• Axels mamma

manuell bröstpump, MAM,Philips Avent eller annan??

ska köpa en manuell bröstpump men hur tusan vet man vilken man ska köpa!?, funderar på dessa 2 så rösta gärna om du tycker någon av dem varit bra? eller skriv gärna om du vill rekommendera något annat alternativ Glad
    har inga barn men väntar en liten pojke vilken vecka som helst så vill vara förberedd och inhandla allt tills han kommer..

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden manuell bröstpump, MAM,Philips Avent eller annan??
  • lövet2

Ingen alls. En pump är för de flesta en totalt onödig pryl. Särskilt en manuell pump som man oftast bara får ut en liten gnutta mjölk med. Ska du pumpa helt i stället för att amma, så behöver du en elektrisk pump. Ska du bara ha ut någon liten skvätt att frysa in för nödsituationer, så kan du handmjölka om inte det räcker med den mjölk som rinner ut vid amningen (du har väl köpt en mjölkuppsamlare?).

• Axels mamma
    lövet2 skrev 2012-12-25 19:13:28 följande:
    Ingen alls. En pump är för de flesta en totalt onödig pryl. Särskilt en manuell pump som man oftast bara får ut en liten gnutta mjölk med. Ska du pumpa helt i stället för att amma, så behöver du en elektrisk pump. Ska du bara ha ut någon liten skvätt att frysa in för nödsituationer, så kan du handmjölka om inte det räcker med den mjölk som rinner ut vid amningen (du har väl köpt en mjölkuppsamlare?).
    hm.. ok fast både min barnmorska och 2 vänner har sagt jag kommer behöva en bröstpump, dels för att man kan få väldigt ont i brösten och behöver pumpa ut och dels för om jag behöver gå på tex läkarbesök så min sambo kan vara hemma och mata.. så jag vill nog ha en pump oavsett om jag kommer använda den mycket eller lite..
    BF - 12 februari 2013
  • karet

För mig har Philips Avent Isis varit ovärderlig under bägge mina barns första tid.
    Att man bara skulle få ut en gnutta är nog väldigt individuellt. Jag fick ut massor massor massor. Speciellt med första.

• Sade

Jag använde aventen och fick ut massor när jag pumpade. Sen vägrade lillan att ta flaska så jag hade ingen större nytta av att pumpa. Använde också pumpen om hon någon dag åt lite sämre och jag behövde "lätta på trycket".

Hade också droppsamlare men det var ju inte direkt några mängder som kom i en sån.

• Axels mamma

låter ju som man borde satsa på en philips Glad

BF - 12 februari 2013
  • cloudberry79

Ingen alls säger jag också. Låna istället och se hur det går. För det första bör du undvika att ge flaska innan amningen är helt etablerad (räkna med att det kan ta lång tid, flera månader i vissa fall) och en del får bara ut några droppar. Själv helammar jag min femmånaders och har gjort det sedan start och får inte ut ens fem milliliter med en Aventpump, har provat både elektrisk och manuell pump. Någon borde ju ha att låna åt dig så du får testa? Man kan även prova handmjölka om man har behov av det. Om du ska på läkarbesök tar du ju helt enkelt med dig bebisen så länge man helammar och när man har slutat med helamningen så avtar mjölken så mycket som behövs. Som sagt LÅNA en pump och se om det alls fungerar för dig, det är inte alls ovanligt att det inte funkar!

(M)amma till V -07 och E -12
  • Brumma

Jag har oxå en Avent. Fick den av en kompis :)
    Funkade utmärkt - jag hade väldigt mkt mjölk och pumpade ut ngn deciliter under minuten..
    Lättast var att pumpa samtidigt som jag ammade på andra bröstet :)
    Anledningen till att jag pumpade var att kunna låta min man få ta del av matningen av sonen. Låta honom få ha denna underbara stund han med :)
    Det visade sig också vara ett bra drag då sonen enbart sov i tjugominuters perioder o jag var dödstrött... Såå skönt att få sova ibland och veta att min man kunde mata vid behov.
    Jag pumpade direkt ner i vanliga enliterspåsar som jag sedan la i frysen - smidigt.
    Kommer använda pumpen till nästa barn oxå :)
    Fick prova elektrisk pump på BB, och visst går det snabbt, men den manuella funkade jättebra för mig - plus att den är smidig att ta med i väskan vid behov.

• Brumma

Ja just det - handmjölka funkade inte för mig - för att släppa på trycket ibland men inte för att spara mjölk till senare.
    Pumpen var även otroligt bra den gången jag fick mjölkstockning. Massage, pumpning och värma bröstet med hårblåsaren gjorde att det släppte efter en timme.

Men som cloudberry79 säger här ovan - har du ngn du kan låna från? Det är ju rätt dyrt med pumpar o passar det inte dig är det en ganska onödig kostnad.

• Alby

Ett tips är att inte köpa en manuell innan bebisen föds. Det gjorde jag och hade inte en tanke på att bebisen skulle ha svårt att suga från bröstet. Det kan ju uppstå olika problem runt amningen och en elektrisk bröstpump är betydligt lättare än en manuell om tex ha svårt att få ut mjölk

• Axels mamma

hm.. nu blev jag inte mycket klokare.. verkar vara helt olika åsikter om både amning och pumpar..
    det här med onödig kostnad ifall det inte funkar är totalt oviktigt för mig då jag inte bryr mig det minsta om vad det kostar, vill bara ha något som funkar om jag så ska behöva köpa både en manuell och en elektrisk..
    handpumpa är inget jag ens kommer försöka med, vill ha något smidigt hjälpmedel som är lätt att använda..

BF - 12 februari 2013
Svar på tråden manuell bröstpump, MAM,Philips Avent eller annan??