Inlägg från: Brumma |Visa alla inlägg
  • Brumma

manuell bröstpump, MAM,Philips Avent eller annan??

Jag har oxå en Avent. Fick den av en kompis :)
    Funkade utmärkt - jag hade väldigt mkt mjölk och pumpade ut ngn deciliter under minuten..
    Lättast var att pumpa samtidigt som jag ammade på andra bröstet :)
    Anledningen till att jag pumpade var att kunna låta min man få ta del av matningen av sonen. Låta honom få ha denna underbara stund han med :)
    Det visade sig också vara ett bra drag då sonen enbart sov i tjugominuters perioder o jag var dödstrött... Såå skönt att få sova ibland och veta att min man kunde mata vid behov.
    Jag pumpade direkt ner i vanliga enliterspåsar som jag sedan la i frysen - smidigt.
    Kommer använda pumpen till nästa barn oxå :)
    Fick prova elektrisk pump på BB, och visst går det snabbt, men den manuella funkade jättebra för mig - plus att den är smidig att ta med i väskan vid behov.

• Brumma

Ja just det - handmjölka funkade inte för mig - för att släppa på trycket ibland men inte för att spara mjölk till senare.
    Pumpen var även otroligt bra den gången jag fick mjölkstockning. Massage, pumpning och värma bröstet med hårblåsaren gjorde att det släppte efter en timme.

Men som cloudberry79 säger här ovan - har du ngn du kan låna från? Det är ju rätt dyrt med pumpar o passar det inte dig är det en ganska onödig kostnad.

• Brumma

Fast lövet2 - bara för att det varit så för dig betyder ju inte att det är sanning och det bästa för alla :)
    Själv hade jag vrålont av för mkt mjölk, sonen åt bara av ett i taget, då det kom så mkt, o det andra var sprängfullt.
    Pumpen underlättade rejält för mig.
    Och att lämna barnet till pappan några timmar far barnet inte illa av, inte en chans.
    Knyter barnet an till pappan (om det får möjlighet alltså, vilket kräver att mamman släpper in pappan) så är det precis lika tryggt som med mamman.
    Förstår inte varför du ska göra detta till en fråga om amningens vara eller icke vara när TS helt enkelt frågar vilken pump som är bäst?
    Har du aldrig använt pump så har du knappast ngt givande svar på den frågan, eller vad tror du?

• Brumma

cloudberry79 - ja, det är bra att informera om. Men då kan man ju berätta att istället för flaska kan man använda en "amningssked", som funkar utmärkt att mata med och man riskerar inte att sabba amningen :)
    Sen så kan det ju funka ändå - sonen fick flaska första gången vid två veckor iallafall och klarade både flaska och amning.
    Napp sabbar ju isåfall lika mkt (fast det hade sonen oxå).

Vad jag menade var att TS redan verkade ha bestämt sig, hon skrev även att hon pratar med vänner och sin BM om detta, vilket fick mig att tro att iallafall BM informerar om allt runt amning/flaskmatning.
    Vilket ju också stämde :)

Så, njae, det räcker faktiskt att svara på TS fråga, utan att gå in på för/nacdelar.

TS - som sagt, Avent funkade jättebra för mig och den rekomenderar jag :)

Svar på tråden manuell bröstpump, MAM,Philips Avent eller annan??