Inlägg från: mikroE |Visa alla inlägg
  • mikroE

manuell bröstpump, MAM,Philips Avent eller annan??

Ridderstads tjej skrev 2012-12-26 11:09:45 följande:
    jo självklart vill och kommer jag amma så mycket det bara går men nu när jag vet att bebisen inte kommer kunna amma i den mån det behövs de första veckorna är jag livrädd för bla mjölkstockning.. min mamma fick det med mig för att jag inte åt ordentligt och det slutade tidigt med att jag inte fick någon bröstmjölk över huvud taget vilket medförde att mitt immunförsvar varit dåligt hela livet, jämt sjuk, samt 2 auto-immuna sjukdomar drog jag på mig som liten.. så jag kommer göra allt för att mitt barn ska kunna amma så mycket som möjligt.. iallafall 6 månader..
    Fast helt säker på att barnet inte kan amma själv kan du inte vara. Min bekants barn föddes 3,5 vecka tidigt och ammade utan några som helst problem så visst kan det vara så att ditt barn kan amma själv. Jag säger inget om att du också vill pumpa det förstår jag absolut men du kanske inte ska gå till katastrofscenariot innan barnet är fött. 

Jag har medelas handpump och den funkar absolut men jag är svårpumpad så jag får bara ut 20-30 ml med den så jag har svårt att säga om den är bra. Jag håller med de som säger att i början bör du använda sjukhusets pump, de är klart bättre vad jag har förstått. Min brors äldsta barn blev tyvärr tillmatat med flaska på bb och vägrade sedan bröst och min svägerska pumpade med en pump lånad från sjukhuset i 6 månader. Den var stor och tung men väldigt bra.
  • mikroE
    Ridderstads tjej skrev 2013-01-11 22:29:29 följande:
    Jag har beställt en Philips avent nu! :) ibland kanske man är på en plats där det inte är lämpligt att slänga upp brösten offentligt då kan det vara bra att ha med sig på flaska. Pappan kanske inte vill känna sig utanför hela tiden heller utan få närhet med sitt barn som han får mata ibland. Finns massor av exempel där man kan behöva en pump. Nu i influensa-tider ska man ju inte amma om man går på penecillin fick jag veta av barnmorskan. Ja exemplen är många även om man klart kommer göra allt för att amma i första hand..
    Det finns antibiotika som inte är farlig för barnet så man kan amma även om man behöver det. Hur tänkte du förresten att man skulle kunna pumpa om man äter medicin? Att man bygger upp ett lager innan? Det är inte alltid så lätt att ha de mängderna på lager faktiskt.
Svar på tråden manuell bröstpump, MAM,Philips Avent eller annan??