• Min lycka

Vad planerar ni att ha för mat på nyårsafton?

Sitter här o funderar på nyårsmat,men det står stil.
    Så nu är jag nyfiken på vad ni andra ska laga till för gott. 

• Svar på tråden Vad planerar ni att ha för mat på nyårsafton?
  • puss
    Mumu skrev 2012-12-30 15:35:50 följande:
    Wagyu, guuuuud vad gott! I skivor eller i bit?

skivor tror jag?
    vilket är bäst? 
    Easy cum easy go
  • puss
    Nyfiken gul skrev 2012-12-30 15:36:57 följande:
    Här har barnen fått bestämma nyårsmenyn och tonåringarna beställde plankstek så det får väl bli så då. 

En vuxenvariant med sparris och oxfile och barnen får fläskfile. 

plankstek är gott
    Easy cum easy go
  • Mumu

Är du ovan att laga kött så tycker jag du ska helsteka det om du har det i en hel bit nu. Jag kan berätta hur du gör för perfekt resultat, om du vill .

• Mumu

Vad är det för wagyu, är det filé, entrcôte eller biff?

• puss
    Mumu skrev 2012-12-30 15:39:08 följande:
    Är du ovan att laga kött så tycker jag du ska helsteka det om du har det i en hel bit nu. Jag kan berätta hur du gör för perfekt resultat, om du vill .

ja tack, om du är efaren inom wayugu
    Easy cum easy go
  • puss
    Mumu skrev 2012-12-30 15:41:55 följande:
    Vad är det för wagyu, är det filé, entrcôte eller biff?

veeeeet inte
    Easy cum easy go
  • Margaux
    puss skrev 2012-12-30 15:35:54 följande:

som vanligt kött? va fan är det för recept?
    alltså steker i smör, blidigt i mitten, salt och sv peppar?

jag kan inte.   
    Det beror väl på vad för stycken du har, är det styckbiffar så hade jag stekt dem i grillpanna med smör, salt och peppar. Tillbehör kan ni ju välja om ni ska göra någon asiatisk släng på eller om ni vill ha "vanliga" bifftillbehör. Wagyu eller Kobe är bara extremt mört, fett kött av mycket bra kvalitet. Men det är fortfarande kött......

Jag tycker det är gott som sashimi, dvs lätt stekt och tunnt skivat, med en teryiaki/yakitorisås. Keep it simple!
  • puss
    Margaux skrev 2012-12-30 15:44:33 följande:
    Det beror väl på vad för stycken du har, är det styckbiffar så hade jag stekt dem i grillpanna med smör, salt och peppar. Tillbehör kan ni ju välja om ni ska göra någon asiatisk släng på eller om ni vill ha "vanliga" bifftillbehör. Wagyu eller Kobe är bara extremt mört, fett kött av mycket bra kvalitet. Men det är fortfarande kött......

Jag tycker det är gott som sashimi, dvs lätt stekt och tunnt skivat, med en teryiaki/yakitorisås. Keep it simple!
    okej, gud va bra tips!

jag tänker att det ska väl vara kött som är gott i sig jälvt, man vill ju inte ta bort den egna smaken liksom, så "keep it simple" är precis vad jag är ute efter.    
    Easy cum easy go
  • Mumu

Haha nej ! Men det är ju egentligen "vanligt" nötkött, bara av absolut finaste kvalitet. Om det är entrecôte skulle jag steka den hastigt i skivor, men är det biff eller filé skulle jag steka det i ugn.

Helt kött: gnid in rumstempererat kött med peppar, stek i smör i JÄTTEhet panna och salt. Se till att köttet får fin färg runtom. Ner i ugnsform, i med en köttermometer i tjockaste delen och in i ugnen på 125 grader. Låt steka till 58 grader, ta ut och linda in i aluminiumfolie och låt vila minst en kvart. När du sedan skivar köttet ska du skiva så att du skär av köttfibrerna, alltså inte skära längs med "ränderna" på köttet. Klart! Perfekt medium/rare!

• idis78

Plankstek med oxkött och bea. Vit chokladmousse till efterrätt.

Svar på tråden Vad planerar ni att ha för mat på nyårsafton?