• msmalin

Stomioperation

Jag har stomi. Blev opererad november 2011. Det var jobbigt i början. Jag kände mig osexig. Hade svårt att slappna av vid sex. Säg ALDRIG till din man om du känner att han är mindre tändande. Det sitter kvar. Min man har inte sagt det. Men min syster sa att han nog tyckte det. Det sitter i än.
    Jag har varit med om att påsen gått sönder en gång. Jätte jobbigt och jätte pinsamt. Men man får ju tvätta och duscha. Ja lukten är jobbig, men det är ju bara när man tömmer eller bytar påse. Vi har doftspray på toaletten. Jag ska operera bort sista biten av ändtarmen och slutar muskeln så min stomi blir permanent. Den var akut från början och meningen var att jag ev skulle lägga tillbaka den. Men mellan de val jag har tycker både jag och min man att en permanent stomi är det bästa. Och faktiskt. Jag slipper mina skov, jag mår bra, behöver aldrig stressa till en toalett. Det finns mängder med fördelar.

Har du frågor så bara fråga på.

Ett tips, ta det i er egen takt. I början kan han om det känns bättre ha tshirt på sig. (jag hade en tubtopp över magen). Efter hand släpper det. Nu tänker vi inte ens på påsen vid sex.

• msmalin

Jag var oxå rädd för hur det skulle påverka. Men det har inte påverkat alls. Man kan gå på restaurang som vanligt. Kan gå på badhus (fast där har jag kanske lättare än honom då jag kan ha baddräkt och han kanske vill fundera ut en annan lösning). Jag har bastat utan problem. Även varit utomlands i två veckor utan problem. Man får ha extra förband med sig och ringer man flygbolaget får man ganska mycket extra vikt båda i bagage och handbagaget.
    Det stomiskötwrskan säger är inte försköningar det är faktiskt så. Du kan leva som vanligt. Efter själva operationen är det ganska jobbigt. Jag var iof gravid och ryggbedövningen tog fel så jag hade morfinpump istället. Man känner sig sned vid bukmuskletna och lite tung på ena sidan där påsen sitter, men man vänjer sig snabbt. När man väll vant sig känns det naturligt. Jag kan springa runt i trosorna utan att skämmas. Min man tar på mig ändå och tänder på mig. Vi tänker inte på påsen, den har blivit vardag och vi kan leva precis som innan.

Nu vet jag inte hur sista operationen är då jag inte gjort den än men ska göra den om ett år ca. fråga allt ni kan komma på. Synd att min man inte har fl annars kunde du frågat honom. För självklart har han säkert inte sagt alla sina funderingar till mig. Men min op var inte planerad den var väldigt akut då jag legat inne ett bra tag och bara blev sämre inga mediciner hjälpte så op räddade mitt liv bokstavligt talat.

• msmalin

Min man hälsar att han oxå trodde livet skulle förändras, men att det inte gjorde det. Och det som blev förändrat där anpassade man sig, eller vande sig. Men jo han var oxå orolig. Nu när han vet vilka alternativ det finns om de ska lägga tillbaka den (jag har ingen tjocktarm alls kvar) så tycker han utan tvekan stomi är det bästa.

Har din man oxå ulcerös colit? Eller är det av annat skäl?

• msmalin

Jag skulle kunna starta en sådan tråd. Var gör man det. Under hälsa eller ligger dessa fråga vad du vill trådar under en egen kategori? Sitter för tillfället i mobilen och kan i te överblicka så bra

Svar på tråden Stomioperation