Stomioperation
Jag har stomi. Blev opererad november 2011. Det var jobbigt i början. Jag kände mig osexig. Hade svårt att slappna av vid sex. Säg ALDRIG till din man om du känner att han är mindre tändande. Det sitter kvar. Min man har inte sagt det. Men min syster sa att han nog tyckte det. Det sitter i än.
Jag har varit med om att påsen gått sönder en gång. Jätte jobbigt och jätte pinsamt. Men man får ju tvätta och duscha. Ja lukten är jobbig, men det är ju bara när man tömmer eller bytar påse. Vi har doftspray på toaletten. Jag ska operera bort sista biten av ändtarmen och slutar muskeln så min stomi blir permanent. Den var akut från början och meningen var att jag ev skulle lägga tillbaka den. Men mellan de val jag har tycker både jag och min man att en permanent stomi är det bästa. Och faktiskt. Jag slipper mina skov, jag mår bra, behöver aldrig stressa till en toalett. Det finns mängder med fördelar.
Har du frågor så bara fråga på.
Ett tips, ta det i er egen takt. I början kan han om det känns bättre ha tshirt på sig. (jag hade en tubtopp över magen). Efter hand släpper det. Nu tänker vi inte ens på påsen vid sex.