• aldrigmer

specialskolor!

I Piteå kommun finns en AS-klass på Solanderskolan i Öjebyn, 16 platser med elever från klass 5 och uppåt. Här går även elever med högfungerande autism då AS och HFA på många sätt liknar varandra.

Norrland är 53 % av Sverige och här finns både tätort och glesbygd. "Norrland" är inte en vit fläsk på kartan, ja för storstadsbor kanske......Kräks

• aldrigmer
    Elin 885 skrev 2012-12-28 17:12:56 följande:
    ok men hur blir det när man ska söka in till gymnasiet och sedan söka till högskola etc, där får man ju inte alls den hjälpen i alla fall inte på högskola/universitet. och hur ser det ut för arbetsgivare sen?

KTH har ett utarbetat program med elevstöd och mentorer för AS/HFA.
  • aldrigmer
    Elin 885 skrev 2012-12-28 17:13:49 följande:
    vet vad vad hfa står för men jag antar att det är högfungerande autism? ja det är samma, namnet asbergers är på väg bort och ersätts med högfungernade autism.

Nej, det ersätts av Autismspektrumstörning.
  • aldrigmer
    Elin 885 skrev 2012-12-28 17:20:22 följande:
    ok.
    men KTH har inte alla utbildningar, det är dessutom EN skola.
    På det universitet där jag läser så får jag sitta i egen sal vid tentamen, 1 h extra (pha dyslexi) vid tentamen och så får jag mentorstöd.
    dock så ligger skolan i en annan stad och jag studerar på distans, så vid nästa tenta ska jag försöka göra den i min stad där jag bor, dock utan extrahjälp då.
    dessutom så frågar jag fortfarande, hur ser det för en arbetsgivare om man söker jobb och har gått i en skola som är inriktad på hfa? jag tror inte att det ser bra ut tyvärr, många har fördomar etc, och jobb växer inte på träd. bra dock att man får den hjälp man behöver under sin skolgång.
    Det var bara ett exempel, det kan finnas fler. Hör med Autism och AS-förbundet.
  • aldrigmer
    Elin 885 skrev 2012-12-28 17:21:23 följande:
    i min utredning så står det högfungerande autism som än så länge kallas för asbegers syndrom.
    så jag väljer att tro på det.
    En ny version av DSM väntas vara färdig under våren 2013. Där har då diagnoserna autism, Aspergers syndrom, atypisk autism samt desintegrativ störning förts samman till Autismspektrumdiagnos.
  • aldrigmer
    UnikFamilj skrev 2012-12-28 17:23:26 följande:
    Att det finns klasser här och var vet jag, fast även det verkar vara lite glest.. I Öjebyn, är klassen "fast" där eller är det som jag nämnde tidigare att de ändå har en annan klasstillhörighet och "ska tillbaka ut så snart de kan"..? 
    Vad gäller "norrland", så ja visst varierar det... =) Synd är det ju om barnen som bor som vi - rätt glest och där erfarenhet, kunskap, och likasinnade kompisar inte växer på träd direkt. Men man kunde ju tycka att det skulle gå att skapa specialskolor i alla fall i de större städerna, eller hur? Det MÅSTE finnas underlag tycker jag. Alt att det finns nån annan "fast lösning" för de barn som behöver det. 
    Idealet vore naturligtvis att alla barn fick den anpassning och det stöd de behöver på varje skola, men... ja... det är ju LÅÅÅÅÅÅNGT borta.

I Öjebyn är klassen "fast", man går där grundskolan ut men det finns elever som valt att gå tillbaks till sin "gamla" klass. De eleverna har ofta haft ett stort sug tillbaks till kompisar.
  • aldrigmer
    UnikFamilj skrev 2012-12-28 17:28:56 följande:
    Högfungerande autism är ju ett väldigt brett begrepp liksom. Vissa klarar sig i vanliga klasser, med eller utan stöd. Andra gör det inte. 

Så är det.
  • aldrigmer
    UnikFamilj skrev 2012-12-28 17:35:50 följande:
    Låter ju riktigt bra. En sån lösning skulle jag nog också kunna ta, om kompetensen att ta hand om pedagogiken verkligen fanns. Tyvärr, är fallet inte så här ute. Vet att det finns plan på "autismspår" i Östersund, men vet ännu inte hur det rent krasst kommer se ut.

AS-klassen i Öjebyn är bra med god pedagogisk skicklighet och stor kunskap om funktionshindret. politikerna är ett orosmoment, de kan för lite men så är det nog tyvärr ofta. Pengar tryter men så här långt har AS-klassen klarat sig. Strömbackaskolan som gymnasiet heter i Piteå har ingen speciell AS-inriktning men de som haft sina ungdomar där är till övervägande del nöjda, likaså ungdomarna själva. Det blir problem med renodlade AS-klasser på gymnasiet då inriktningarna blir många.
Svar på tråden specialskolor!