• Anonym (TS)

Alkoholfri öl från bolaget och låtsascigaretter till barn, OK?

Är det OK att ge ett barn (under 12 år), alkoholfri öl från bolaget, göra det till en grejj att h#n får vara med och välja flaska, och dricka till festligare tillfällen?

Är det OK att köpa låtsascigaretter som barnet får leka med? Sitta och låtsasröka på fester ihop med sin alkoholfria öl eller vin.

Vill höra Era åsikter kring detta, inte bara varför det är OK eller ej, utan ANLEDNINGARNA  till att ni tycker detta. 

• Svar på tråden Alkoholfri öl från bolaget och låtsascigaretter till barn, OK?
  • Anonym (TS)
    Lena skrev 2012-12-27 19:55:41 följande:
    Vill de själva kan de få testa någon gång

Men om de vill det VARJE gång det ska bli fest då?

• Whitetrash86

När det kommer till alkoholen så kommer jag aldrig kunna förstå idé till varför. Räcker det inte med läsk? Varför ska man ge barnen något som är "vuxen dricka" även om det är utan alkohol.
    När det kommer till rökning så kommer jag aldrig på något sätt uppmuntra till det, inte ens med godis cigaretter.

Men det är ju bara jag.
    Har haft en kompis som gett sina 3 barn (alla under 4) både vin och öl utan att jag sagt något som om jag måste se barn dricka (igen) så skulle jag vara glad över att det var alkohol fritt.

• Queenie70

Det är bara fel on sooo many levels...

Några självklara saker är att du då som förälder skolar in barnet tidigt i ett beteende som de flesta normalfungerande föräldrar önskar så sent som möjligt för sina barn. Barnet kommer att förknippa "festligheter" med en cigg och en bärs. Sen är det även ett rätt gränslöst beteende att " parta" på det viset tillsammans med sina barn. Bara ett par av skälen...

• Anonym (TS)
    Whitetrash86 skrev 2012-12-27 20:03:49 följande:
    När det kommer till alkoholen så kommer jag aldrig kunna förstå idé till varför. Räcker det inte med läsk? Varför ska man ge barnen något som är "vuxen dricka" även om det är utan alkohol.
    När det kommer till rökning så kommer jag aldrig på något sätt uppmuntra till det, inte ens med godis cigaretter.

Men det är ju bara jag.
    Har haft en kompis som gett sina 3 barn (alla under 4) både vin och öl utan att jag sagt något som om jag måste se barn dricka (igen) så skulle jag vara glad över att det var alkohol fritt.
    Håller helt med dig, är dock just intresserad av VARFÖR man ger ett barn alkoholfritt när det finns läsk!??
  • Anonym (sjukt)
    Anonym (TS) skrev 2012-12-27 19:54:08 följande:

Är det OK att ge ett barn (under 12 år), alkoholfri öl från bolaget, göra det till en grejj att h#n får vara med och välja flaska, och dricka till festligare tillfällen?

Är det OK att köpa låtsascigaretter som barnet får leka med? Sitta och låtsasröka på fester ihop med sin alkoholfria öl eller vin.

Vill höra Era åsikter kring detta, inte bara varför det är OK eller ej, utan ANLEDNINGARNA  till att ni tycker detta. 

Nej ,det är absolut inte ok.  Varför skulle man lära barn att röka och dricka, som att det är nåt ALLA gör.  Visa dem istället att det är farligt och beroendeframkallande.  Varför göra det till en lek?  är det ok sedan när de blir äldre att supa sig redlösa och börja röka?  
  • Anonym (TS)
    Queenie70 skrev 2012-12-27 20:04:34 följande:
    Det är bara fel on sooo many levels...

Några självklara saker är att du då som förälder skolar in barnet tidigt i ett beteende som de flesta normalfungerande föräldrar önskar så sent som möjligt för sina barn. Barnet kommer att förknippa "festligheter" med en cigg och en bärs. Sen är det även ett rätt gränslöst beteende att " parta" på det viset tillsammans med sina barn. Bara ett par av skälen...
    Så bra skrivet! Är det skillnad på vad för slags förälder det är som uppmuntrar till detta? Om det tex är en förälder som har väldigt bra ordnat ekonomiskt, bra jobb, lyckligt gift och "fin" på pappret så att säga..eller ser det värre ut om det är någon som kan kallas lågutbildad, inget jobb, olika fäder till barnen etc..
  • Whitetrash86
    Anonym (TS) skrev 2012-12-27 20:06:27 följande:
    Håller helt med dig, är dock just intresserad av VARFÖR man ger ett barn alkoholfritt när det finns läsk!??
    När det kom till min fd kompis så var det kul (kul att se barnen reaktion) samt att barnen tyckte att det var kul att smaka och sedan tyckte att det var gott.
    Och antar att dessa som då väljer alkoholfritt tycker att det var en smart kompromiss mot att barnen vill ha öl ( göra dom glada/ slippa tjat) och slippa ha dåligt samvete av att ge själva alkoholen.
  • Anonym (TS)
    Whitetrash86 skrev 2012-12-27 20:09:38 följande:
    När det kom till min fd kompis så var det kul (kul att se barnen reaktion) samt att barnen tyckte att det var kul att smaka och sedan tyckte att det var gott.
    Och antar att dessa som då väljer alkoholfritt tycker att det var en smart kompromiss mot att barnen vill ha öl ( göra dom glada/ slippa tjat) och slippa ha dåligt samvete av att ge själva alkoholen.
    Många barn älskar ju smaken av öl, är det bättre då att de får smaka en tesked av "vanlig" alkoholöl och sen är det bra? Eller är det också fel?
  • Whitetrash86
    Anonym (TS) skrev 2012-12-27 20:13:32 följande:
    Många barn älskar ju smaken av öl, är det bättre då att de får smaka en tesked av "vanlig" alkoholöl och sen är det bra? Eller är det också fel?
    Problemet jag såg var att det inte slutade med en litet smakprov utan det blev hela tiden lite mer och lite mer. Lite oftare och lite oftare. Just för att barnet tyckte att det var gott.
    2åringen tog en gång och drack cirka en halv öl (0,5L) som pappan hade ställt på bordet medans han gick på toaletten. Mamma och jag var i köket just då och laga middag. Och försökte göra det samma många gånger där efter också.

Men ja, jag skulle väl ändå tyckte att det skulle vara bättre att det blev ett smakprov 1 gång, än att tillåta "hur mycket som helst" bara för att det är alkoholfritt.

Men som sagt, jag förstår inte poängen i att låta barn smaka överhuvudtaget. Lika lite som jag inte förstår varför spädbarn ska smaka läsk bara för att se reaktionen. 
Svar på tråden Alkoholfri öl från bolaget och låtsascigaretter till barn, OK?