• Anonym (TS)

Alkoholfri öl från bolaget och låtsascigaretter till barn, OK?

Är det OK att ge ett barn (under 12 år), alkoholfri öl från bolaget, göra det till en grejj att h#n får vara med och välja flaska, och dricka till festligare tillfällen?

Är det OK att köpa låtsascigaretter som barnet får leka med? Sitta och låtsasröka på fester ihop med sin alkoholfria öl eller vin.

Vill höra Era åsikter kring detta, inte bara varför det är OK eller ej, utan ANLEDNINGARNA  till att ni tycker detta. 

• Svar på tråden Alkoholfri öl från bolaget och låtsascigaretter till barn, OK?
  • Tow2Mater
    Anonym skrev 2012-12-27 20:30:18 följande:
    Vad tycker ni om att ge barn alkoholfri cider då? Vuxna dricker alkoholcider på samma sätt som öl... Ändå är det helt okej att ge barn cider men inte öl... Vad är skillnaden? Att cider är sött som läsk?
    Min son skulle få doppa fingret i cider o smaka (alkohol eller inte), precis som han ibland får gora i mitt vin eller min ol (med alkohol), men inget mer än så, och bara ibland. Då han blir äldre är varken alkoholfri ol, vin eller cider alternativ for honom att dricka, det blir juice eller läsk just for att dessa "vuxna smaker" är for vuxna (och "nära vuxna" då vissa ofta vill kalla typ 17-åringar barn), inte for småbarn.
  • Anonym (...)
    Anonym skrev 2012-12-27 20:30:18 följande:
    Vad tycker ni om att ge barn alkoholfri cider då? Vuxna dricker alkoholcider på samma sätt som öl... Ändå är det helt okej att ge barn cider men inte öl... Vad är skillnaden? Att cider är sött som läsk?
    Mycket bra och intressant poäng faktiskt! Är det sockret som gör det mer ok med alkoholfri cider?

Den historiska framställningen av öl och cider kan jämställas med varann och dracks förr av både barn och vuxna i brist på rent vatten. Idag finns alkoholfria alternativ av båda. Varför associeras den ena med läsk och den andra med alkohol? Särskilt som cidern idag inte ens innehåller frukt som förrm, utan enbart kemikalier den med. Öl är trots allt fortfarande bara gjort av humle, jäst och vatten.

Intressant är det.  
  • Tow2Mater
    Anonym (...) skrev 2012-12-27 20:43:33 följande:
    . Varför associeras den ena med läsk och den andra med alkohol?
    Smaken kanske. Man "kan" normalt dricka bra många fler ol än man kan trycka i sig sota ciders på en kväll, i den senare står sockret en upp i halsen efter kanske två st?

• Anonym (TS)
    Tow2Mater skrev 2012-12-27 20:25:23 följande:
    Vad är skillnaden mellan om det är en alkoholfri ol från bolaget eller en lättol från mataffären? Gor man en "grej" av att gå just till bolaget, eller?
    Ja, det blir en grejj utav det. Att gå till systembolaget, dit vuxna bara får handla och att barnet går omkring och facinerat tittar bland hyllorna och välje sin egen öl..
  • Topcom

Nej, man ska inte "okeja" sånt skit som vuxen alls, om barnet har sett sånt skit hemma, tror jag att det är större risk att barnet börjar röka och dricka när han/hon flyttar hemifrån.

• Anonym (...)
    Whitetrash86 skrev 2012-12-27 20:37:47 följande:
    Jag skulle inte ge cider heller. För mig är cider en "vuxen dryck" och ingen läskedryck. 
    Men antar att många vuxna inte ser cider som en alkohol dryck utan en läskedryck som ibland innehåller alkohol. 
    Så du skulle absolut inte ge barn t ex Icas flädercider som står bredvid hallonsodan i butiken med förklaringen att det är vuxendricka? 

Päronsoda då, som är i det närmaste identiskt kemiskt uppbyggd som billig päroncider - skulle du inte kunna ge barn det heller? Är det ordet "cider" som är vuxet eller innehållet? Och utan alkoholen, exakt vad är det som är vuxet? Är bara nyfiken.  

Och på vårt bröllop d ... Vi serverade skumpa, alkoholfri skumpa till vuxna som körde osv och alkoholfri flädercider till barnen. Det var fel alltså i dina ögon?
  • Anonym (...)
    Tow2Mater skrev 2012-12-27 20:48:30 följande:
    Smaken kanske. Man "kan" normalt dricka bra många fler ol än man kan trycka i sig sota ciders på en kväll, i den senare står sockret en upp i halsen efter kanske två st?
    Jo, antar det. Och det i sig är märkligt i mina ögon, att det tydligen är mer ok att låta sina barn dricka nåt som är så extremt och illa sammansatt att det står dem upp i halsen efter några st.
  • Anonym (LÄGG AV)

Jag förstår inte grejen med att låta barn testa på att dricka öl, det lär dom sig nog f-n ändå!
    Och att leka idiot med en cigg,f-n så dumt.Det gjorde dom på 60-talet men då begrep dom inte
    vilket skit tobak är, då sålde dom leksakscigg i gottis. Om det är ok för föräldrarna kan dom ju gå ännu längre. Nä SKÄRPNING FÖRÄLDRAR!!!!!!!!!!! Det är ju ni som bestämmer inte barnen,

• Anonym (f)

Inte under några omständigheter. Riktigt opassande.

Svar på tråden Alkoholfri öl från bolaget och låtsascigaretter till barn, OK?