• Solklint

Svårt att sova pga "växtvärk" i båda benen

Är gravid i v 26 och har under de senaste nätterna haft svårt att sova pga värk i benen som liknar "växtvärk". Känner inget på dagarna men på kvällar och nätter värker det som bara den oavsett om jag rört mig mycket eller lite under dagen. Någon mer som haft samma problem och som har något bra tips på vad man kan göra åt det hela???

• Svar på tråden Svårt att sova pga "växtvärk" i båda benen
  • mrsStatham

Tappa upp 10cm djupt kallt vatten i badkaret. Stå i det en stund.

Bara två saker är oändliga
  • Lufsan

Det är inte växtvärk skulle jag säga utan "restless legs" det är inte ovanligt att man får det när man är gravid. Tipset ovan var bra. Själv brukar jag gå upp och göra lite knäböjar med mera, alltså träna benmusklerna så brukar det kännas bättre efteråt. 

En dag i sänder.
  • Annelie 76

Gå till hälsokosten och köp magnesiumtillskott. Jag behöver 500mg om dagen för att slippa myrkrypningar i benen (resless legs). Det behöver jag även när jag inte är gravid så jag har ätit det i flera år nu. Kan ev vara det som gjorde att jag slapp foglossning också.

• Lufsan
    Annelie 76 skrev 2012-12-28 00:33:10 följande:
    Gå till hälsokosten och köp magnesiumtillskott. Jag behöver 500mg om dagen för att slippa myrkrypningar i benen (resless legs). Det behöver jag även när jag inte är gravid så jag har ätit det i flera år nu. Kan ev vara det som gjorde att jag slapp foglossning också.
    Inte något man ska äta när man är gravid vad jag hört. 
    En dag i sänder.
  • milli79
    Lufsan skrev 2012-12-28 00:34:13 följande:
    Inte något man ska äta när man är gravid vad jag hört. 
    Du kan visst äta magnesium det behövs ännu mer som gravid så ät antingen bara magnesium el med kalcium. Jag äter Great Earths cal/mag 600mg kalcium och 300mg magnesium. Tar varje kväll innan jag lägger mig och sover bättre då.

Men STÖDSTRUMPOR är nog ännu viktigare, i alla fall för mig. Jag har stödstrumpor hela dagarna annars kan jag inte sova för alla myrkrypningar i benen. 

Kan även behövas mer b-vitaminer el järn (men ta bara järn om du vet att du har lågt järnvärde).  
  • Kattflickan

Håller med om magnesiumtillskott. Mina myrkrypningar försvann när jag började ta det. Av någon anledning pratas det lite om magnesiumbrist vid graviditet här i Sverige. Min syster som bor i ett annat land i Europa ( med bättre vård) blev ordinerad magnesium av sin läkare mot myrkrypningarna i benen och det hjälpte henne med. Där ansågs det vara allmän kunskap att man lätt får magnesiumbrist under graviditet, ungefär som det är med järn här.

• Lufsan
    milli79 skrev 2012-12-28 09:35:33 följande:
    Du kan visst äta magnesium det behövs ännu mer som gravid så ät antingen bara magnesium el med kalcium. Jag äter Great Earths cal/mag 600mg kalcium och 300mg magnesium. Tar varje kväll innan jag lägger mig och sover bättre då.

Men STÖDSTRUMPOR är nog ännu viktigare, i alla fall för mig. Jag har stödstrumpor hela dagarna annars kan jag inte sova för alla myrkrypningar i benen. 

Kan även behövas mer b-vitaminer el järn (men ta bara järn om du vet att du har lågt järnvärde).  
    Nja, jag äter bara det som min barnmorska rekomenderar mig att ta. 

Tog extra magnesium innan graviditeten och kommer fortsätta med det efteråt. Men kan inte påstå att jag fick mindre restles legs av att ta magnesium innan graviditeten heller. 

En dag i sänder.
  • milli79
    Lufsan skrev 2012-12-29 17:54:20 följande:
    Nja, jag äter bara det som min barnmorska rekomenderar mig att ta. 

Tog extra magnesium innan graviditeten och kommer fortsätta med det efteråt. Men kan inte påstå att jag fick mindre restles legs av att ta magnesium innan graviditeten heller. 

Tycker din BM verkar ha dålig koll. Det kan va bra att ifrågasätta dem ibland och inte lita fullt ut på vad du hör. Min BM vet att jag äter c-vitamin och kalcium och magnesium och tycker det är bra. Man ska inte lita bara på en källa utan kolla upp flera. Men självklart gör du som du vill.
  • Lufsan
    milli79 skrev 2012-12-30 12:16:53 följande:
    Tycker din BM verkar ha dålig koll. Det kan va bra att ifrågasätta dem ibland och inte lita fullt ut på vad du hör. Min BM vet att jag äter c-vitamin och kalcium och magnesium och tycker det är bra. Man ska inte lita bara på en källa utan kolla upp flera. Men självklart gör du som du vill.
    Hon har inte sagt att jag inte får äta magnesium. Jag frågade bara om jag behöver äta något tillskott och det enda hon nämnde var folsyran fram tills vecka 12 och sedan sjönk mitt HB värde så tar järn. 

En dag i sänder.
  • vampyria2
    Annelie 76 skrev 2012-12-28 00:33:10 följande:
    Ja det var det jag tänkte skriva också
  • Solklint

Tack alla ni för tips. Får höra med min BM efter nyår vad hon säger om magnesium.

Gott nytt till er alla.

Svar på tråden Svårt att sova pga "växtvärk" i båda benen