• Läkerol

Hjälp mig. Oxfilé hel i ugn. Kryddor, tillagning?

Hej. Tycker om matlagning, dock har jag aldrig prövat på att göra hel oxfilé i ugn! Googlat på nätet och det finns drösvis med tips om tillagning och kryddning. Jag hade tänkt mig ca 1 kg oxfilé. Vi är 4 vuxna som ska äta. Stektermometer har jag fått låna. Hur steker jag på hela oxfilé n innan ugnen? Jag vill ha den smakrik! Inte stark, men smaka. Kryddor? Hur tillagar jag den från steg ett till färdig? Jag är gravid och vill inte ha den blodig eller rosa! Hade tänkt mig rödvinssås och potatisgratäng till. Även vitlökssmör, smörstekta morötter. Alla tips mottages !

• Svar på tråden Hjälp mig. Oxfilé hel i ugn. Kryddor, tillagning?
  • bastardized

Jag brukar bryna den i pannan och sedan dra upp den till 62grader i ugnen och då blir den vad man kallar medium. Ugnen på 150grader.

• bastardized
    bastardized skrev 2012-12-28 23:59:13 följande:
    Jag brukar bryna den i pannan och sedan dra upp den till 62grader i ugnen och då blir den vad man kallar medium. Ugnen på 150grader.
    Sedan tycker inte jag att man behöver krydda ihjäl, jag brukar lägga på vitlökssmör samt salta och peppra lite lätt strax innan jag tar ut den.
  • Jonsson92

Dela den så att du kan göra en egen bit till dig själv så slipper de andra tre äta genomstekt oxfilé. Det är mitt tips

• bastardized
    Jonsson92 skrev 2012-12-29 00:02:17 följande:
    Dela den så att du kan göra en egen bit till dig själv så slipper de andra tre äta genomstekt oxfilé. Det är mitt tips
    Nej där håller jag inte med, skär du i filen så riskerar du att få den torr.
  • Jonsson92
    bastardized skrev 2012-12-29 00:04:53 följande:
    Nej där håller jag inte med, skär du i filen så riskerar du att få den torr.

Inte om man gör det innan man börjar tillaga den.

Man vill ju ha allt klart ungefär samtidigt så den biten får man ju börja med en stund innan..
  • bastardized

Jag är ingen kock alls men har fått lära mig att man inte ska skära i filen innan tillagning samt låta den enskilda krydda själv i så stor grad som möjligt efter eget behag, det är ett såpass fint kött att kryddorna inte får ta över.

• kikkie

Det finns bitar att köpa åt TS den hela ska inte delas innan då blir den torr , eller så steker du hela o sen lägger in din bit en stund till sen !

• Mumu

Det är klart du kan dela filén när den är rå, det kan man göra med allt kött. Det är tillagningen (och kvalitén på råvaran såklart) som gör att den blir torr eller saftig.

Om jag var dig skulle jag ta av en bit av filén till dig, sen krydda med bara peppar. Jag älskar oxfilé och vill att den ska ha sin egen smak. Sen bryna den stora biten i hel panna tills den är fint brun runtom och samtidigt salta. Sen i med termometer och in i ugnen. Ju lägre temp du har i ugnen, desto "bättre" tillagad blir den, jämnare och mörare. Jag brukar ha 125 eller 150 grader, men det blir fint på 175 också om man har lite mer bråttom. Vi tar ut filén när den är 58 grader och lindar in den i folie en kvart. Då blir den perfekt rosastekt. Din egen bit har ju legat rå fram tills nu, så den steker du i panna medans den stora köttbiten vilar i folie. På så vis blir allt klart samtidigt och du får en genomstekt bit kött.

Svar på tråden Hjälp mig. Oxfilé hel i ugn. Kryddor, tillagning?