• Läkerol

Hjälp mig. Oxfilé hel i ugn. Kryddor, tillagning?

Hej. Tycker om matlagning, dock har jag aldrig prövat på att göra hel oxfilé i ugn! Googlat på nätet och det finns drösvis med tips om tillagning och kryddning. Jag hade tänkt mig ca 1 kg oxfilé. Vi är 4 vuxna som ska äta. Stektermometer har jag fått låna. Hur steker jag på hela oxfilé n innan ugnen? Jag vill ha den smakrik! Inte stark, men smaka. Kryddor? Hur tillagar jag den från steg ett till färdig? Jag är gravid och vill inte ha den blodig eller rosa! Hade tänkt mig rödvinssås och potatisgratäng till. Även vitlökssmör, smörstekta morötter. Alla tips mottages !

• Svar på tråden Hjälp mig. Oxfilé hel i ugn. Kryddor, tillagning?
  • Solstråle0001

Vi hade tänkt grilla en hel oxfilé. Hittade ett recept där man skär ett snitt genom hela och fyller med smör, vitlök, färska örter och knaperstekt bacon. Sedan sätter man ihop den med steksnöre och grillar den "indirekt". Tycker det låter jättegott. Men jag tolkar det från vad jag läser i tråden som att det kommer bli torrt????

Till detta kommer det att ätas potatisgratäng och rödvinssås.

• vampyria2
    Läkerol skrev 2012-12-29 09:43:25 följande:
    Hej.
    Tack för era inlägg och tips.
    Får kolla om jag får tag i en egen bit.

Då kör jag på 150 grader och tar ut den, lindar in den i folie en 15 minuter och steker på min bit...

Eller 170 grader?
    När ska jag börja tillaga? Hur långt tid behöver den i ugnen?

Ni skriver inte mycket om kryddor...
    Räcker det att salta och vitpeppar på den när den är rå och sedan steka in det när jag bryner den i pannan?
    Kan jag slå på liten skvätt kalvbuljong i ugnsformen eller oxbuljong 1 dl?

Som sagt, har aldrig gjort detta.
    Jag skulle inte ta vitpeppar till oxfile utan svartpeppar och jag säger som min slaktare brukar säga "till riktigt fint kött behövs inga andra kryddor förutom peppar och salt, annars kan man lika gärna köpa falukorv"

Förörigt så skulle jag tillaga den så som du beskriver häe och se till att ha en god sås och goda tillbehör som smakar lite istället.
  • Mumu

Solstråle, ingen fara, det kommer inte att bli torrt om du tillagar varsamt.

Läkerol, jag slår aldrig på buljong. Köttet ska stekas, inte brässeras. Salt och peppar räcker bra till oxfilé tycker jag, men tvärtemot vampyria2 så föredrar jag vitpeppar (eller ännu hellre en blandning av svart- och vit), men det är ju en smaksak .

Lycka till med din oxfilé, använder du bara bra kött och termometer så blir det bra. Och du! Viktigt, viktigt! Se till att ta ut köttet ur kylen minst en timme innan du börjar med det. Det ska vara rumstempererat när du bryner det i stekpannan, om det är kallt så kyler man ner pannan och det blir ingen snabb stekyta på köttet och då rinner köttsaften ut och köttet blir mer kokt än stekt och tyvärr torrt. Så HET panna och rumstempererat kött!

• Läkerol
    Mumu skrev 2012-12-29 11:18:16 följande:
    Solstråle, ingen fara, det kommer inte att bli torrt om du tillagar varsamt.

Läkerol, jag slår aldrig på buljong. Köttet ska stekas, inte brässeras. Salt och peppar räcker bra till oxfilé tycker jag, men tvärtemot vampyria2 så föredrar jag vitpeppar (eller ännu hellre en blandning av svart- och vit), men det är ju en smaksak .

Lycka till med din oxfilé, använder du bara bra kött och termometer så blir det bra. Och du! Viktigt, viktigt! Se till att ta ut köttet ur kylen minst en timme innan du börjar med det. Det ska vara rumstempererat när du bryner det i stekpannan, om det är kallt så kyler man ner pannan och det blir ingen snabb stekyta på köttet och då rinner köttsaften ut och köttet blir mer kokt än stekt och tyvärr torrt. Så HET panna och rumstempererat kött!

Yes! Det där var riktigt bra!

Det visste jag inte med rumstempererat!!

Då blandar jag vit och svartpeppar och salt, endast.
  • Margaux

Rent krasst kan man väl säga att ju lägre temperatur du ugnssteker i desto bättre resultat(allt med måtta självklart men vill ju inte att det ska torka ut).
    Se till att låta köttet ligga framme ett par timmar på bänken för att tempereras. Gni in köttet med salt och SVARTpeppar och eventuellt ett par klyftor vitlök. Bryn i varm panna på hög värme. Lägg i en ugnsfast form och stick in en termometer där köttet sä som tjockast. Hyvla över lite mer smör med osthyvel och lägg med vitlöken och kanske lite färsk timjan/rosmarin om du har det....
    Sätt den mitt i ugnen på 150-175 grader och stek till ca 55-60 grader. Du behöver inte göra genomstekt bara för att du är gravid. Toxoplasma gillar inte biffkött...... Vill du vara 100% säker kan du välja kött som varit fryst.

Att göra en rödvinssås är ganska komplicerat om man vill ha en god en.... En Balsamvinäger/rödvinsreduktion kan vara lättare. Eller så kan du ju göra en svampsås? 

• Läkerol

HUr länge tillagas den i ugn om jag kör på 150 grader?

Så jag vet hur jag ska förbereda då den ska fram  timme innan för stekning? 

• Margaux
    Läkerol skrev 2012-12-29 11:41:54 följande:
    HUr länge tillagas den i ugn om jag kör på 150 grader?

Så jag vet hur jag ska förbereda då den ska fram  timme innan för stekning? 
    Svårt att säga exakt, men kanske 30-40 min? Har ni fryst kött så tina i kylskåp från idag ca om du ska tillaga på nyårsafton... Sen tar du ut köttet från kylen på morgonen och låter det ligga framme på bänken tills på kvällen!
    Köttet ska vila efter tillagning olika länge beroende på storlek, skulle gissa 20-30 min på ca 1 kg. 
  • Läkerol

Till fundering.

Vad skulle ni valt att ha i rödvins såsen?

Rödvins vinäger eller balsamvinäger??

• Läkerol
    Margaux skrev 2012-12-29 11:39:19 följande:
    Rent krasst kan man väl säga att ju lägre temperatur du ugnssteker i desto bättre resultat(allt med måtta självklart men vill ju inte att det ska torka ut).

Se till att låta köttet ligga framme ett par timmar på bänken för att tempereras. Gni in köttet med salt och SVARTpeppar och eventuellt ett par klyftor vitlök. Bryn i varm panna på hög värme. Lägg i en ugnsfast form och stick in en termometer där köttet sä som tjockast. Hyvla över lite mer smör med osthyvel och lägg med vitlöken och kanske lite färsk timjan/rosmarin om du har det....

Sätt den mitt i ugnen på 150-175 grader och stek till ca 55-60 grader. Du behöver inte göra genomstekt bara för att du är gravid. Toxoplasma gillar inte biffkött...... Vill du vara 100% säker kan du välja kött som varit fryst.

Att göra en rödvinssås är ganska komplicerat om man vill ha en god en.... En Balsamvinäger/rödvinsreduktion kan vara lättare. Eller så kan du ju göra en svampsås? 

Super tack !

Men du tycker jag kan lägga någon timjan kvist färsk i formen eller på köttet?

Vitlöken pressar jag eller hackar?
  • Margaux

Du kan bara dela klyftorna i ett par delar och bryna med köttet. Sen lägger du dem under och på/runt köttet i formen. Kryddorna kan du skölja och hacka grovt och lägga på köttet.

• hallonpannkaka

Jag gjorde helstekt oxfile igår, kryddade med timjan, krossade enbär (finns på kryddhyllan, svartpeppar och flingsalt med chili. Jättegott!!
    Jag skippade vitlöken eftersom jag hade rätt mycket i gratängen, annars kan man ha det oxå.
    Brynes och tillagas därefter i ugn på låg temperatur tills innrertempen är 55 - 70 gr.

Svar på tråden Hjälp mig. Oxfilé hel i ugn. Kryddor, tillagning?