• Anonym (Fläcken)

Grannen vill att jag köper ny soffa åt dom!

Ok, för att göra en lång historia halvkort.

Grannen hade min son hemma hos sig igår och lekte med hennes barn. De brukar leka hos varandra.

Väl där hade mamman bjudit barnen på en varsin chokladtomte när de  satt i soffan och tittade på film.

De hade köpt en ny soffa innan jul, en ljusgrå .

Min son hade tydligen spillt en chokladbit i soffan, stor som en Enkrona ungefär och det hade blivit en fläck.

Nu vill familjen att vi ska ersätta soffan, alltså köpa en helt ny till dom.

Jag har erbjudit att:

1: Ta soffkudden på kemtvätt , det är löstagbart tyg .

2: Prova att få bort fläcken själv med rätt medel.

3: Beställa en ny soffkudde separat till dem.

Och som sista alternativ 4; Köpa soffan av dem, till ordinarie pris och ha den här hemma, vi behöver ny soffa, och även om jag kanske inte skulle köpt just den så funkar den.

Inget av dessa alternativ duger, de vill ha full ersättning för soffan ( ca 12000 kr) och behålla den för att köpa en till likadan och ställa den med fläcken i gillestugan.

Jag vägrar, tycker inte det är rimligt.

Våra barn är 4 år, bjuder man på choklad i en ny soffa så kan det hända olyckor, det är ju inte ens säkert att det är min unge som spillt, men visst, jag tar på mig att lösa problemet.

Men är jag orimlig som inte vill köpa en ny soffa till dem samtidigt som de ska behålla den gamla? Vad ska jag säga? Känns skitjobbigt detta....                             

• Svar på tråden Grannen vill att jag köper ny soffa åt dom!
  • Humlan88

haha kan inte låta bli att tänka på solsidan. Avsnittet när alex kör över oves undulat och ove kräver en papegoja i ersättning :P

• Tummelisa
    Humlan88 skrev 2013-01-02 21:27:20 följande:
    haha kan inte låta bli att tänka på solsidan. Avsnittet när alex kör över oves undulat och ove kräver en papegoja i ersättning :P

Jaha jag tänkte snarare (just när du skrev solsidan) på den om när ove tvingade sig på när alex skulle till ikea, styrde om resan till jysk, köpte grejer för alex pengar ("plånkan is at home"), tvingade alex släpa hem en soffa,och sen försökte få alex att ersätta soffan som de tappade. Skrattande
  • Humlan88
    Tummelisa skrev 2013-01-02 21:32:56 följande:

Jaha jag tänkte snarare (just när du skrev solsidan) på den om när ove tvingade sig på när alex skulle till ikea, styrde om resan till jysk, köpte grejer för alex pengar ("plånkan is at home"), tvingade alex släpa hem en soffa,och sen försökte få alex att ersätta soffan som de tappade. Skrattande
    hahaha
  • slapback

Låter ju helt galet! De verkar ju försöka grundlura dig! Du ar ju erbjudit betydligt mer än vad du behöver! Spill i soffan får man ju räkna med, helst när det är barn inblandade. Gå inte med på deras vilja!

• Mums84

Hahahaha... Detta måste vi höra fortsättningen på! =P

Uppdatera oss vad som sker! =P 

• Anonym (Fläcken)

Har vart på landet i helgen utan datorn...

Det går inte alls-.

Vi  har dragit tillbaks alla erbjudanden förutom att betala för kemtvätt, och OM kemtvätten skulle misslyckas, betala för ett nytt överdrag till den dynan.

Anledningen till att vi dragit tillbaks förslagen är att vi känner att vi fått så mycket skit av grannfamiljen trots våra försök till medling.

De går fortfarande inte med på kemtvätt, så vi står i en situation där de kommer få noll förmodligen.    

• SoStylish
    Anonym (Fläcken) skrev 2013-01-07 16:54:05 följande:

Det går inte alls-.

Vi  har dragit tillbaks alla erbjudanden förutom att betala för kemtvätt, och OM kemtvätten skulle misslyckas, betala för ett nytt överdrag till den dynan.

Anledningen till att vi dragit tillbaks förslagen är att vi känner att vi fått så mycket skit av grannfamiljen trots våra försök till medling.

De går fortfarande inte med på kemtvätt, så vi står i en situation där de kommer få noll förmodligen.    
    Det låter som en vettig situation tycker jag. Vilken tokig granne!
  • ZaftMonkey

Vilka giriga människor!
    De har ju dessutom själv barn i samma ålder? Barn kladdar - det är ett faktum. Jag tycker att ert erbjudande om kemtvätt är väldigt resonabelt. Hade jag bjudit hem en unge som råkat kladda lite choklad i min soffa hade jag städat den själv utan att kräva någon på en ny soffa.
    Antagligen har de stått bakom köksgardinerna länge och stirrat sig blinda på ert fina hus och tänkt att "de har så mycket så de kan dela med sig".

Kemtvätta kudden om de vill, annars säg upp kontakten. Sådant är inte alls värt att lägga sin tid på.

• Anonym
    Har vart på landet i helgen utan datorn...Det går inte alls-.Vi  har dragit tillbaks alla erbjudanden förutom att betala för kemtvätt, och OM kemtvätten skulle misslyckas, betala för ett nytt överdrag till den dynan.Anledningen till att vi dragit tillbaks förslagen är att vi känner att vi fått så mycket skit av grannfamiljen trots våra försök till medling.De går fortfarande inte med på kemtvätt, så vi står i en situation där de kommer få noll förmodligen.    

Det ni har erbjudit är fullt rimligt, så i ert läge hade jag ansett att jag gjort vad jag kunnat och räcker inte det för dem så får de skylla sig själva. Har ni någon gemensam bekant, någon annan granne eller så, som du kan berätta historian för? För att ev. förekomma henne, på ett smidigt sätt. I en liknande situation (där en person ville få ersättning) började en systers väninna baktala henne inför övriga kompisar... Dock hade min syster hunnit "kolla av" om hon hade rätt, med en annan kompis. Som konfronterade den baktalande väninnan om läget, direkt när hon drog sin version. Så den väninnan fick inga som helst sympatier från övriga... (Tror det var något löjligt som att väninnan spillt någon maträtt över sin tröja, när hon var och åt hos min syster, och det skulle tydligen vara min systers fel och hon behövde ersätta tröjan. Detta var alltså i samband med att de åt den färdiga rätten, syrran hade inte fått henne att hjälpa till med matlagningen eller liknande...)
  • PandaaN

Tycker faktiskt du ska polisanmäla grannen, och berätta att det du beskriver här. Det är utpressning i lagens namn. Barnet hade ingen uppsåt att tappa choklad biten på soffan. Ring polisen 114114 eller en jurist och rådfråga dem. För ni mår psykisk dåligt utav detta.
    Usch vilka grannar.

• molly50

Det går inte alls-.

Jag tycker det verkar som att du har gjort vad du kunnat. Om ditt erbjudande inte duger så får de väl skylla sig själva. Det var trots allt din granne som lät barnen äta choklad i deras nya soffa. Och som mamma till ett barn i den åldern borde hon veta att barn kan kladda.
    Man får känslan av att det är något annat som ligger till grund för det här. Som att det inte handlar om soffan i sig utan att hon bara vill ha en ny soffa,men inte har råd. Och nu försöker hon utpressa dig för att få pengar för att din son,i hennes tycke,har kladdat choklad i hennes nya soffa.
    Usch vad trist med sådana människor! Synd bara at era barn ska vara vänner. Jag förstår ju om du inte vill förstöra något för dem.  
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
Svar på tråden Grannen vill att jag köper ny soffa åt dom!