Synrubbningar som biverkning av Sertralin? Vilka biverkningar har ni haft?
Hej,
Fick Sertralin Oralin utskrivet och har ätit i två veckor och en dag. 50 mg.
Redan första dagen vaknade jag på natten av kraftigt illamående och ville kräkas.
Sedan hade jag första veckan aptitlöshet, illamående, och konstiga overkliga drömmar, vaknade mitt i natten och satte mig upp men kändes som att jag fortfarande var kvar i drömmen.
Aptiten är nu tillbaks och illamåendet försvann ett tag men idag och igår har det kommit tillbaks. Sömnen har blivit okej igen. Har huvudvärk som ibland sitter vid tinningarna, ibland i bakhuvudet som ett tryck, men det absolut jobbigaste är synstörningarna. Känns som dimsyn och ljuskänslighet samtidigt. Och jag har efterdröjningar, tittar jag på någonting och sedan på något annat så hänger det förra kvar. Har även upplevt lite dubbelsyn på kvällarna när jag kollar på skyltar (en bit av skylten syns ovanför) eller när jag läser undertexter på tvn. Det är inte helt dubbelt men ändå.
Någon som har fått synrubbningar av Sertralin?
När blir det bättre och när försvinner biverkningarna?
Jag tycker detta känns så fruktansvärt jobbigt. Särskilt mycket gladare känner jag mig inte heller. Kommer jag nånsin bli bra och glad igen? Just nu känns det som jag lever i nån bubbla och alla omkring mig fortsätter med sina roliga liv och jag sitter bara här och försöker må bra men jag mår piss. Biverkningarna gör så att jag känner mig sjuk på riktigt och inte psykiskt sjuk. Och hypokondriker som jag är tvivlar på om det är biverkningar eller i själva verket en riktig sjukdom jag har.
Har även upptäckt att dagarna följer ungefär samma mönster. Jag vaknar och mår okej, tar tabletten, tar en promenad och sedan börjar jag må konstigt. Plötslig trötthet kan komma mitt under dagen, samt huvudvärk och synstörningar, sjukdomskänsla och konstigt tryck över huvudet. Sedan på kvällen brukar jag piggna till och känna mig ganska glad och må bra. Vad kan det bero på?
Kan ni inte dela med er av era erfarenheter av Sertralin?
Vilka biverkningar har ni haft? Synstörningar?
När blev det bättre? Alla svar glädjer mig.