• Anonym (konstigt)

Synrubbningar som biverkning av Sertralin? Vilka biverkningar har ni haft?

Hej,
    Fick Sertralin Oralin utskrivet och har ätit i två veckor och en dag. 50 mg.
    Redan första dagen vaknade jag på natten av kraftigt illamående och ville kräkas.
    Sedan hade jag första veckan aptitlöshet, illamående, och konstiga overkliga drömmar, vaknade mitt i natten och satte mig upp men kändes som att jag fortfarande var kvar i drömmen.

Aptiten är nu tillbaks och illamåendet försvann ett tag men idag och igår har det kommit tillbaks. Sömnen har blivit okej igen. Har huvudvärk som ibland sitter vid tinningarna, ibland i bakhuvudet som ett tryck, men det absolut jobbigaste är synstörningarna. Känns som dimsyn och ljuskänslighet samtidigt. Och jag har efterdröjningar, tittar jag på någonting och sedan på något annat så hänger det förra kvar. Har även upplevt lite dubbelsyn på kvällarna när jag kollar på skyltar (en bit av skylten syns ovanför) eller när jag läser undertexter på tvn. Det är inte helt dubbelt men ändå.

Någon som har fått synrubbningar av Sertralin?

När blir det bättre och när försvinner biverkningarna?
    Jag tycker detta känns så fruktansvärt jobbigt. Särskilt mycket gladare känner jag mig inte heller. Kommer jag nånsin bli bra och glad igen? Just nu känns det som jag lever i nån bubbla och alla omkring mig fortsätter med sina roliga liv och jag sitter bara här och försöker må bra men jag mår piss. Biverkningarna gör så att jag känner mig sjuk  på riktigt och inte psykiskt sjuk. Och hypokondriker som jag är tvivlar på om det är biverkningar eller i själva verket en riktig sjukdom jag har.

Har även upptäckt att dagarna följer ungefär samma mönster. Jag vaknar och mår okej, tar tabletten, tar en promenad och sedan börjar jag må konstigt. Plötslig trötthet kan komma mitt under dagen, samt huvudvärk och synstörningar, sjukdomskänsla och konstigt tryck över huvudet. Sedan på kvällen brukar jag piggna till och känna mig ganska glad och må bra. Vad kan det bero på?

Kan ni inte dela med er av era erfarenheter av Sertralin? 
    Vilka biverkningar har ni haft? Synstörningar?
    När blev det bättre? Alla svar glädjer mig.

• Svar på tråden Synrubbningar som biverkning av Sertralin? Vilka biverkningar har ni haft?
  • Anonym (Veronica)

Jag har ätit sertralin i fyra år och tycker att det fungerar väldigt bra. I början åt jag dem bara för att alla andra skulle bli glada, hade väl ingen egentlig tilltro till att det skulle fungera. Men efter ungefär tre, fyra månader var det som att jag hade ett helt nytt liv. Det kändes som om någon bara hade dragit undan en stor,blöt filt som legat på mig. Plötsligt så kände jag mig "som mig själv", som jag mådde innan jag mådde dåligt. Så ge det en chans! Nu har jag bara små, korta perioder då jag faller tillbaka och mår dåligt, annars mår jag otroligt bra.

Jag hade biverkningar som mest fram till månad tre. Jag fick mycket akne, främst på ryggen, nacken, halsen och fram mot bröstet. Jag kunde bli trött och seg, och kände mig allmänt ojämn.
    Jag fick också vallningar och blev otroligt varm. Fick till och med klippa av mig mitt långa hår för jag klarade inte av att det låg mot nacken eftersom jag svettades så mycket av det. Vallningarna satt i ungefär ett halvår, sedan planade det ut.

Idag har jag inte biverkningar av tabletterna och jag ska snart börja trappa ner!  Glad

• Anonym (konstigt)

Inga fler som kan fylla på? :)

• Anonym (linda)

Jag fick nog alla märkliga biverkningar man kan få.

Synrubbningar och muskelskakningar var värst...kunde inte styra varken ben och armar under flera minuter.

Detta var övergående och nu har jag ätit dom i ca 10 år. 

• Anonym (konstigt)
    Anonym (linda) skrev 2013-01-01 18:47:40 följande:
    Jag fick nog alla märkliga biverkningar man kan få.

Synrubbningar och muskelskakningar var värst...kunde inte styra varken ben och armar under flera minuter.

Detta var övergående och nu har jag ätit dom i ca 10 år. 
    Kan du beskriva dina synrubbningar lite mer ingående?
    Hur länge höll dessa i sig för dig?
    Imorgon har jag gått på antideppen i tre veckor imorgon och de har alltså inte gett med sig. Borde kanske fundera på att byta medicin?
  • Anonym
    Anonym (konstigt) skrev 2013-01-02 07:56:39 följande:
    Kan du beskriva dina synrubbningar lite mer ingående?
    Hur länge höll dessa i sig för dig?
    Imorgon har jag gått på antideppen i tre veckor imorgon och de har alltså inte gett med sig. Borde kanske fundera på att byta medicin?
    Ge det några månader iaf annars har du provat i onödan.
  • Anonym (Pillertrillaren)
    Anonym (Veronica) skrev 2012-12-29 17:37:07 följande:
    Men efter ungefär tre, fyra månader var det som att jag hade ett helt nytt liv. Det kändes som om någon bara hade dragit undan en stor,blöt filt som legat på mig. Plötsligt så kände jag mig "som mig själv", som jag mådde innan jag mådde dåligt. Så ge det en chans!
    Exakt så kände jag också efter några månader med Sertralin!

Visst hade jag biverkningar vid insättningen såsom sömnrubbningar, stel i nacken och käkarna, torr i munnen och lite ökad oro de första dagarna. Det försvann dock ganska fort.
    Man ska inte stirra sig blind på bipacksedeln eller läsa för mycket om biverkningar tror jag.. Då är det lättare att känna efter lite extra. Glad
    Jag mådde bra redan efter ett par veckor men den riktiga effekten kom efter 3-4 månader. Halleluja säger jag bara! Det är fantastiskt vad ett litet piller kan göra underverk.
    Lycka till!!
  • Anonym (jagmed)

hej!
    äter också sertralin sen några veckor och har inte haft synrubbningar, däremot väldigt trött, aptitlös och illamående (fast jag började ta dom i samband med kräksjuka så vet inte vad som var vad riktigt...). psykiskt mår jag redan bättre, är inte så uppåt direkt men inte så neråt heller vilket är skönt. tror också att det är bra att ge det en tid, ett halvår eller liknande. långvarig depression kan ta lång tid att "bota".
    men du ska såklart prata med din läkare och ta upp biverkningarna, kanske är dom så allvarliga att du ska byta preperat.

• Anonym

Jag hade kraftigt ökad ångest de första två veckorna, kraftig yrsel och synrubbningar. Fick dessa symptom vid varje doshöjning (äter nu 150 mg). Mår mycket bättre nu efter 3 månader men vägen dit har känts vääääääldigt långsam. Varje dag mår man en millimeter bättre och tillslut så är man där. Det tar lite tid men det blir bra! Och blir du inte helt bra ska du inte nöja dig utan be om att få tillägg med ex: mirtazepin eller helt enkelt byta medicin. Det är jätteviktigt att man blir helt bra annars är risken att man trillar dit igen.. Hoppas att du snart mår bättre!

• Anonym (jagmed)

kan tillägga också, eftersom du lksom jag känner dig sämre efter att ha tagit tabletten. jag testar nu att ta den på kvällen istället, tycker det funkar lite bättre. fick också en kraftig dipp innan några timmar efter jag tagit den, blev väldigt trött och illamående. nu är det bättre, jämnare. fick också tips att ta den med måltid för att minska illamående.

• Anonym

Jag har ätit Setralin och när jag skulle sluta med dem så hade jag hemska känningar i ögonen. Så fort jag flyttade blicken eller rörde på ögonen så "pirrade" det till i hjärnan. Svårt att förklara med riktigt hemskt var det och så höll det på i typ 14 dagar.

• Anonym (konstigt)
    Anonym skrev 2013-01-03 20:06:31 följande:
    Jag hade kraftigt ökad ångest de första två veckorna, kraftig yrsel och synrubbningar. Fick dessa symptom vid varje doshöjning (äter nu 150 mg). Mår mycket bättre nu efter 3 månader men vägen dit har känts vääääääldigt långsam. Varje dag mår man en millimeter bättre och tillslut så är man där. Det tar lite tid men det blir bra! Och blir du inte helt bra ska du inte nöja dig utan be om att få tillägg med ex: mirtazepin eller helt enkelt byta medicin. Det är jätteviktigt att man blir helt bra annars är risken att man trillar dit igen.. Hoppas att du snart mår bättre!
    Vilken typ av synrubbningar hade du? Har ätit i över tre veckor, synrubbningarna är kvar har även kraftig huvudvärk :(
  • ior02

Har ätit denna tablett i 9 år nu och det kan ta upp till 4 veckor innan medicinen ger full verkan, och kroppen ska vänjas in med den. Men den hjälper mig oerhört bra fortfarande efter så många år.

Så ge det tid, så kommer den att hjälpa. 

• Anonym
    Anonym (konstigt) skrev 2013-01-05 21:06:54 följande:
    Vilken typ av synrubbningar hade du? Har ätit i över tre veckor, synrubbningarna är kvar har även kraftig huvudvärk :(
    Jag hade svårt att fokusera blicken och så blixtrade det till ibland. Väldigt obehagligt men övergående :)
  • Anonym (konstigt)
    Anonym skrev 2013-01-06 11:49:15 följande:
    Jag hade svårt att fokusera blicken och så blixtrade det till ibland. Väldigt obehagligt men övergående :)
    Ok, har gått på detta i tre veckor och fyra dagar nu, ingen förbättring. När gick det över för dig? 
  • Anonym

Hm... Kan väl ha tagit ungefär fyra veckor men vi gjorde dosökningar hela tiden och varje dosökning fick jag tillbaka biverkningarna. Nu är det helt borta och det är skönt!

• Anonym (fixade inte)

Åt sertralin ca i mån sedan lade jag av på eget bevåg, jag mådde / mår jättedåligt, men när jag började med dem så var det som att gå ner i den mörkaste gravkällare.Rynkar på näsan Låg på soffan dygnet runt i samma kläder, orkade bara ta mig upp för att gå på toa, När jag vid jul kände att nu tar jag bilen och kör till närmsta sjö och dränker  mig så slutade jag.... Vågade inte ta dem. Försökt prata med min läkare (som aldrig verkar vara på jobbet men får inga riktiga svar utan säger jag skulle fortsätta, vill hellre få träffa en psykkontakt och pröva KBT och sen kanske pröva en annan medicin. Bra för er som sertralin funkar för men jag fixade dem inte.

• ciasim

Hej trådstartaren, jag har samma problem med synen, så jobbigt , Har haft sertraline i 3 veckor nu. Försvann dina problem? 
    Så tacksam för svar 

• Anonym (hhh)

Fick migräner så slutade efter 2 månader.

Svar på tråden Synrubbningar som biverkning av Sertralin? Vilka biverkningar har ni haft?