• Modigh

Thailand + 9 månaders bebis

Hejsan!
    I slutet på januari kommer jag och min sambo åka till thailand med vår son på 9 månader. Jag har aldrig varit i Thailand, eller rest utomlands med en bebis, så skulle jätte gärna vilja höra era tips och råd inför resan! Allt från vad man behöver packa till vad man bör tänka på där nere. Tack på förhand! :D

• Svar på tråden Thailand + 9 månaders bebis
  • Modigh

de där me vaccination har vi kollat upp. hepatit a ger dom inte till barn under 1 år då dom inte kan garantera att den hjälper, så de vi får typ välja om ska ge den eller inte.. antingen skippa å va försiktig, eller ta den å ändå va försiktig. Vi kommer nog ta den oavsett. Sen ska han också få för mässlingen/röda hund/ påssjukan. men den ger dom bara till barn som minst 9  månader. vilket han blir två dagar innan vi åker. så den får han då.

solhatt å uvdräkt e fixat. har även skrivit ner ett reseapotek till honom. funderar på att låna en bärbar dvd spelare eller surfplatta, så man kan fixa några filmer eller liknande som han kan kika på. också nån leksak han inte haft förut :)

sen ska vi kika lite på hur vi ska göra me blöjor å allt sånt. har hört att de finns där nere, men ja e så "känslig" så vill gärna ha me sånt som ja vet är bra :P som med mat, han äter burkmat ersättning och gröt så de kommer vi nog ha med. vill inte chansa på att han inte gillar de som finns där. fick tipset förut att packa blöjor i varukorgen på vagnen som ska me också! :)

egentligen skulle ja vilja ha me babyskydd men, men de är ju så otroligt jobbigt att släpa på både dit å hem, men även där nere(om man åker iväg å då ska släpa runt på den tills man åker tillbaka igen...) hur tycker ni om den saken?

vi ska till Phuket, Kata Beach. Nån som varit där? :)

frågetecken, när åker ni dit? :)

skulle va kul att höra mer från Er som varit där och kan tipsa om saker man kanske inte tänker på innan! :D

• Modigh

Hm, ja vagn åker me. Blir för knöligt, och varmt, med bara bärsele i 2 veckors tid..

vi pratade lite om vattenkokare nu ikväll, och vi hoppas nog över de. säg gärna till om de är nåt ja missat eller inte tänkt på, men de vi skulle behövt vattenkokaren till är ju att värma vattnet till ersättning och gröten. Men flera ggr här hemma har han ätit "kall" ersättning, då inte varmvattnet räckt till. rumsvarm typ. Och de har gått bra. Så de borde väl gå bra där nere också? Och de är här ni gärna får säga till om ja missat nåt :) vi tänkte att om vi känner att vi behöver de isf kan man nog hitta något billigt där som man sen kan lämna..

ja bärsele åker som sagt me! :)

hur är bitarna i burkarna? finns de att välja på sånt som e utan bitar, bara pure? Min son har inte riktigt accepterat bitar än.. va fanns de för smaker, kommer du ihåg de? :)

• Modigh

Ja Ellas Kitchen hade ja tänkt ta me annars. Tar nog me nån, iaf till planet, så kikar vi där :) Tack!

haha va smart! :)
    jo men de e ju de, blir ju en vana, som man sen blir beroende av typ. e man inte van me de så e de ju en annan sak :)

Ni har inga andra bra tips att komma med? Eller någon annan som har nåt? :)

• Modigh
    Masken84 skrev 2013-01-06 22:39:28 följande:
    Någon skev att ni brukar ge ersättning gjort på varm kran vatten hemma i Sverige. Jag skulle inte rekomendera att göra det i Thailand då seras renings system inte alls är som vårat. Skulle själv aldrig aldrig ge min son något annat än flaskvatten utomlands. Vattenkokare vore super bra har sett att det finns en liters på jula för ca 100 kr! Jag borstar inte ens tänderna i kranvatten i Asien.
    Jag kokar alltid vattnet till hans mat, använder inte varmt kranvatten. vi har kollat med hotellet och de kommer finnas en vattenkokare på rummet så de är perfekt! :)
  • Modigh

Som sagt, alla gör vi olika! :)

Vi har nu varit i Thailand, och det var underbart! Sonen trivdes som en fisk i vattnet! Temperaturen va runt 30 grader och kan inte påstå att de var så mycket varmare än en varm sommar i Sverige. Skönt! :)
    Personligen tror jag att så små barn har väldigt lätt att anpassa sig, vilket sonen gjorde iaf!

Gjorde som du Kina79, hade på uvkläder, även solhatt med uvskydd, och smorde på utsatta ställen med sph50. Han va mest i skuggan och kunde även bada i skuggan, vilket han ÄLSKADE!! Han trivdes nog nästan mer än oss vuxna! Jag ångrar INTE att jag åkte med min son, trots att han bara är 9 månader!

De enda ja ångrar är att jai nte använde myymedel från dag 1! Hemska myggbett jag fick! Men varken sonen eller karln fick nåt, ja fick alla! :P

Svar på tråden Thailand + 9 månaders bebis