• Modigh

Thailand + 9 månaders bebis

Hejsan!
    I slutet på januari kommer jag och min sambo åka till thailand med vår son på 9 månader. Jag har aldrig varit i Thailand, eller rest utomlands med en bebis, så skulle jätte gärna vilja höra era tips och råd inför resan! Allt från vad man behöver packa till vad man bör tänka på där nere. Tack på förhand! :D

• Svar på tråden Thailand + 9 månaders bebis
  • Toppen9

Kika in på vaccinationsbyrån så den lilla har allt sånt klart. (iofs bör ni ha gjort det redan)

Solskyddskläder och solhatt gärna två av bägge så ni kan byta efter bad.

Leksaker Och pixiböcker (gärna nya spännande) till flygresan så vakentiden blir lättare.

• frågetecken
    Modigh skrev 2012-12-29 22:02:32 följande:
    Hejsan!
    I slutet på januari kommer jag och min sambo åka till thailand med vår son på 9 månader. Jag har aldrig varit i Thailand, eller rest utomlands med en bebis, så skulle jätte gärna vilja höra era tips och råd inför resan! Allt från vad man behöver packa till vad man bör tänka på där nere. Tack på förhand! :D

vi åker till Thailand med 8 månders bebis :) skriv gärna mer vad du packar ner och allt :)
  • Takex

Vi ska åka i maj, då kommer sonen vara 7-8 månader. Jag kommer packa ner ett par shorts, någon body och soldräkt och självklart bärsele sen resten köper vi nog där :)

Någon leksak till planet som han inte sett (eller minns) och hans egna filt. Nu är han bara 3 månader så få se hur det blir när det närmar sig men tänkte inte packa ner speciellt mycket.

• Fröken Kex

Beroende på var i Thailand ni ska så finns det ju inte super mkt barnkläder. De ställen jag varit på säljer endast barnkläder i större shoppingcenter. Ska man schoppa är ju det lugnt men annars kan ju det vara bra o packa lite mer. :) Det går hur fint som helst o tvätta där annars. så slipper man MEGA packningen.

• Takex

Vi tänkte hoppa av i Bankok innan vi åker till Samui, där ska dom ha kläder vad jag förstår :)

• Modigh

de där me vaccination har vi kollat upp. hepatit a ger dom inte till barn under 1 år då dom inte kan garantera att den hjälper, så de vi får typ välja om ska ge den eller inte.. antingen skippa å va försiktig, eller ta den å ändå va försiktig. Vi kommer nog ta den oavsett. Sen ska han också få för mässlingen/röda hund/ påssjukan. men den ger dom bara till barn som minst 9  månader. vilket han blir två dagar innan vi åker. så den får han då.

solhatt å uvdräkt e fixat. har även skrivit ner ett reseapotek till honom. funderar på att låna en bärbar dvd spelare eller surfplatta, så man kan fixa några filmer eller liknande som han kan kika på. också nån leksak han inte haft förut :)

sen ska vi kika lite på hur vi ska göra me blöjor å allt sånt. har hört att de finns där nere, men ja e så "känslig" så vill gärna ha me sånt som ja vet är bra :P som med mat, han äter burkmat ersättning och gröt så de kommer vi nog ha med. vill inte chansa på att han inte gillar de som finns där. fick tipset förut att packa blöjor i varukorgen på vagnen som ska me också! :)

egentligen skulle ja vilja ha me babyskydd men, men de är ju så otroligt jobbigt att släpa på både dit å hem, men även där nere(om man åker iväg å då ska släpa runt på den tills man åker tillbaka igen...) hur tycker ni om den saken?

vi ska till Phuket, Kata Beach. Nån som varit där? :)

frågetecken, när åker ni dit? :)

skulle va kul att höra mer från Er som varit där och kan tipsa om saker man kanske inte tänker på innan! :D

• Takex

Babyskyddet hade jag inte tagit med inte vagn heller. Har vänner som åkt flera gånger med barn under 1 år och dom säger alla att man ska lämna vagn hemma. Om det ens finns trottoarer så är dom ofta fulla med matvagnar och andra stånd och bärsele är helt enkelt säkrare.

Men att packa i vagnen är annars grymt smart. Hade massor i hårdliften när vi flög Stockholm - Tokyo :3

• Dixie

Vi har i Thailand förra året med en 7 månaders, vi hade med vagn och det funkade bra på många ställen att köra vagn, men vi hade även med bärsjal, på flygplatsen var det jättebra! Vattenkokare är bra att ta med! Vi köpte en del barnmatsburkar, Heinz och de åt vår dotter.

• Modigh

Hm, ja vagn åker me. Blir för knöligt, och varmt, med bara bärsele i 2 veckors tid..

vi pratade lite om vattenkokare nu ikväll, och vi hoppas nog över de. säg gärna till om de är nåt ja missat eller inte tänkt på, men de vi skulle behövt vattenkokaren till är ju att värma vattnet till ersättning och gröten. Men flera ggr här hemma har han ätit "kall" ersättning, då inte varmvattnet räckt till. rumsvarm typ. Och de har gått bra. Så de borde väl gå bra där nere också? Och de är här ni gärna får säga till om ja missat nåt :) vi tänkte att om vi känner att vi behöver de isf kan man nog hitta något billigt där som man sen kan lämna..

ja bärsele åker som sagt me! :)

hur är bitarna i burkarna? finns de att välja på sånt som e utan bitar, bara pure? Min son har inte riktigt accepterat bitar än.. va fanns de för smaker, kommer du ihåg de? :)

Svar på tråden Thailand + 9 månaders bebis