• kimmenm

    Andra par där tjejen är ung och killen äldre?

    Finns det fler som finner det svårt att umgås med partnerns vänner?

    Jag är yngre och de flesta av mina vänner har inget gemensamt med min sambo som är äldre. Det fungerar bättre med hans vänner, men ibland saknar jag att ha några gemensamma vänner och slippa dela upp oss för att träffa de vänner vi redan har.

  • Svar på tråden Andra par där tjejen är ung och killen äldre?
  • Nyfiken gul

    inte för att verka näsvis eller så men vänner är man väl oavsett ålder?

    jag är 35 och min man 50 men jag upplever inte att åldersskillnaden är ett hinder för att umgås och träffa vänner vare sig vi har gemensamma vänner eller egna vänner.

    jag har nära vänner som är 18 år likväl som jag har vänner i 70 års åldern

    Det är väl egentligen mest om man klickar mellan sig och  man känner att det finns gemensamma nämnare. Det är väl där vänskapen finns liksom.

    Har man svårt att hitta bra vänner att umgås med kanske man kan hitta vänner som har samma intressen. 
    Jag har inga problem att umgås med min makes jämnåriga vänner och inte han med mina vänner heller även om vi givetvis inte klickar med alla kompisar vi har. 

     


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • kimmenm

    Jag förstår vad du menar.. Jag har inget emot att umgås med någon i annan ålder än jag själv.
    Jag har inget emot att umgås med hans vänner! Det är bara det att jag önskar att vi kunde umgås med vänner som är våra gemensamma.
    Jag tror att det är svårare att lära känna nya par då så många verkar ha förutfattade meningar då de antingen tycker att jag är för ung (innan de ens lärt känna mig). Eller om de är närmre min ålder, tycker han är för gammal. Jag tycker att det är så trist att många människor är fördomsfulla och har sina ideal och ramar där man inte platsar bara för att vi är olika gamla men ändå lever ihop. 

    Vart finns de fördomslösa och fria människorna som skiter i dumma sociala regler?  

  • Nyfiken gul
    kimmenm skrev 2012-12-30 00:22:43 följande:
    Jag förstår vad du menar.. Jag har inget emot att umgås med någon i annan ålder än jag själv.
    Jag har inget emot att umgås med hans vänner! Det är bara det att jag önskar att vi kunde umgås med vänner som är våra gemensamma.
    Jag tror att det är svårare att lära känna nya par då så många verkar ha förutfattade meningar då de antingen tycker att jag är för ung (innan de ens lärt känna mig). Eller om de är närmre min ålder, tycker han är för gammal. Jag tycker att det är så trist att många människor är fördomsfulla och har sina ideal och ramar där man inte platsar bara för att vi är olika gamla men ändå lever ihop. 

    Vart finns de fördomslösa och fria människorna som skiter i dumma sociala regler?  
    sen tror jag också att man kanske inte får snöa in sig så mycket på romantiska tankar om parmiddagar, hänga 4 personer på krogen tillsammans och såna saker - verkligheten ser faktiskt inte ut så .  Dom som hänger ihop parvis har oftast samma ålder alla och man har känt varandra sedan många år tillbaka i dom flesta fall. 

    Visst har min man o jag gemensamma vänner vi ibland umgås parvis med men det är absolut inga vänner vi "hänger" med bara för att det är fredag-lördag och vi vill göra något roligt.  Nej det är faktiskt väldigt sällan vi umgås parvis.

    Oftast är det antingen mina eller min mans vänner vi umgås med .   Oftast är vi bara tre stycken - min man, jag och en kompis.  Eller så har vi huset fullt av folk och alla umgås med alla över en kopp kaffe tex.

    Jag tycker inte man ska snöa in sig på att försöka få kompisar att passa in i olika mallar om hur man "borde" umgås. Är man kompisar så är man och då umgås man på det sättet som passar bäst.

     
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • kimmenm

    Jag önskar att det inte fanns några mallar! Det är inte parmiddagar jag eftersträvar, men det vore kul att ha några att semestra med som kanske också hade barn i samma ålder eller bara hitta på något tillsammans och alla kan njuta och trivas i sällskapet. Som det är nu är det oftast Jag, sambon + hans/min vän. Mina tjejkompisar lämnar pojkvännen hemma och kommer mest över för att umgås med mig. Och hans vänner kommer över och lämnar sina tjejer hemma. Ofta så har de en förutfattad mening om att jag är ointressant eftersom jag är många år yngre. Detta trots att deras pojkvän inte har något emot att umgås med mig. Killar är så mycket enklare de inte följer dessa "mallar" så som ofta tjejer gör..
    Men både jag och min sambo har en stark längtan efter att få umgås ihop som en familj men samtidigt dela utflykter eller högtider med en andra familjer. Kanske är det extra tydligt hos oss då ingen av hos har någon särskild familj och släkt. Varken min och sambons pappa lever idag och vi har inga syskon som vi umgås med till vardags tyvärr. Det blir mest att äta middag hos svärmor. Skrattande Mysigt men inte superkul alla helger

  • Nyfiken gul
    kimmenm skrev 2012-12-31 21:29:10 följande:
    Jag önskar att det inte fanns några mallar! Det är inte parmiddagar jag eftersträvar, men det vore kul att ha några att semestra med som kanske också hade barn i samma ålder eller bara hitta på något tillsammans och alla kan njuta och trivas i sällskapet. Som det är nu är det oftast Jag, sambon + hans/min vän. Mina tjejkompisar lämnar pojkvännen hemma och kommer mest över för att umgås med mig. Och hans vänner kommer över och lämnar sina tjejer hemma. Ofta så har de en förutfattad mening om att jag är ointressant eftersom jag är många år yngre. Detta trots att deras pojkvän inte har något emot att umgås med mig. Killar är så mycket enklare de inte följer dessa "mallar" så som ofta tjejer gör..
    Men både jag och min sambo har en stark längtan efter att få umgås ihop som en familj men samtidigt dela utflykter eller högtider med en andra familjer. Kanske är det extra tydligt hos oss då ingen av hos har någon särskild familj och släkt. Varken min och sambons pappa lever idag och vi har inga syskon som vi umgås med till vardags tyvärr. Det blir mest att äta middag hos svärmor. Skrattande Mysigt men inte superkul alla helger
    så var det för oss i början också men vi hittade gemensamma vänner via gemensamma intressen. Då blev det genast mycket enklare. 

    Vi har motorcycklar som stort intresse och åker massor, vi åker på mc-träffar runtom i landet, träffar nytt folk och knyter nya vänskapsband.  Eftersom vi båda har det intresset så blir det ju automatiskt att man träffar andra par med samma intresse - då är ålder oerhört ointressant.  dom här människorna umgås man ju med året om även vintertid då man kanske istället åker på kryssningar, besöker mässor, hittar på andra utflykter osv. 

    det kanske inte är bland era vardagliga kompisar ni ska hitta par att umgås med utan kanske via ett gemensamt intresse eller annan gemensam nämnare som gör att ni får annat umgänge och mer på lika villkor.  
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • kimmenm

    Det är absolut en smart tanke! Vi ska bara klura ut vad vi båda skulle kunna tycka vara kul att göra ihop, där man samtidigt kan träffa nya människor! Vi har inga gemensamma intressen just nu men alltid borde man kunna hitta något! Skrattande
    När sonen var mindre var det öppna förskolan som skapade nya vänskapsrelationer, dock fanns problemet även där att jag träffade mina mamma-vänner och han sina pappor!

Svar på tråden Andra par där tjejen är ung och killen äldre?