• Anonym (Mamma­)
    Äldre 30 Dec 14:45
    5498 visningar
    1 svar
    1
    5498

    Hur får jag mitt barn sluta slåss?

    Hejsan,
    vår son är snart 3½ år och han har alltid haft hett temperament han tänder till direkt!
    Men det är inte det värsta, han slåss, rivs och sparkar på allt och alla, värst på mig och sin lillasyster som är 8 månader. 
    Det här började redan innan hon kom men han har vart fruktansvärt avundsjuk trots att han fått lika mycket om inte mer uppmärksamhet sen innan. 
    Men till saken, hur får jag honom att sluta göra illa andra? Han slår sina vänner också och nu har till och med hans vänner börja säga att dom inte vill leka med honom och det gör så ont i mig! Vi har provat allt, ritat teckningar att man inte får slåss, vi har försökt prata lugnt med honom, skälla, hota, muta, ignorera det och fråga varför han gör så men Inget hjälper! Nu är jag helt tom på ideer och helt slut för allt bråk. Jag tycker så synd om hans stackars syster också!
    Det är väldigt ofta oprovocerat, som ett se mig hör mig beteende fast han verkligen inte behöver ha ett sånt beteende!
    Det har gått så långt så jag börjar fundera på om han är född ond, eller om det är något fel. Vilket jag skäms nå så fruktansvärt för att jag tänker! Men som sagt så är vi helt slut och det resulterar i att jag mest är arg och irriterad och det är inte en mamma jag vill vara!

    Så snälla! Kom med tips! 
  • Svar på tråden Hur får jag mitt barn sluta slåss?
  • Äldre 9 Jan 18:15
    #1

    Hej!
    En sak är alldeles säker och det är att det inte finns någon som är född ond. Däremot är det så att barn från start visar sina känslor med kroppen och med oartikulerade skrik. De vet själva inte var känslorna kommer ifrån och de har bara kroppen att uttrycka sig med.
    Men så sakta tillägnar de sig språket  och lär sig då att inskränka de kroppsliga uttrycken i form av sparkar och slag och får så småningom mer adekvata uttryckssätt för sina känslor.
    Precis som ni har anat är språket och förståndet en bra väg att gå när man ska förklara sådant här för barn. Men när de, som er lille kille ,kanske inte riktigt är mogna för det ,så behöver de i stället någon som kroppsligen hindrar dem från de skadliga uttryck deras känslor tar, dvs när de slåss och rivs för att få sin vilja fram t ex. 
    Så det ni kanske inte har prövat fullt ut är att under en period se till att punktmarkera honom så att han inte får en chans att göra någon illa. Använd inte ord i första hand utan lyft bort honom, håll om honom så att han inte kan slå och gör det ända tills han blir lugn.
    Han har förmodligen lärt sig att det här är ett effektivt sätt att få sin vilja igenom och fortsätter därför. Men om det inte lönar sig kommer det att avta. Nästa steg är att visa honom hur han ska göra för att få sin vilja igenom och för att andra ska vilja leka med honom. Var med honom och gör det och träna med honom. Det räcker inte att prata om det .
    Lämna t ex inte barnen ensamma. Engagera honom i saker som han är duktig på och där han får visa att han är stor. Var med honom både i att hitta positiva lösningar men också i att hindra honom från att göra andra illa.
     Det är ni vuxna som handgripligen får visa honom vägen. Då kommer han snabbt att inse att det finns bättre sätt att ta sig fram än genom kroppsligt våld.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Hur får jag mitt barn sluta slåss?