• ceke

Hur länge ammade du ditt barn?

Själv har jag ett barn som precis fyllt 1 år och känner mig vankelmodig kring att fortsätta amma honom eller sluta. Utifrån mina funderingar, blev jag helt enkelt bara nyfiken på hur länge andra mammor ammar sina barn.

Om man ska hålla sig till rekommendationer kring amning, verkar det ju främst rekommenderas att amma i minst 6 månader, men kollar man på WHO, rekommenderas 2 år. Min känsla är dock att det är väldigt få som ammar så länge och även att det inte är så vanligt att amma tills de är ca 1 år. Så jag blev helt enkelt nyfiken på hur det ser ut bland mammor här på familjeliv

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur länge ammade du ditt barn?
  • sasso78

Helammade första i ca.3 mån. Delammade sen tills hon var 5-6 mån. Gick sen över till ersättning helt.
    Tvåan helammade jag i knappt 2 mån. Delammade sen tills han var ca. 4-5 mån. Sen ersättning helt.

• skogsvitter

Ammade ca 1 år med båda, ena var närmare 14 månader och andra var 12 månader. Kändes lagom för oss, vet inte om jag hade velat amma i två år men absolut finns det en hel del (fler och fler tycker jag?) som gör det!

En bekant till mig ammar sin dotter än och hon är 2 år, hon fortsatte amma mycket pga att barnet led av många allergier och fick en väldigt svår relation till fast föda. En läkare uppmanade henne att sluta amma för att genom svält tvinga barnet att äta, det var tur att hon inte gjorde det för när hon hittade en vettig läkare kom det fram varför barnet inte åt och han uppmuntrade istället amning så mycket som möjligt, gärna i 2 år eller längre. För barnets skull.

• viseversa

Nr 1 ammade jag i 3 mån=(. Min mjölk sinade pga att jag var så jävla orolig och nervös hela tiden. Och inte drack ordentligt.

Nr 2  ammade jag i ca 3,5mån. Hon hade kolik och jag fick aldrig sova så mjölken sinade även då. Orkade itne kämpa med amningen heller. Tog vara på varje liten sekund jag kunde sova. 

Nr 3 helammade jag i 7mån. Och delammade till han var 8 mån. Det funkade SÅ BRA med amningen med honom. Hade gärna ammat i ett år men vid ganska exakt 8 mån slutade han på eget bevåg när han fått smak för mat. En morgon släppte han bara tutten tittade på mig och log. Sen tog han inte bröstet med=(. Mat var mycket godare=).

• Toppen9

Helammade första i 6 månader och delammade till han var 10 månader då ville inte han längre.

Nr två helammades i 6 månader och delammas än. Han är nu 10,5 månader

• En blå giraff

7 månader ungefär med bägge två - alldeles lagom för vår del. Helammade 4 mån och sen delamning.

• purple box

Lyckades aldrig helamma, trots alla knep. Stora delammade jag i 4 månader och lilla i 2,5 v. I båda fallen har barnet bestämt när vi skulle sluta med bröstet.

• Annie2011

Jag klickade in inte alls, men menar egentligen att jag ammande i en vecka och gav utpumpad mjölk i ca 4 veckor.

Svar på tråden Hur länge ammade du ditt barn?