• ceke

Hur länge ammade du ditt barn?

Själv har jag ett barn som precis fyllt 1 år och känner mig vankelmodig kring att fortsätta amma honom eller sluta. Utifrån mina funderingar, blev jag helt enkelt bara nyfiken på hur länge andra mammor ammar sina barn.

Om man ska hålla sig till rekommendationer kring amning, verkar det ju främst rekommenderas att amma i minst 6 månader, men kollar man på WHO, rekommenderas 2 år. Min känsla är dock att det är väldigt få som ammar så länge och även att det inte är så vanligt att amma tills de är ca 1 år. Så jag blev helt enkelt nyfiken på hur det ser ut bland mammor här på familjeliv

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur länge ammade du ditt barn?
  • Sisisisi

Ettan ammades i fem månader. Hade tänkt amma tvåan i ca två år men slutade nån vecka innan han fyllde ett därför att han ville tutta hela tiden och blev arg och ledsen när han inte fick.

• delight

Ammar min dotter på 15 månader. Mest morgon och kväll/natt. Har inga planer på att sluta och dottern trivs också.

• delight

Globalt sett ligger medelåldern på fyra år. Rent biologiskt har man förmågan att amma upp till sju års ålder men jag tror jag nöjer mig med två-tre år =)

• skogsvitter
    delight skrev 2012-12-31 11:14:13 följande:
    Globalt sett ligger medelåldern på fyra år. Rent biologiskt har man förmågan att amma upp till sju års ålder men jag tror jag nöjer mig med två-tre år =)
    Oj!? Smått chockad över så hög medelålder?! Har du någon länk till statistik? Minns att jag letade statistik över amning internationellt tidigare men tyckte inte att jag hittade så mycket.
  • CeeJay

Första barnet helammade jag i 1 vecka, delammade i totalt 4 veckor.
    Andra barnet helammades inte alls, men delammades i ca 2 veckor. 

• kixan

Mina tre har ammat mer än 2 år, jag har inte sett någon anledning att sluta och WHO rekommenderar två år "and beyond", så trivs ni med amningen är det ju bara att fortsätta.

A -03, F -05, V -10 - karinkristina.wordpress.com -
Svar på tråden Hur länge ammade du ditt barn?