Inlägg från: PerG |Visa alla inlägg
  • PerG

Vad tycker du om ordet snippa?

Nu har ju ordet snippa (mer eller mindre) etablerats i det Svenska språket. Har ni ändrat er åsikt om ordet de senaste åren eller tycker ni fortfarande likadant?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om ordet snippa?
  • PerG

Snippa har väl främst använts i samband med barn, men kommer väl troligen likställas med ordet snopp med tiden (som ju används även i "vuxna" sammanhang)... Om du söker på snopp och ramlar på en sida om "tjejer som suger snopp" så förväntar du väl dig inte en pedofilsida direkt? Ändå är ju snopp ganska "icke-vulgärt" och bra att använda när man pratar med barn...

ArthurDent skrev 2013-01-01 21:40:09 följande:
    Argumentet "det är ett bra icke-vulgärt ord att använda för barn" kommer ju för övrigt bara hålla tills den första generationen som växte upp med det blivit stora. 

Hittade Google-träffen "Killar som suger snippa" när jag försökte hitta mer information om ordet tidigare. Gud ske lov ingen pedofilsida vad jag kunde se, men oskuldens tid för ordet "snippa" är definitivt på uppehällningen. Ska vi rösta fram ett nytt ord då, när snippa anses lika lite "gulligt" som fitta?

Som för övrigt egentligen är ett ganska fint ord, men skadat av hur det använts. 

• PerG
    ArthurDent skrev 2013-01-02 08:33:31 följande:
    (Argumentet "redan sexualiserade uttryck som "fitta" eller "kussimurra" är inte lämpliga att lära barn" användes i en annan hetsig snipp-tråd nyligen ska jag kanske förtydliga)

Det handlar väl inte om sexualiseringen i sig utan hur "grovt" ordet anses. Man lär ju (oftast?) inte små pojkar att de har en kuk, utan en snopp.

Fitta är väl i samma nivå som kuk i skalan så det är väl snarare det man menar med "sexualiserat"..
  • PerG
    M C skrev 2013-01-02 19:58:50 följande:
    Fitta är väl jävligt onödigt att säga med barn närvarande, lika lite som jag använder kuk eller knulla kring dem.
    Kussimurra är bra det med, liksom kisseriet som jag även säger till killarna ibland.
    Finns massor, jag fattar bara inte varför snippa måste hittas på för att några få individer tog på sig domardräkten då på 90talet.
    Det finns ett till ord jag aldrig i helvete använder och det är framstjärten. 

Att det "behövdes" var väl att det fanns ett hundratal olika, mer eller mindre bra, varianter på flickors könsorgan... Det saknades helt enkelt ETT bra ord som var universellt nog och motsvarade snopp i "grovhetsskalan".

Det kunde väl ha blivit puppa eller vad som helst, det viktigaste var väl att man hittade ett ord som var bra och INTE hade negativa associationer (som t.ex. framstjärt har) m.m. och då var väl snippa ett ord som passade bra... Sen har väl ingen tvingat någon att säga det och man får ju kalla det puppa eller kussimurra om man vill likväl som man får kalla snoppar för köttspjut eller schnabel om man känner för det, men om man har ett relativt etablerat ord så blir det ju lättare att förstå vad man menar! ;).....  
Svar på tråden Vad tycker du om ordet snippa?