Inlägg från: ArthurDent |Visa alla inlägg
  • ArthurDent

Vad tycker du om ordet snippa?

Hatar är ett starkt ord. Ogillar det personligen starkt men kommer att använda det i brist på bättre alternativ.
    Synonym till klippa, kapa, låter som "Jaha, lill-tjejen, det var detta som blev kvar när vi snippa' av snoppen". För att inte tala om associationerna jag får till könsstympning. Obehagligt ord, och jag kommer att få kämpa för att lära mig använda det. Aargh! Usch!

Jag viker mig för majoriteten, men synd att inte något annat ord vann RFSU:s omröstning.

Argumentet "det är ett bra icke-vulgärt ord att använda för barn" kommer ju för övrigt bara hålla tills den första generationen som växte upp med det blivit stora. 

Hittade Google-träffen "Killar som suger snippa" när jag försökte hitta mer information om ordet tidigare. Gud ske lov ingen pedofilsida vad jag kunde se, men oskuldens tid för ordet "snippa" är definitivt på uppehällningen. Ska vi rösta fram ett nytt ord då, när snippa anses lika lite "gulligt" som fitta?
    Som för övrigt egentligen är ett ganska fint ord, men skadat av hur det använts. 

• ArthurDent
    PerG skrev 2013-01-01 21:59:05 följande:
    Snippa har väl främst använts i samband med barn, men kommer väl troligen likställas med ordet snopp med tiden (som ju används även i "vuxna" sammanhang)... Om du söker på snopp och ramlar på en sida om "tjejer som suger snopp" så förväntar du väl dig inte en pedofilsida direkt? Ändå är ju snopp ganska "icke-vulgärt" och bra att använda när man pratar med barn...
    Vad jag menade med "inte pedofil"-kommentaren var bara att förtydliga att det var ett sexuellt sammanhang med vuxna kvinnor för att undvika det eventuella missförståndet. 

Min poäng var väl mer att bara för att ett ord har blivit sexualiserat (som snopp eller fitta) så är det inte ett argument i sig för att inte använda det i dialogen med barn. Därför att det uttryck man bestämmer sig för förmodligen ändå kommer att bli sexualiserat när barnen kommer i puberteten, om det är ett uttryck som etablerats på bred front.

Dessutom har jag funderat vidare och undrar om det egentligen är något negativt att barn lär sig ett ord som även kan användas i sexuella sammanhang. Barn blir unga vuxna. Precis som killar faktiskt kan använda "snopp" när de går in i sina första sexuella relationer och därför redan har ett ord de är bekväma med att använda i diskussioner runt sin sexualitet, förtjänar inte tjejer det med? 

(Argumentet "redan sexualiserade uttryck som "fitta" eller "kussimurra" är inte lämpliga att lära barn" användes i en annan hetsig snipp-tråd nyligen ska jag kanske förtydliga)
  • ArthurDent
    ArthurDent skrev 2013-01-02 08:33:31 följande:
    Därför att det uttryck man bestämmer sig för förmodligen ändå kommer att bli sexualiserat när barnen kommer i puberteten, om det är ett uttryck som etablerats på bred front.
    Dvs, att antingen köper man läget eller så måste man hitta på nya uttryck på löpande band...
Svar på tråden Vad tycker du om ordet snippa?