La Lola skrev 2013-01-03 14:18:06 följande:
Ja och tids nog lär man ju flickor vad alla olika delar heter (blygdläppar, slida, klitoris och allt vad där finns) men det är kanske inte nödvändigt direkt från början?
Lär man pojkar urinrör, ollon och förhud direkt? Jag har inga pojkar så jag undrar nyfiket.
Nej, men nu syftade jag ju förstås på att jag - uppenbarligen felaktigt - bytt ut snippa mot vulva i tron att de hade samma betydelse. Eftersom jag tolkat snippa som detsamma som vulva har jag också talat om slidan eftersom det behövts. Och jag har inte upplevt att min fyraåriga tjej har haft minsta problem att hänga med i att vulva är allt man ser och att slida är kanalen som bebisar kommer ur. Hon skulle säkert kunna lära sig klitoris med om det uppstod ett intresse.
Och eftersom jag även har en son (dock väldigt liten än) så kommer jag förmodligen förr eller senare prata om de flesta delarna även där. Tycker att det kan finnas en meningen med att kunna benämna sitt urinrör exempelvis. Även om man har ett namn för hela sitt kön. Det underlättar att kunna vara mer specifik.