Inlägg från: Emmis |Visa alla inlägg
  • Emmis

Vad tycker du om ordet snippa?

Jag gillar det inte. Använder istället vulva som vad jag vet betyder samma sak. Tycker man kan använda de ord som finns innan man "kommer på" nya.
    Dottern lär sig snippa på dagis och använder det. Jag rättar henne inte, men använder aldrig det själv. Hon förstår båda.

• Emmis
    PumpkinQueen skrev 2013-01-03 11:47:27 följande:

....Ta inte det här på fel sätt, men....HAHAHAHAHAHAhaaaaaaaah. Det här kan vara det bästa jag någonsinn sett någon skriva! "Använda de ord som finns innan man kommer på nya"! Lite som att äta resterna från igår innan man lagar ny mat.
    Nja, det var ju en lite haltande jämförelse tycker jag även om jag fattar vad du menar. Jag kokar ju givetvis inte mer potatis om det är potatis jag vill äta och det finns potatis kvar från igår... Vill jag däremot ha pasta så hjälper det inte att det finns potatis och jag blir tvungen att laga ny mat.
    Ordet vulva finns redan - snippa betyder samma sak - då kan jag fortsätta att använda vulva. Hade snippa däremot varit ett ord som saknats så hade jag ju fått använda det eftersom det inte fungerar att kalla könet för knä eller något annat ord redan upptaget av en annan betydelse.
  • Emmis
    PumpkinQueen skrev 2013-01-03 13:42:23 följande:

Så du ogillar synonymer. Finns det några andra ord som du tycker att vi ska stryka? Hur många ord "klarar vi oss med"?
    Nja, egentligen inte. Men jag gillar vissa ord och tycker sämre om andra. Och visst, finns ett äldre ord som fyller funktionen tycker jag att det är trevligare att använda det än att skapa nya. Ett språk kan berikas både genom skapandet av nya ord och genom att återuppväcka och återta betydelser av gamla. Då är jag gammalmodig och föredrar ofta det senare. Det handlar väl om smak helt enkelt.
  • Emmis
    Björnmossa skrev 2013-01-03 13:44:33 följande:
     Vulva är inte samma sak. Vulva är bara de yttre delarna. Snippa är, precis som fitta, hela alltihop. Man kan säga till ett barn att bebisar kommer ut genom snippan, i betydelsen att snippan har ett hål inåt, men inte på samma sätt att bebisen kommer ut genom vulvan.
    Jag har alltid uppfattat snippa som "de yttre könsdelarna". Om jag vill prata om varifrån barn kommer så säger jag slidan eftersom det heter det...
  • Emmis
    PumpkinQueen skrev 2013-01-03 13:53:33 följande:
    Men varför bli irriterad på att andra använder andra ord än du?
    Det undrar jag också... Flört

• Emmis
    mycketsaft skrev 2013-01-03 13:58:25 följande:
    Jag trodde oxå att snippa var det yttre.. tills nu :p
    Ja, jag tänkte att det skulle vara en motsvarighet till snopp som varken innefattar det inre eller hela könsorganet... Man lär sig någonting varje dag.
  • Emmis
    La Lola skrev 2013-01-03 14:02:39 följande:
    Fast va då, man kan ha ont på snoppen och man kan ha ont i snoppen.
    Man kan ha ont på snippan och man kan ha ont i snippan.
    Som ett exempel bara.
    Nu talade jag om vad orden innefattar, inte om hur man använder dem.

• Emmis
    La Lola skrev 2013-01-03 14:07:49 följande:
    Och jag gav ett exempel på att både snopp och snippa kan användas både för att beskriva det yttre och inre.

Men bara snippa innefattar hela underlivet. Därav min kommentar i #88.
  • Emmis
    La Lola skrev 2013-01-03 14:11:05 följande:
    Och snopp innefattar?
    Jo, jag vet att pojkar har en pung också och den räknas ju inte in i ordet snopp.
    Snoppen?
    Ja, och jag tycker att flickor ska få veta att de har en slida också exempelvis. Ser inte riktigt problemet med det. Att jag felaktigt använt vulva om mitt barns yttre kön och slida vid prat om barnafödsel när hon talat om sin snippa tar jag på mig. Otroligt korkat av mig. Men det kommer inte att få mig att använda snippa i fortsättningen heller.
  • Emmis
    La Lola skrev 2013-01-03 14:18:06 följande:
    Ja och tids nog lär man ju flickor vad alla olika delar heter (blygdläppar, slida, klitoris och allt vad där finns) men det är kanske inte nödvändigt direkt från början?
    Lär man pojkar urinrör, ollon och förhud direkt? Jag har inga pojkar så jag undrar nyfiket.
    Nej, men nu syftade jag ju förstås på att jag - uppenbarligen felaktigt - bytt ut snippa mot vulva i tron att de hade samma betydelse. Eftersom jag tolkat snippa som detsamma som vulva har jag också talat om slidan eftersom det behövts. Och jag har inte upplevt att min fyraåriga tjej har haft minsta problem att hänga med i att vulva är allt man ser och att slida är kanalen som bebisar kommer ur. Hon skulle säkert kunna lära sig klitoris med om det uppstod ett intresse.
    Och eftersom jag även har en son (dock väldigt liten än) så kommer jag förmodligen förr eller senare prata om de flesta delarna även där. Tycker att det kan finnas en meningen med att kunna benämna sitt urinrör exempelvis. Även om man har ett namn för hela sitt kön. Det underlättar att kunna vara mer specifik.
  • Emmis
    Björnmossa skrev 2013-01-03 18:09:17 följande:
    Hur menar du?

Snopp innefattar inte pungen på samma sätt som snippa inte innefattar äggstockarna. Det är motsvarande.
    Pungen tillhör de yttre synliga delarna av könsorganet. Det gör inte äggstockarna.
  • Emmis
    EnAnonumius skrev 2013-01-03 22:17:41 följande:
    Mjo..

Men ordet "snippa" kom av att få ett allmänt vardagligt ord för kvinnas kön, som med "snopp".

"Snopp" har ju använts i många decennier som ett avslappnat vardagligt ord för penis.

Vulva är ju en klinisk term faktiskt likväl som slidan också är en klinisk term.

Snopp är ingen "klinisk term" utan ett vardagligt avslappnat ord för penis

Ja? Jag ser inte felet med att använda en "klinisk" term vardagligt istället för att använda ett ord som man inte trivs med.
  • Emmis
    EnAnonumius skrev 2013-01-04 00:00:51 följande:
    Var påstod jag det?
    Jag bara förklarade BAKGRUNDEN till uppkomsten till ordet snippa.
    Jag har aldrig hävdat att det skulle vara fel med att använda kliniska termer om man nu vill detta. Så vad bygger du den fabeln på?
    Hur skulle jag tolkat det menar du? I inlägget du citerade förklarade jag just att jag förstått vad snippa betyder. Att vulva är en något klinisk term för kvinnans kön visste jag ju givetvis redan eftersom jag använt ordet länge. Så var drar du slutsatsen att jag inte förstått varför snippa uppkommit? Bara för att man förstår det så innebär det inte att man tycker om att använda det...

• Emmis
    Annaeu skrev 2013-01-04 00:07:26 följande:
    Tycker "snippa" är ett ord som används till små barn. Hur många vuxna som pratar med varann hör du säger " snippa". Hatar är ett starkt uttryck men fanns inget bättre alternativ .. Skulle nog använda slida istället.
    Men om vi nu ska vara sådana. Slida är bara själva kanalen, inte hela underlivet som snippa är. Man kan inte byta ut dem mot varandra alltså. Men som vuxen kan man ju oftast alla delarna och då kan man ju använda den specifika termen istället vilket jag gissar att folk gör hos läkaren och så.
Svar på tråden Vad tycker du om ordet snippa?