• Fanny b

Få igenom fader okänd

moiii skrev 2012-12-31 17:46:04 följande:
    Skulle aldrig klara av skamen av att gå förbi pappan på stan och veta att han får betala underhåll för ett barn han inte ville ha. Det vi hade var en kk-relation under ett par månader enbart , ringer de tills en familj och frågar runt osv ?

Om killar inte vill ha barn  bör de skydda sig. Om de absolut inte vill ha barn kan de sterilisera sig.  Om man som ensamstående mamma vill ha fader okänd, fastän fadern är känd, så tycker jag inte man ska begära underhåll. För om fader okänd går igenom får staten stå för underhållet.

Såvitt jag förstått det så nöjer sig i socialstyrelsen bara med att gravida kvinnor säger att de hade ett one night stand, utan de undersöker sådana personers historier. Jag tror inte det är osannnolikt att de tar kontakt med kvinnornas familjer för att försöka ta reda på vem pappan till barnet är. Om man säger att det handlar om ett kk, så vill nog socialstyrelsen ha kontakt med alla kk:n man haft under den tid barnet blev till. Om man säger att barnet blev till under en kryssning ställer de troligen följdfrågor.  Det man måste göra är alltså att hitta en bra historia och hålla sig till denna, även om man får besvärliga frågor.
  • Fanny b
    power skrev 2013-01-01 10:26:34 följande:
    Unda på att killar kan vara svin när kvinnor bänder ut och in på sig själva för att de ska kunna fortsätta vara svin.
  • Fanny b
    Notperfect skrev 2013-01-01 10:17:41 följande:
    News for you! Man kan bli gravid och göra en kvinna gravid trots att man är steriliserad.

Hur vanligt är det? Min poäng var också att det inte bara är kvinnor som ska behöva ta ansvara för att inte bli gravida, och definitivt inte ska behöva känna att de måste försöka få en "fader okänd" för att pappan till barnet inte ska behöva betala underhåll.
  • Fanny b
    Marina80 skrev 2013-01-01 13:04:43 följande:
    Alltså risken med sex är att man kan bli gravid. Här i Sverige är det kvinnan som bestämmer om det blir abort eller inte. Alla män måste ha detta i bakhuvudet när de har sex. Orättvist? Kanske, men så är det.

Alla barn har rätt att veta sitt ursprung.

Jag håller med om det du skriver. För egen del anser jag inte detta faktum är orättvist. Visst, kvinnan, har ett överläge i denna situation, då denne kan behålla barnet mot pappans vilja, och dessutom kräva underhåll av pappan.  Men män har lättare att smita ifrån sitt ansvar att ta hand om sina barn. T ex i en relation där båda parter vill ha det kommandet barnet, kan mannen välja lämna kvinnan när barnet är fött. Hans enda skyldighet består då i att betala underhåll för barnet. Men om kvinnan inte vill ha barnet när det är fött, och mannen inte ställer upp, så har kvinnan det svårare att lämna sitt ansvar att ta hand om barnet.
  • Fanny b
    mia maria skrev 2013-01-01 13:39:14 följande:
    Hur tänker du kring arvsrätten då o eventuella syskon?

Självklart ska du ange vem fadern är - sen är det väl upp till dig själv om du ska begära underhåll eller ej, men bara för att den blivande fadern inte vill bli pappa just nu så betyder ju inte det att situationen kommer att vara detsamma om nio månader, ett år eller nio år!

Det är f.ö inte den blivande fadern som det är synd om o det är heller inte honom du ska ta hänsyn till.
    Han har varit med o satt ett barn till världen, o det barnet har rätt att bli försörjt av båda sina föräldrar.
    Barnet har även rätt att ärva sin pappa när den tiden kommer.

Varför skulle just ditt barn fråntas den rätten? 
  • Fanny b

Det finns också en annan aspekt av detta, nämligen en medicinsk. Det kan vara viktigt att veta om ens släktingar på båda sidor har eller har haft en ärftlig sjukdom.  

• Fanny b
    power skrev 2013-01-01 15:34:46 följande:
    men nu är det ju så att killen faktiskt inte vill. betänk det!

det väger såklart tyngre.  

Varför? Ts kille visste om att samlag kan leda till barn, så om han inte ville ha barn så skulle han tänkt på att skydda sig bättre. Jaja, jag vet att kondom inte är något 100% säkert skydd, i fall han nu använde det. Men om kvinnan och mannen använder skydd, så minskas riskerna för att det ska bli barn. Jag tycker också killar kommer väldigt lätt undan i sådana här situationer, om de inte vill ha barnet så behöver de inte ta ansvar för det.
Svar på tråden Få igenom fader okänd