Få igenom fader okänd
moiii skrev 2012-12-31 17:46:04 följande:
Skulle aldrig klara av skamen av att gå förbi pappan på stan och veta att han får betala underhåll för ett barn han inte ville ha. Det vi hade var en kk-relation under ett par månader enbart , ringer de tills en familj och frågar runt osv ?Om killar inte vill ha barn bör de skydda sig. Om de absolut inte vill ha barn kan de sterilisera sig. Om man som ensamstående mamma vill ha fader okänd, fastän fadern är känd, så tycker jag inte man ska begära underhåll. För om fader okänd går igenom får staten stå för underhållet.
Såvitt jag förstått det så nöjer sig i socialstyrelsen bara med att gravida kvinnor säger att de hade ett one night stand, utan de undersöker sådana personers historier. Jag tror inte det är osannnolikt att de tar kontakt med kvinnornas familjer för att försöka ta reda på vem pappan till barnet är. Om man säger att det handlar om ett kk, så vill nog socialstyrelsen ha kontakt med alla kk:n man haft under den tid barnet blev till. Om man säger att barnet blev till under en kryssning ställer de troligen följdfrågor. Det man måste göra är alltså att hitta en bra historia och hålla sig till denna, även om man får besvärliga frågor.