• Karisma

Ni som äger en XC90...

Funderar lite på att köpa en xc90 då vi vill ha en 7-sitsig bil.

¤ Fördelar/nackdelar med bilen?  
    ¤ Bensinförbrukning diesel/bensin?
    ¤ kostnad service?
    ¤ dyra reservdelar? 

Ryms tex två bälteskuddar i baksätet samt en bakåtvänd bilstol? Ryms en vuxen längst bak eller är det mer för barn upp tll runt 12år?

Så berätta gärna era tankar om xc90n. :D

/K    

• Svar på tråden Ni som äger en XC90...
  • McStride

Hej. Jobbade förut som mekaniker på Volvo i nio år, och det är absolut ingen bil jag rekommenderar. Dieseln är fruktansvärt dyr i skatt, och bensinaren drar aldrig under 1,1 liter milen. För övrigt så är länkarmar, hjullager, krängningshämmarstag, fördelningslåda till 4-hjulsdriften m.m underdimensionerat gentemot vikten på bilen. Service kostnader blir ofta rätt höga då det ska bytas en del oljor till 4-hjulsdriften, större bromsbelägg, breda däck med hög profil osv. Detta är min erfarenhet av XC90.

Mvh

• Karisma

Tack för svar. :)

Är reparationskostnaderna jag är mest rädd för då det gäller  XC90n. hmm får nog kanske fundera på någon annan 7-sitsig.Problemet är ju att hitta en som är nog rymlig och dessutom snygg, men samtidigt inte kostar skjotan om ngt går sönder.

Lr så kanske man skulle köpa en liten 7sitsig och då en VW touran, en diesel.

/K   

• mamaung

Hej. Vi är oxå i behov av en 7-sitsig bil. Den vihar fastnat för är en Ford s-max. Men ni kanske vill ha en "Jeep" aktig bil

• Karisma
    mamaung skrev 2013-01-02 00:11:58 följande:
    Hej. Vi är oxå i behov av en 7-sitsig bil. Den vihar fastnat för är en Ford s-max. Men ni kanske vill ha en "Jeep" aktig bil

Har en arbetskamrat som har en sån och han är nöjd med den. :) Han har 4 barn och säger det ryms inte en 5e för då blir det alldeles för litet lastutrymme. Inget för mig dock, går alldeles för mkt på utseende. :P

Kan nöjja mig med touranen då den är billig att köra och isf skulle maken pendla med den och vi köper en ny extrabil till mig bara att skjutsa ungarna i.. sätena längst bak i touranen fungerar till barn upp till ung 12år.

Helst en suv vill vi ha. Men sätena längst bak måste vara delningsbart så ingen "soffa". Eller jag vill ha en chrysler grand voyager från årsm -08 och nyare, men även de har ju ett rykte att inte va så billig att äga. Ska kolla in olika bilar imorgon, åka runt på bilfirmor. 

/K
  • mamaung
    Karisma skrev 2013-01-02 00:28:10 följande:
    Har en arbetskamrat som har en sån och han är nöjd med den. :) Han har 4 barn och säger det ryms inte en 5e för då blir det alldeles för litet lastutrymme. Inget för mig dock, går alldeles för mkt på utseende. :P

Kan nöjja mig med touranen då den är billig att köra och isf skulle maken pendla med den och vi köper en ny extrabil till mig bara att skjutsa ungarna i.. sätena längst bak i touranen fungerar till barn upp till ung 12år.

Helst en suv vill vi ha. Men sätena längst bak måste vara delningsbart så ingen "soffa". Eller jag vill ha en chrysler grand voyager från årsm -08 och nyare, men även de har ju ett rykte att inte va så billig att äga. Ska kolla in olika bilar imorgon, åka runt på bilfirmor. 

/K

Jasså? Jag som gärna skulle vilja ha en s-max. Jag och min sambo planerar nr 5 i barnaskaran men lastutrymme är oxå viktigt.

Vad roligt att åka runt o kolla på bilar

Touranen har jag oxå kollat in men tycker den verkar mindre..

Hoppas ni hittar någon bil

Chrysler är inte billig att äga. Vi har en Chrysler 300C nu och javisst är den snygg men väldigt dyr
  • Karisma

Tittade på s-maxen idag och den tycker jag själv har hyfsat bra bagageutrymme för att vara en liten minibuss. Jag tycker de är apfula MEN nu verkar vi ändå vara lite inne på den. Mkt pga att den är billig att äga + fått bra respons. Kan ju alltid köpa oss ett vrålåk senare. :P

Jaja tur jag kan ändra mig. :D Jag som är 163cm satt bra längst bak i bilen, dock inga längre resorsulle jag tro.

/K  

• Rataxes

Chevy Tahoe eller Lincoln Navigator kanske?

Jag köper alltid blandfärs för då vet jag att minst 2 djur har dött.
  • bastardized

Jag är inne på min 3:e XC90 och väntar med spänning på den nya modellen som sägs presenteras till hösten.

Bränsleförbrukning för mig som tämligen gasglad ligger på ca litern per mil.

Servicekostnaderna är relativt höga och gissningsvis ca 30-40% dyrare än till en V70. 

Reservdelar är inte dyrare bara för att det är en XC90 men man ska ha klart för sig att det är ingen rolig bil att äga om man känner inköpet ligga på gränsen av man klarar av ekonomiskt. Som exempel kan jag nämna en vän som fick göra bromsjobb på sin XC90 som slutade på 30.000kr.

Bilen jag kör nu är en svart R-Design-2011 diesel och jag väntar med spänning till hösten då den nya modellen sägs presenteras.

• bastardized
    bastardized skrev 2013-01-07 02:48:38 följande:
    Jag är inne på min 3:e XC90 och väntar med spänning på den nya modellen som sägs presenteras till hösten.

Bränsleförbrukning för mig som tämligen gasglad ligger på ca litern per mil.

Servicekostnaderna är relativt höga och gissningsvis ca 30-40% dyrare än till en V70. 

Reservdelar är inte dyrare bara för att det är en XC90 men man ska ha klart för sig att det är ingen rolig bil att äga om man känner inköpet ligga på gränsen av man klarar av ekonomiskt. Som exempel kan jag nämna en vän som fick göra bromsjobb på sin XC90 som slutade på 30.000kr.

Bilen jag kör nu är en svart R-Design-2011 diesel och jag väntar med spänning till hösten då den nya modellen sägs presenteras.

Tyvärr går det som bekant inte att korrigera texten så stavfel och upprepningar får stå kvar som varnande exempel.
  • SofiaD

Vi har haft vår xc90 i 5 år nu och har inte lagt så mycket mer pengar på den än vanliga servicar och en massa bensin! Den har funkat perfekt med 3 barn (vi har 7-sits) och hund! Kan säga att bilen uppfyllt våra behov under småbarnsåren. En snygg, säker och bra bil med hög komfort och mycket körglädje. Minus för den dyra bensinkostnaden då.
     Nu planers dock byte till nyare xc70 diesel!

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
Svar på tråden Ni som äger en XC90...