• Phillippa

Norrlandsföräldrar! Vad har ni för ytterkläder på era barn?

Vi ska snart åka till Kiruna och jag vet att det varit runt -30 grader och det är inte så vanligt här i göteborgsområdet. Min fråga är därför; vad tar man på sina barn och även sig själv, i sådan kyla? Framförallt vill jag ha förslag på varma skor. Tack på förhand!

• Svar på tråden Norrlandsföräldrar! Vad har ni för ytterkläder på era barn?
  • SABL

Haha, jadu, måste ju rent tänka efter. I -30 har vi vuxna i min familj ordentliga skor med rejäl sula, underställ, kläder, täckbyxor och dunjacka, mössa och hestra-handskar. Sonen har underställ, vanliga kläder, en stickad ulldress och overall, tunna och tjocka ullsockar, overall, ordentlig mössa och ordentliga vinterhanskar (inte lindex, kappahl eller hm utan riktigt rejäla) med ullvantar innuti. Sen är det viktigaste att inte vara stilla om man är ute i sånna temperaturer enligt mig för då fryser man oavsett vad man har på :)

• Phillippa
    SABL skrev 2013-01-01 18:53:49 följande:
    Haha, jadu, måste ju rent tänka efter. I -30 har vi vuxna i min familj ordentliga skor med rejäl sula, underställ, kläder, täckbyxor och dunjacka, mössa och hestra-handskar. Sonen har underställ, vanliga kläder, en stickad ulldress och overall, tunna och tjocka ullsockar, overall, ordentlig mössa och ordentliga vinterhanskar (inte lindex, kappahl eller hm utan riktigt rejäla) med ullvantar innuti. Sen är det viktigaste att inte vara stilla om man är ute i sånna temperaturer enligt mig för då fryser man oavsett vad man har på :)

Åh, tack! Vad har ni för märken på era skor? Jag vet inte riktigt vad man ska söka på? Söker jag på "varma skor" så kommer ju även skor från typ skopunkten upp och det tror jag inte riktigt på. Hestravantar skall jag titta på.
  • gedansk

Hej

Nu bor jag inte så långt norrut men bodde i många år i Ö-vik, nu är jag stockholmare igen. men det som jag tycker är bra är också "rånarluva" och sedan luvan på vinteroverallen så att det inte blir någon glipa i nacken. vi har också fuskpolo. Här i Stockholm är det inte så ofta jättekallt men det kan bli väldigt rått i luften.

• SABL

Jag har ett par ullstövlar typ uggs fast nästan knähöga med rejäl sula, ingen aning om märke, Ludvig har kuoma (sonen). 

• Mary Jo

Var i Kiruna förra veckan och dottern hade ullunderställ , vanliga kläder, overall, väpnarluva i ull och mössa samt vantar. Hestra är bra vantar men dyra. Har du hyfsade vinterhandskar kan du köpa ett par ullfingerhandskar för hundra lappen Kouma och kavat är varma vinterskor.

• pigglet

Vi är inte ute så länge i den kylan, det blir lätt lite för kallt i ansiktet.
    Kuomaskorna är varma, tyvärr inte vattentäta utan riktiga vinterskor.
    Gillar Wilma morris mössa "skoter", den är varm och går ner ordentligt på kinderna.
    Vi har reima tec+ vantar.

Men kommer ni vara ute mycket? Det låter lite överkurs att köpa nya kläder för en resa så där. Dra luvan på overallen över huvudet, så värmer den ganska bra.     

• lövet2

Undvik att vara ute med barnet i -30 mer än du måste! Men om du nu måste, så kan du nog fixa till det rätt bra utan att köpa en massa nytt.
    För någon vecka sedan hade vi -34 grader, och när 8-åringen går till skolan en sådan gång (ca 500 m), så har hon ungefär så här:
    T-shirt
    Långkalsonger/leggings
    Strumpor
    Plyschdress (tröja+byxor)
    Stickade sockar
    Tjock kofta
    Fuskpolo
    Täckjacka
    Täckbyxor
    Kuomaskor
    Vintermössa som går ned över öronen
    Tumhandskar
    Sjal (eller tubsjal)
    Halsduk som knyts över ansiktet så bara ögonen syns

• cosinus

Vi har "bara" haft -28 i år tror jag och det kallaste jag klätt barnen för att leka ute i är -25

Men då har de haft

Vanliga inomhuskläder som lämpar sig under underställ (typ tights/långkalsonger och tröja)

På de har de minsta haft ett ullunderställ i merinoull från ullmax. På det en stickad ylleoverall som mormor gjort också den i merinoull. De äldre har oftast bara tagit sin ylleoverall och en extra fleece på överkroppen.

På händerna har de hestras vante fjellvott (tror jag den heter). De mest frusna har mormors stickade ullvantar i dessa. Sen har de vanliga strumpor och yllesockar i kuomaskor som jag stoppat i extra ullsulor i.

Gneisoveraller eller 2-delat (utom den minsta som har en reima-tec) och reimas ull-väpnarluvor på huvudet.

Att vi har de vanliga inomhuskläderna underst och inte ullen är för att vi får fnatt om vi ska byta om 3-4 ggr om dagen för att gå ut. Det orkar ingen av oss. När det är så kallt får man vara ute korta och ofta ist. Man håller sig med fördel ganska nära hemmet så man kan gå in om man fryser och man håller igång annars blir man kall direkt. Men man kan ha mycket kul fast det är kallt ute.

Svar på tråden Norrlandsföräldrar! Vad har ni för ytterkläder på era barn?