• oktoberbebben

Får er bebis amma när han/hon vill?

Hej!

Jag har en 2,5 mån bebis som är helt underbar. Hon är en trygg och stark liten individ som har ett stort närhetsbehov. När det gäller amningen så ammas/snuttas hon till sömns och snuttas tillbaka till sömns 1-2 ggr/natt (vi samsover)

Nu är det så att hon vill amma väldigt ofta. Det blir ofta 20-30 korta amningsstunder per dag. Detta kritiseras starkt av min man, mina föraldrar, syskon, vänner.. ja i princip alla. De menar på att jag skämmer bort dottern och lär henne att hon kan behandla mig hur som helst osv.

Nu har vi börjat att försöka att distrihera henne när hon vill ammas. Vagga, mysa, bära osv men hon skriker för hon vet ju vad hon vill. Jag hatar att låta henne skrika så...

Hur gjorde ni? Tips o råd, berättelser.. Ja vad som helst.

Tack

• Svar på tråden Får er bebis amma när han/hon vill?
  • MalinEddie

Självklart fick de det. Fri amning är vad som rekommenderas idag.

Avskyr CIO-metoder.
  • lövet2

Jo, jag har ammat helt fritt. Däremot har jag gjort så att jag försökt förlänga amningarna lite, så det inte behövt bli fullt så ofta. Jag har ammat direkt när babyn vaknat, bytt blöja när babyn varit nöjd och sedan ammat lite till. Då brukar de klara sig 1-2 timmar innan nästa gång. Och nej, du skämmer inte bort ...

• Dr Mupp

Ja självklart. Vi ammade i snitt 30 ggr per dygn, 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Heisan

De fick amma när de ville, o ingen av dem bossade runt med mig när de var bebbar. Det kommer mer i tonåren;)

När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
  • cosinus

Om bebisen mår bra av att amma ofta och du har möjlighet till det så ser jag inga problem alls.

Två av mina har inte fått amma för ofta för då har de blivit knas med deras magont. De andra två har fått amma fritt men med många syskon och dagis och skol-tider att passa så blir det ganska fort så att varje dag ser nästan likadan ut och amningstillfällena har liksom av sig själv hamnat på ganska samma ställe rätt fort.

• persikofjaril

Min dotter är 9 månader och hon får fortfarande bröstet när hon vill. Tycker du ska strunta i vad folk säger och göra det som du själv känner är rätt. Förstår inte hur de kan tycka att du skämmer bort din dotter, hon är ju bara 2,5 månader. Klart hon ska få all närhet hon behöver, och amning är ju en del av det, inte bara mat.

• Ellikapellika

Ja, i den åldern har de alla 4 ammat ofta.
    Sen har det glesat ut sig allt eftersom de blev äldre.
    Trean, som är den som ammats längst, ammade 8-10 ggr/dygn vid 6 månaders ålder.
    Fyran, som nu är 7 månader, ammar 2-3 ggr/natt och 4-5 ggr dagtid.

Jag har också fått kommentarer, men så småningom ger folk upp.
    Vi gör som vi vill oavsett vad andra tycker!

• Ellikapellika

För att förtydliga.
    Styra amningen har jag inte börjat göra förrän vid 1,5 års ålder.
    Då har jag erbjudit något annat, en frukt, nåt att dricka, om det inte passat mig att amma just precis då. Sen har vi ändå ammat efter en stund när det passat bättre.

Svar på tråden Får er bebis amma när han/hon vill?