• Anonym (Saywhat)

Hans barn får åka med sin mamma så min barn får åka med sin mamma!

Min man och jag är väldigt arga på varandra. Vi är inte överens om våra barn och verkar se det på olika sett. Han har barn sedan tidigare som är hos oss vh. Vi har gemensamma barn. Jag har ett barn sedan tidigare som bor hos oss. Min man vill att hans barn skall vara med på allt roligt vi gör. Vilket jag till fullo kan förstå. Men, jag tycker han har missat den delen att man måste acceptera situationen att man skilt sig, att han bestämt umgänget med barnen tillsammans med sitt ex och eftersom de är är så lite som vh så kommer han inte kunna vara med dem jämt. Han unnar sina stora barn saker, att de blir bortskämda och favoriserade när de är hos oss, av sin farmor och farfar och farbror som gör roliga saker med dem som de inte gör med de andra barnbarnen. Men han har svårt att unna våra barn. Han unnar sina stora barn att åka på skidsemester med sin mamma varje år men vill inte att vi skall åka med våra barn. Vi har inte samma ekonomiska möjligheter som mina bonusbarns mamma har. Vi gör en längre resa i Sverige varje sommar när vi åker alla. Jag hade kunnat skippa den men min man vill att alla skall följa med på resan som står högst upp på vad-jag-vill-göra-listan hos min man och hans stora barn. Sedan åker de på charter med sin mamma. Kan inte vi också få åka på en charter då? Eller är det synd om barn som bara får två resor och inte tre på en sommar? Jag försöker se till barnets liv och upplevelser totalt sett och inte med vem man gör vad. Min man tycker inte något hans stora barn får av någon annan än oss räknas. Vad tycker ni? De var här i jul och skulle hem och fira jul efter. Jag frågade om de ville komma tillbaka efter någon dag men de hade andra planer. Vi åkte upp till en stuga med våra barn som mina föräldrar hyrt och åkte skidor. Min man följde med men ogillade att hans stora barn inte var med. Tredje dagen ringde ena barnet och ångrade sig och blev sur över att vi inte var hemma. Min man blev jättearbete på mig och jag fick höra hur orättvis jag var mot barnen, att det var för jävligt osv. Mina föräldrar hade sagt att alla var välkomna. Och blev jätteledsna att vi bråkade för att de bjudit upp oss.... Är det så fel att göra saker när de är hos sin mamma, vilket de är ca 27 dagar i månaden.....

• Svar på tråden Hans barn får åka med sin mamma så min barn får åka med sin mamma!
  • Tonårsmamman1

Jag förstår att din man vill fira semester med sina barn. Har ni bara råd att åka en gång om året, så tycker jag det är självklart att bådas barn är med. Sedan att de får åka med mamman också påverkar ju inte det, tycker jag.

Sedan det som hände i julas, där är han ju löjlig. Om jag fattade det rätt så fick barnen chansen att vara med er, men sade nej. Då är det inte ditt fel att de inte kom.

• Anonym (dåligt samvete)

Din man känner troligen dåligt samvete för att han inte har sina stora barn boende hos sig, och det är inte ovanligt att man försöker överkompensera då. Vet att min egen pappa gjorde likadant mot mina äldre halvsyskon varpå min mamma försökte kompensera mig.. blir sällan bra för nån.. Han kanske behöver bearbeta sina val i livet, försonas med att situationen är som den är. Eller förändra den om han är missnöjd.

Men, samtidigt tycker jag också att det inte alls är konstigt att HAN vill ha med sina barn på era resor. De saker de gör med sin mamma är ju inget han får ta del av. Han älskar sina barn och vill ta del av deras liv, känna att de är en del av er familj också.

Och om barn till skilda föräldrar råkar få en resa mer än de med föräldrar som lever tillsammans, ja då tycker jag de kan vara det väl förunnade! Så mkt annat de får ge avkall på och vara utan, får resa fram och tillbaka mellan två hem osv.

• Anonym (Saywhat)

Vet inte om det finns någon som själv upplevt att vara de gemensamma barnen som ser hur mycket deras äldre syskon får uppleva. Mitt barn sedan tidigare åker till sin pappa på badhus ibland men aldrig på semester. Därför kan jag med gott samvete åka med våra gemensamma till badhus så de får den upplevelsen för jag vet att mitt stora barn får det, men med en annan. Vad spelar det för roll? Alla människor har ett liv och det är väl alla upplevelser som räknas totalt och inte bara vissa? Jag säger ju att vi reser med alla barnen och gör saker som egentligen är det som bara de stora barnen vill. Måste de vara med på alla resor man gör? Vi har som sagt inte samma Ekonomiska möjligheter som de stora barnens mamma och därmed får barnen olika förutsättningar. Som oftast till de stora barnens fördel. De får mer pengar, presentkort, kläder, presenter än våra barn varje jul och alla födelsedagar. De har egna rum både här hos oss och hos sin mamma, våra tre barn som bor här delar. De går gå på bio och bli medbjudna på andra roliga saker hos sina farföräldrar som uttryckt "dina stora barn är dina första och dem är viktigast". Våra barn ser sällan son farmor och farfar. Listan på olika förutsättningar och fördelar kan göras låååång. Skall inte våra barn kunna göra något där de stora barnen inte har fördel? Mona bonusbarns får åka på skroderas vartannat år och en charterresa med sin mamma varje år och sin långa önsketesa med oss inom Sverige varje år. Vi kanske har råd att åka på charter med våra arm varannan sommar på sin höjd men ingen skidresa. Om vi skall ta med de stora barnen får de åka på skidresa vartannat år, en charterresa varje sommar och vart tredje år 2 charterresor på 4 v totalt. Våra barn får inga skidresor och en charterresa var tredje år. Wow........ Snacka om att barnen lever olika med olika standard. Jag har funderat på att ta barnen och lämna min man för att han bara är mån om sina stora och inte vill ge våra barn detsamma. Det gäller allt från egna rum, till resor, till skolavslutningar osv. Det känns som den här grejen med hans stora försurar och försämrar livet för mig och våra barn. Är det så viktigt med vem man gör vad? Jag går mest och är arg på honom så det känns som kärleken mellan oss har bara runnit bort. Som det är nu hade både jag och barnen haft roligare utan han som bromsar hela tiden. Är ganska övertygad dock om att han inte skulle åka på charter med någon av barnen om vi delade på oss. Jag har föreslagit att han kan åka med sina barn själv på en resa då jag vägrar åka tull en bassäng med flera barn varav 4 inte är simkunnighet på endast 2 vuxna. Men det vill han inte.

• Vinterankan

Om det finns ekonomiska möjligheter att åka på resa bara du och barnen så kan ju ni åka utan honom och hans barn sedan tidigare och göra några av de saker som de inte får göra nu som tex skidresa och charter. Då slipper han dåligt samvete över att åka på något som inte de kan följa med på plus att det blir billigare om det bara är en vuxen och färre barn.

• Anonym
    Anonym (Saywhat) skrev 2013-01-02 09:39:40 följande:
    Vet inte om det finns någon som själv upplevt att vara de gemensamma barnen som ser hur mycket deras äldre syskon får uppleva. Mitt barn sedan tidigare åker till sin pappa på badhus ibland men aldrig på semester. Därför kan jag med gott samvete åka med våra gemensamma till badhus så de får den upplevelsen för jag vet att mitt stora barn får det, men med en annan. Vad spelar det för roll? Alla människor har ett liv och det är väl alla upplevelser som räknas totalt och inte bara vissa? Jag säger ju att vi reser med alla barnen och gör saker som egentligen är det som bara de stora barnen vill. Måste de vara med på alla resor man gör? Vi har som sagt inte samma Ekonomiska möjligheter som de stora barnens mamma och därmed får barnen olika förutsättningar. Som oftast till de stora barnens fördel. De får mer pengar, presentkort, kläder, presenter än våra barn varje jul och alla födelsedagar. De har egna rum både här hos oss och hos sin mamma, våra tre barn som bor här delar. De går gå på bio och bli medbjudna på andra roliga saker hos sina farföräldrar som uttryckt "dina stora barn är dina första och dem är viktigast". Våra barn ser sällan son farmor och farfar. Listan på olika förutsättningar och fördelar kan göras låååång. Skall inte våra barn kunna göra något där de stora barnen inte har fördel? Mona bonusbarns får åka på skroderas vartannat år och en charterresa med sin mamma varje år och sin långa önsketesa med oss inom Sverige varje år. Vi kanske har råd att åka på charter med våra arm varannan sommar på sin höjd men ingen skidresa. Om vi skall ta med de stora barnen får de åka på skidresa vartannat år, en charterresa varje sommar och vart tredje år 2 charterresor på 4 v totalt. Våra barn får inga skidresor och en charterresa var tredje år. Wow........ Snacka om att barnen lever olika med olika standard. Jag har funderat på att ta barnen och lämna min man för att han bara är mån om sina stora och inte vill ge våra barn detsamma. Det gäller allt från egna rum, till resor, till skolavslutningar osv. Det känns som den här grejen med hans stora försurar och försämrar livet för mig och våra barn. Är det så viktigt med vem man gör vad? Jag går mest och är arg på honom så det känns som kärleken mellan oss har bara runnit bort. Som det är nu hade både jag och barnen haft roligare utan han som bromsar hela tiden. Är ganska övertygad dock om att han inte skulle åka på charter med någon av barnen om vi delade på oss. Jag har föreslagit att han kan åka med sina barn själv på en resa då jag vägrar åka tull en bassäng med flera barn varav 4 inte är simkunnighet på endast 2 vuxna. Men det vill han inte.
    Men du, om ditt barn sen tidigare får vara med pappa, kan du åka utomlands med din man och gemensamma barnen med gott samvete eller?

Det är ni föräldrar som ska ge alla era barn samma förutsättningar inom er familj. Inte kan ni börja göra skillnad på hans barn och dina för att hans barns mamma har bättre ekonomi och intresse av att göra saker med barnen.

Hur gamla är alla barnen? Varför måste han ta med ALLA barn för att åka och simma? Kan man inte ta en eller två i taget?
  • Lajkie

Lämna säger jag. Det brukar jag sällan säga. Men din man kommer ju tydligen alltid prioritera sina första barn..
    Tror ni skulle ha det mycket bättre själv.

• Anonym
    Lajkie skrev 2013-01-02 09:50:34 följande:
    Lämna säger jag. Det brukar jag sällan säga. Men din man kommer ju tydligen alltid prioritera sina första barn..
    Tror ni skulle ha det mycket bättre själv.
    Visst och då kommer ts barn med mannen att få åka på resor och göra saker medan ts barn sen tidigare inte kan göra något. Ska ts då bara göra saker med sitt barn sen tidigare bara för att de hon har gemensamt får göra saker med sin pappa?
  • Anonym

Det var en tråd om något liknande i somras? antar att det är samma ts, då ts tidigare barn bara får åka på badhus med sin pappa.

Rättvisa till 100% kan ni aldrig ha i en nyfamilj, men ni kan ha rättvisa i ert hem.

Antingen går ni isär och så slipper ni komma överens om vilka barn som ska få vad och vara viktigast. Ni erbjöd barnen att komma med och dom sa nej, hade ni sagt att ni skulle på en resa?

Jag tror både du och han behöver tagga ner och försöka tänka FAMILJ inte Dina, Mina och våra.     

• Anonym (Saywhat)

Min man vill inte göra saker själv med sina barn. Han vill ha med mig. Oftast är det jag som är med alla barnen. Mitt barn sedan tidigare är hos sin pappa vh på sin höjd. Eftersom jag ser till upplevelser och inte med vem man gör det med så kan vi simma utan honom då han får simma. Om vi lämnar honom till sin pappa som han inte bor hos så betyder det att vi lämnar bort honom och han får inga resor alls då hans pappa inte tar med honom på resor. Vi gjorde så en gång. Vi åkte när de stora barnen var hos sin mamma och inte ens hade märkt att vi var borta. Vårt gemensamma var så litet så det tog vi med. Så lämnade vi bort mitt barn till sin pappa. Det blev inte bra. Mitt barn hade norskt hos pappa, gråtit och ville "hem". Han fick se bilder på alla hans syskon som åkt rutchkanot, byggt sandslott på stranden osv å han grät. Det gör jag aldrig pm. Han är 8 år och förra sommaren var första gången han åkte på en charter. Det står högst upp på hans önskelista att få göra igen. Min bonusbarns får göra det varje sommar. Jag tycker att man får se lite till vad barnen får titalt och det är rent ut av fel att bortse från det helt. Jag skulle kunna tex ge våra gemensamma något extra paket på jul med motivering att de andra kommer få 10 paket till av andra. Det skulle inte skära i mitt hjärta mot mitt största barn för jag vet att han kommer få så mycket fler paket. Alla få olika. Varför måste skilsmässobarneb alltid ha grädden? Alltid? De har inte valt detta men det har inte våra barn heller och definitivt inte mitt största. Om det är ok att barnen får olika mycket paket som är stort när barnen är mindre, varför kan de inte få olika upplevelser då? Hur skall man kunna uppleva allt bär man inte lever tillsammans? Det måste ju betyda att vi får leva som en pausknapp nästan hela våra liv. Och vi bestämmer att våra barn inte skall få upplevelser eller vart fall mycket mindre pga hans stora barn är upptagna med att ha kul där de bor hemma hos sin mamma. Men mina barn begränsas att uppleva det med sin mamma.

• Anonym
    Anonym (Saywhat) skrev 2013-01-02 10:04:53 följande:
    Min man vill inte göra saker själv med sina barn. Han vill ha med mig. Oftast är det jag som är med alla barnen. Mitt barn sedan tidigare är hos sin pappa vh på sin höjd. Eftersom jag ser till upplevelser och inte med vem man gör det med så kan vi simma utan honom då han får simma. Om vi lämnar honom till sin pappa som han inte bor hos så betyder det att vi lämnar bort honom och han får inga resor alls då hans pappa inte tar med honom på resor. Vi gjorde så en gång. Vi åkte när de stora barnen var hos sin mamma och inte ens hade märkt att vi var borta. Vårt gemensamma var så litet så det tog vi med. Så lämnade vi bort mitt barn till sin pappa. Det blev inte bra. Mitt barn hade norskt hos pappa, gråtit och ville "hem". Han fick se bilder på alla hans syskon som åkt rutchkanot, byggt sandslott på stranden osv å han grät. Det gör jag aldrig pm. Han är 8 år och förra sommaren var första gången han åkte på en charter. Det står högst upp på hans önskelista att få göra igen. Min bonusbarns får göra det varje sommar. Jag tycker att man får se lite till vad barnen får titalt och det är rent ut av fel att bortse från det helt. Jag skulle kunna tex ge våra gemensamma något extra paket på jul med motivering att de andra kommer få 10 paket till av andra. Det skulle inte skära i mitt hjärta mot mitt största barn för jag vet att han kommer få så mycket fler paket. Alla få olika. Varför måste skilsmässobarneb alltid ha grädden? Alltid? De har inte valt detta men det har inte våra barn heller och definitivt inte mitt största. Om det är ok att barnen får olika mycket paket som är stort när barnen är mindre, varför kan de inte få olika upplevelser då? Hur skall man kunna uppleva allt bär man inte lever tillsammans? Det måste ju betyda att vi får leva som en pausknapp nästan hela våra liv. Och vi bestämmer att våra barn inte skall få upplevelser eller vart fall mycket mindre pga hans stora barn är upptagna med att ha kul där de bor hemma hos sin mamma. Men mina barn begränsas att uppleva det med sin mamma.
    Barnen i sin tur ser vem de får göra upplevelserna med. Det handlar om rättvisa i ert hem mellan barnen, inte om materiell rättvisa.

Varför sparar du inte pengar och åker själv med dina barn?

Om skilsmässobarnen alltid har grädden så har även ditt äldsta barn det men ändå ska ditt äldsta barn vara med på ALLT?
Svar på tråden Hans barn får åka med sin mamma så min barn får åka med sin mamma!