• Anonym (Saywhat)

Hans barn får åka med sin mamma så min barn får åka med sin mamma!

Min man och jag är väldigt arga på varandra. Vi är inte överens om våra barn och verkar se det på olika sett. Han har barn sedan tidigare som är hos oss vh. Vi har gemensamma barn. Jag har ett barn sedan tidigare som bor hos oss. Min man vill att hans barn skall vara med på allt roligt vi gör. Vilket jag till fullo kan förstå. Men, jag tycker han har missat den delen att man måste acceptera situationen att man skilt sig, att han bestämt umgänget med barnen tillsammans med sitt ex och eftersom de är är så lite som vh så kommer han inte kunna vara med dem jämt. Han unnar sina stora barn saker, att de blir bortskämda och favoriserade när de är hos oss, av sin farmor och farfar och farbror som gör roliga saker med dem som de inte gör med de andra barnbarnen. Men han har svårt att unna våra barn. Han unnar sina stora barn att åka på skidsemester med sin mamma varje år men vill inte att vi skall åka med våra barn. Vi har inte samma ekonomiska möjligheter som mina bonusbarns mamma har. Vi gör en längre resa i Sverige varje sommar när vi åker alla. Jag hade kunnat skippa den men min man vill att alla skall följa med på resan som står högst upp på vad-jag-vill-göra-listan hos min man och hans stora barn. Sedan åker de på charter med sin mamma. Kan inte vi också få åka på en charter då? Eller är det synd om barn som bara får två resor och inte tre på en sommar? Jag försöker se till barnets liv och upplevelser totalt sett och inte med vem man gör vad. Min man tycker inte något hans stora barn får av någon annan än oss räknas. Vad tycker ni? De var här i jul och skulle hem och fira jul efter. Jag frågade om de ville komma tillbaka efter någon dag men de hade andra planer. Vi åkte upp till en stuga med våra barn som mina föräldrar hyrt och åkte skidor. Min man följde med men ogillade att hans stora barn inte var med. Tredje dagen ringde ena barnet och ångrade sig och blev sur över att vi inte var hemma. Min man blev jättearbete på mig och jag fick höra hur orättvis jag var mot barnen, att det var för jävligt osv. Mina föräldrar hade sagt att alla var välkomna. Och blev jätteledsna att vi bråkade för att de bjudit upp oss.... Är det så fel att göra saker när de är hos sin mamma, vilket de är ca 27 dagar i månaden.....

• Svar på tråden Hans barn får åka med sin mamma så min barn får åka med sin mamma!
  • Ess
    Alltid Daph skrev 2013-01-03 09:13:11 följande:
    Jag kan förstå pappan (förutom det där med vad som hände i julas, där är han ju oresonlig) Jag favoriserar absolut min äldsta, som bara bor med oss varannan vecka. Han har största och bästa rummet och vi lämnar ofta bort lillebror till morföräldrarna för att stora killen ska få ensamtid med mig/ oss. Jag älskar min äldsta över allt annat och tycker att det är superviktigt att han vet hur viktig han är i familjen.

Har bara läst ts. 
    Hoppas du skämtar, eller att lillebror inte är ditt barn!
  • Anonym
    Anonym (tyvärr...) skrev 2013-01-03 09:29:40 följande:
    Visst har det kommit upp flera enstaka fall där det känns som om mannen inte agerar helt korrekt även om mycket nog är en tolkningsfråga.

Tyvärr tycker jag ändå att det lyser igenom mellan raderna att TS inte ser på sina bonusbarn som likvärdiga familjemedlemmar. Att tycka att eftersom bonusarna får uppleva så mycket med sin mamma så behöver de inte följa med sin pappa på familjesemestrar, det tycker jag verkligen inte är ok! Sen blir ju mycket en avvägningsfråga. Ni kan ju inte pausa ert liv i 12 dagar och sitta och vänta på att bonusarna ska komma tillbaka, men målet måste ju ändå vara att vilja ha alla barnen med på det mesta som är lite speciellt för familjen.

Jag undrar om det (kanske omedvetet från både TS och hennes man) har blivit ett ställningskrig i den här frågan. Det skulle förklara varför ämnet är så känsligt för mannen, och skulle också förklara varför TS alltid upplever att mannen favoriserar sina äldre barn.
    Jag kan mycket väl tänka mig att den objektiva sanningen ligger någonstans mittemellan...

TS, jag har 2 frågor:
    1) Har dina bonusar alltid varit vh sedan du kom in i bilden? Har ni funderat på/hade det varit möjligt att ha vv istället?
    2) Har ni köpt ert hus tillsammans eller bodde någon av er där innan ni träffades?
  • Anonym (Saywhat)
    Alltid Daph skrev 2013-01-03 09:13:11 följande:
    Jag kan förstå pappan (förutom det där med vad som hände i julas, där är han ju oresonlig) Jag favoriserar absolut min äldsta, som bara bor med oss varannan vecka. Han har största och bästa rummet och vi lämnar ofta bort lillebror till morföräldrarna för att stora killen ska få ensamtid med mig/ oss. Jag älskar min äldsta över allt annat och tycker att det är superviktigt att han vet hur viktig han är i familjen. Har bara läst ts. 

Oj! Det där lät inte snällt mot det lilla barnet, oavsett vems barnet är. Att lämna bort ett och samma barn frekvent för att endast visa sin kärlek för ett annat barn.... Undrar hut den lilla känner det, för barnen växer och blir stora. Jag har inte mina barn lika mycket men jag kompenserar inte mitt stora för att jag har honom mindre än våra gemensamma. Lämna barnen för något roligt hos tex farmor och mormor för att ge ett barn uppmärksamhet har jag gjort. Det har jag gjort rättvist mot alla barnen, även mina bonusar. Men inte alltid för ett och samma barn. Jag tror i och för sig du försöker vara rättvis på ditt sätt precis som jag försöker vara rättvis på mitt sätt. Men vad som är rättvist och orättvist kan man ha många olika åsikter om. Men i grunden tror jag ingen vill vara orättvis. Alla vill vara rättvisa, men ibland blir det fel och den rättvisan man försöker eftersträva leder tvärtom till orättvisa.....
  • Bobelin

Det går inte att alltid jämka ihop så att alla barn i en dubbel styvfamilj plus gemensamma alltid kan vara med. Det handlar ju om minst tre familjers detaljplanering och flera barns viljor. Varför ska en av dessa enheter alltid styra när, vad och vart något ska göras? Vi planerar oftast de stora grejerna på veckor när alla barn borde va här men det skiter sig för det mesta ändå för någon väljer att byta dagar, inte följa med eller så krockar det med nåt de andra föräldrarna planerat.

• Anonym
    Anonym (Saywhat) skrev 2013-01-03 11:53:52 följande:

Oj! Det där lät inte snällt mot det lilla barnet, oavsett vems barnet är. Att lämna bort ett och samma barn frekvent för att endast visa sin kärlek för ett annat barn.... Undrar hut den lilla känner det, för barnen växer och blir stora. Jag har inte mina barn lika mycket men jag kompenserar inte mitt stora för att jag har honom mindre än våra gemensamma. Lämna barnen för något roligt hos tex farmor och mormor för att ge ett barn uppmärksamhet har jag gjort. Det har jag gjort rättvist mot alla barnen, även mina bonusar. Men inte alltid för ett och samma barn. Jag tror i och för sig du försöker vara rättvis på ditt sätt precis som jag försöker vara rättvis på mitt sätt. Men vad som är rättvist och orättvist kan man ha många olika åsikter om. Men i grunden tror jag ingen vill vara orättvis. Alla vill vara rättvisa, men ibland blir det fel och den rättvisan man försöker eftersträva leder tvärtom till orättvisa.....
    Hur vill du att bonusbarnen ska få tillgång till sin pappa? Hur ser du på "rättvisa" utifrån deras perspektiv i er familj?

Jag hoppas att bonusbarnen inte lämnas bort när de kommer varannan helg bara...
  • Anonym (Saywhat)

Min man och hans ex bestämde umgänget, mer om varför det ser ut som det gör vet jag inte. Han har alltid haft vh, även när de bodde på promenadavstånd. Vi bor nu på olika orter och barnen går i skolan därför skulle vv inte funka. När den äldsta var mindre ville hon flytta till oss men fick inte för sin mamma. Min man ville inte bråka om det för han ville inte barnen skulle bli inblandade i bråk. Vi har hans barn extra alla lov. Han träffar inte sina barn mindre nu än vad han gjorde innan vi träffades. De hade ingen egen plats eller leksaker hos honom när vi träffades. Han åkte aldrig på resor med dem mer än den Sverige-resan som vi fortfarande hör varje år. Så jag skulle vilja säga att hans barn har fått det bättre hos oss än vad de hade med honom. Men jag och mina barn har fått göra avkall. Det var jag som hade hus och mitt barn hade eget rym å grejer när vi träffades. Vi sålde dock det huset och köpte ett annat som vi flyttade in i tillsammans. Innan jag träffade min man reste jag med mitt barn och gick på simskola för små barn. Idag fem pr senare har inte mina barn som bor hos mig egna rum hemma för bonusbarnen har egna och sedan är rummen slut, de har fått sluta simskola och kan inte simma då min man tycker det kostar för mycket pengar och resande blir det inte mycket av då vi inte har pengar att åka 7 st speciellt ofta. Roliga grejer gör vi de helger bonusbarnen kommer, annars är det taskigt om de missar. Bonusbarnen lever livet men vi andra är on hold och ganska begränsade känns det som. Jag vill leva! Jag vill att mina barn också skall få leva! Å nej jag tycker inte illa om de stora barnen. De tillhör vår familj. Men vi är en familj även när de inte är här. Och det handlar inte om att jämt resa utan dem. Det handlar om att vilja kunna resa någon gång emellanåt eller åka bort till mormor och morfar utan att få skit och höra hur orättvist det är mot bonusbarnen.

• Alltid Daph
    Ess skrev 2013-01-03 10:41:59 följande:
    Hoppas du skämtar, eller att lillebror inte är ditt barn!
    Lillebror är mitt och min mans barn. Han är 1.5 år och älskar att vara hos mormor eller farmor så tar ingen skada av att åka dit.
    Anonym (Saywhat) skrev 2013-01-03 11:53:52 följande:

Det är stor åldersskillnad mellan barnen, nio år, så minstingen förstår inte att jämföra sig med storebror. Inte heller är han medveten om att hans rum är mindre och att vi sparar våra pengar för att göra saker som storebror vill göra. Lämna bort tioåringen till mormor är ganska poänglöst, dels vill jag ju ha honom så mycket som möjligt under mina veckor, och dels behöver vi ju ingen avlastning med honom. När han var liten och jobbig var han hos mormor en hel del också så på så vis är det rättvist. ;) 

• Anonym
    Anonym (Saywhat) skrev 2013-01-03 12:11:14 följande:
    Min man och hans ex bestämde umgänget, mer om varför det ser ut som det gör vet jag inte. Han har alltid haft vh, även när de bodde på promenadavstånd. Vi bor nu på olika orter och barnen går i skolan därför skulle vv inte funka. När den äldsta var mindre ville hon flytta till oss men fick inte för sin mamma. Min man ville inte bråka om det för han ville inte barnen skulle bli inblandade i bråk. Vi har hans barn extra alla lov. Han träffar inte sina barn mindre nu än vad han gjorde innan vi träffades. De hade ingen egen plats eller leksaker hos honom när vi träffades. Han åkte aldrig på resor med dem mer än den Sverige-resan som vi fortfarande hör varje år. Så jag skulle vilja säga att hans barn har fått det bättre hos oss än vad de hade med honom. Men jag och mina barn har fått göra avkall. Det var jag som hade hus och mitt barn hade eget rym å grejer när vi träffades. Vi sålde dock det huset och köpte ett annat som vi flyttade in i tillsammans. Innan jag träffade min man reste jag med mitt barn och gick på simskola för små barn. Idag fem pr senare har inte mina barn som bor hos mig egna rum hemma för bonusbarnen har egna och sedan är rummen slut, de har fått sluta simskola och kan inte simma då min man tycker det kostar för mycket pengar och resande blir det inte mycket av då vi inte har pengar att åka 7 st speciellt ofta. Roliga grejer gör vi de helger bonusbarnen kommer, annars är det taskigt om de missar. Bonusbarnen lever livet men vi andra är on hold och ganska begränsade känns det som. Jag vill leva! Jag vill att mina barn också skall få leva! Å nej jag tycker inte illa om de stora barnen. De tillhör vår familj. Men vi är en familj även när de inte är här. Och det handlar inte om att jämt resa utan dem. Det handlar om att vilja kunna resa någon gång emellanåt eller åka bort till mormor och morfar utan att få skit och höra hur orättvist det är mot bonusbarnen.
    Var finns det simskola för 2 åringar?Förvånad
     För 8 åringen måste väl ha varit 2 när du och sambon träffades om du hann vara gravid med 5 åringen innan h*n föddes?

Så mycket avkall kan inte en 2 åring ha hunnit uppleva i sitt liv. Sorry, jag köper inte det. Vill inte du att din 8 åring ska få ha eget rum när h*n är 11 och 15?

Tjänar du inga egna pengar så du kan betala simskolan själv?

• Anonym
    Anonym (Saywhat) skrev 2013-01-03 12:11:14 följande:

Men har man fem barn i en familj kanske man får göra avkalla på materiella saker om man nu inte är ordentligt högavlönad.
  • Anonym (A)

Dags att börja stå upp för dig själv och dina barn. Slutar din man att snusa, så kommer ni t.ex. ha råd att göra mer saker med alla barnen. 

Vet inte vilket kön de är på barnen, men kan inte 11- och 15-åringen dela rum? Eller så kanske 8-åringen kan dela rum med 11-åringen.   Kanske en loftsäng så att det äldre barnet har en egen vrå även under helgerna. 

Åtminstone borde det gå att ordna så att 8-åringen kan få ha något av de större barnens rum som lekrum när de stora inte är där. Loftsäng, hyllor lite högre upp och en låsbar hurts för de stora barnens saker, så att de yngre barnen inte rör privata prylar. 

Rullhurts och rullådor med 8-åringens leksaker. Fullständigt orimligt att 8-åringen inte kan få en egen vrå nära rummen står tomma större delen av tiden. 

Även dina och era gemensamma barn blir äldre och har behov av en privat sfär. De stora barnen har antagligen möjlighet till det hos sin mamma. 

Svar på tråden Hans barn får åka med sin mamma så min barn får åka med sin mamma!