• lovely89

kcal snåla måltider ?? Här samlas alla recept

Kan inte hitta en tråd där det bara är samlat fet och kcal snåla måltider.
    För oss som inte vill gå ner med LCHF eller för oss som vill träna/äta rätt och gå ner hälsosamt.

Jag hittar väldigt få goda maträtter och det känns jätte trist.. För ska man stå ut så vill man ju även äta gott.
    Jag kan inte äta potatis, ris, pasta eller bröst för då sväller magen och samlar på sig vätska direkt.
    Så recept gärna :) Och gärna på nyttiga såser då maten bli lätt tor med bara kött och grönsaker. 

• Svar på tråden kcal snåla måltider ?? Här samlas alla recept
  • Petrellie

Kesella/kvarg är bra att göra kalla såser på. Späd med vatten till lagom konsistens och smaksätt med färska örter, vitlök, chili eller vad du nu gillar. 4%-ig grädde eller 5%-ig creme fraiche att göra varma såser på tillsammans med buljong och kryddor.

Soppa är grymt tycker jag, särskilt så här års. Buljong, körsbärstomater på burk, fisk, räkor, saffran, lök och vitlök. Mums! Gör en aioli att klicka i på kesella, vitlök, persilja och salt/peppar.

Eller klar kycklingsoppa med kycklingbuljong, filéer, purjolök, morötter och palsternacka. Hetta från chili enligt smak. 

• Vanilla ice queen

Jag tycker hackad fryst spenat är bra. Man värmer den och kryddar med salt och vitpeppar och så har man sås till laxfilé tex
    Häller man i lite mjölk och kokar ett ägg till så har man soppa osv...

• Vanilla ice queen

Jag brukar även laga grytor med tomat som bas och lite jordnötssmör. Brukar ha i sojabönor, mungbönor, morot, sötpotatis, brysselkål, lök, vitlök och lite annat smått och gott som jag har hemma Blir jättegott!

• Vanilla ice queen

Jag kör även på lättkvarg med koncentrerad jordgubbs FUN-light till mellis (riktigt gott)

Makrill i tomatsås är också bra mellis...

Perfekt efter gymet!

Sen måste jag ändå skriva att det bästa enligt mig är att äta vanlig mat i små portioner. Då kan man äta allt och krympa magsäcken så man blir mätt snabbare och kan äta även riktigt kaloririk mat...

• lovely89
    Vanilla ice queen skrev 2013-01-02 20:15:00 följande:
    Jag kör även på lättkvarg med koncentrerad jordgubbs FUN-light till mellis (riktigt gott)

Makrill i tomatsås är också bra mellis...

Perfekt efter gymet!

Sen måste jag ändå skriva att det bästa enligt mig är att äta vanlig mat i små portioner. Då kan man äta allt och krympa magsäcken så man blir mätt snabbare och kan äta även riktigt kaloririk mat...
    Äter kvarg och blåbär det är så gudomligt gott.. :) 

Makrill har ja aldrig provat men ska kanske ta och prova det. Har fått för mig att det är äckligt :P

Jo men min mage klarar inte av potatis pasta och så även när det är fullkorn.
    Och många maträtter bli så klena eller tråkiga utan pasta och potatis tyvärr..
    Kommer nog alltid tycka så.. :P  
  • kexel

Jag äter mycket vitkål :) Jag äter den inte som den är, oftast strimlar jag den och blandar i en klick med kesella eller gräddfil (beroende på vad jag har hemma), en vitlöksklyfta och lite peppar. Det är ett gott komplement istället för t.ex. pasta och potatis. 

På helgerna brukar jag hacka morötter och vitkål och dippa det istället för chips. Kalorisnålt och väldigt mumsigt.

Gratäng gjord på Zucchini och rotfrukter tillsammans med en mager ost är YUM!

Förut var jag väldigt skeptisk till att byta ut mina älskade snabbmakaroner, mina hemgjorda potatisklyftor och strips. Men nu känner jag att jag aldrig vill gå tillbaka till det :)  

• Duckan

Chili con carne (dock inte med Heinz vita bönor), köttfärssoppa med buljong och sötpotatis. Kvarg har du fått tips om. Omelett med skinka och sallad.

• Hennah

Här kan man kaloriberäkna egna recept!
    http://www.miljomat.se/html/naringsberakningRecept.aspx

Detta är ett av mina favoritrecept för lågkalorimiddag:

Linssoppa 4 port
    140 kcal per port, tot 558 för hela satsen

2dl gula linser 456kcal
    4dl vatten
    2lökar hackade 60kcal
    1 buljongtärning 20kcal
    2 vitlöksklyftor 10kcal
    2msk ingefära 12kcal
    currypulver, och kanske hackad färsk koriander
    salt, peppar,
    ev Fun Light apelsin ( jo det stämmer, det blir jättegott!)

Hacka lök och koka allt utom Fun Light till önskad konsistens. Rör om då och då och tillsätt ev mer vatten. Dra av från plattan och smaka av med salt, peppar, Fun Light eller örter.

• Hennah
    Jag kan inte äta potatis, ris, pasta eller bröst 
    Hmm. Kycklingbröst? Skrattande
Svar på tråden kcal snåla måltider ?? Här samlas alla recept