• h8him

Tillaga nötsek/fransyska...hur?

Mandarina skrev 2013-01-02 21:18:07 följande:
    hm... tog ut den vid 73 grader.. kändes lite vväl älstekt.. inte ett dugg rosa å inte jättesaftigt.. hm, kanske skulle tagit ut den tidigare...Obestämd
    Hade du tagit ut den vid 60 grader hade den varit rosa och vid 65 medium. Bättre lycka nästa gång!

• h8him
    Mandarina skrev 2013-01-03 08:08:35 följande:
    Ah ok, ,tack ... då tar jag ut den tidigare nästa gång
    stod på förpackning att man skulle ta ut den vid 75 på 175 grader ugntemp Förvånad 
    Ja, grejen är att även om man googlar kan man hitta helt galna recept och temperaturer så lita inte på allt du läser! Glad
  • h8him
    Dina08 skrev 2013-01-03 11:57:32 följande:
    Det här var en lärorik tråd. Nu vet jag hur jag ska och inte ska tillaga min fransyska.
    Tillaga den gärna i låg temperatur och fuktigt, dvs ös den emellanåt så den inte blir så torr.
  • h8him
    Mandarina skrev 2013-01-03 12:01:14 följande:
    Ös? Ska man lägga i vatten eller vad menar du? Obestämd
    Man kan marinera köttet innan man ugnssteker det och sen använda marinaden att ösa över. Annars kan man använda t.ex buljong.
  • h8him
    Mandarina skrev 2013-01-03 13:23:08 följande:
    Har du tips på en enkel och god marinad man kan göra?? Hur länge måste den marineras??
    Rödvinsmarinad är aldrig fel.
    1/2 flaska rödvin, 2-4 lagerblad, 1-4 krossade vitlöksklyftor och några kvistar rosmarin, Eller om du önskar timjan eller dragon blandas i en påse och så lägger du i köttet ett dygn. Vänd några gånger under dygnet.
Svar på tråden Tillaga nötsek/fransyska...hur?