Inlägg från: Mandarina |Visa alla inlägg
  • Mandarina

Tillaga nötsek/fransyska...hur?

har köpt hem en bit fransyska, 1 kg..tänkte tillaga den i ugn.. hur gör jag?

ska jag bryna den först, först krydda med salt o peppar o sen bryna o sen in i ugnen?? har förstått att det ska vara låg ugnstemp...vid vilken innetemp ska man ta ut den?? vill ha den saftig..

snabba svar önskas  

• Svar på tråden Tillaga nötsek/fransyska...hur?
  • Mandarina

För första gången i mitt liv så improviserade jag lite
    Jag saltade, pepprade o la på lite kryddmix oxå... på 175 grader o i med kött-termometer, tar ut den vid 75.. vi får la se

Testar en smalvariant av postatisgratäng gjord på mellanmjölk - får la se hur det smakar Obestämd 

• Mandarina

hm... tog ut den vid 73 grader.. kändes lite vväl älstekt.. inte ett dugg rosa å inte jättesaftigt.. hm, kanske skulle tagit ut den tidigare...Obestämd

• Mandarina
    h8him skrev 2013-01-03 03:52:06 följande:
    Hade du tagit ut den vid 60 grader hade den varit rosa och vid 65 medium. Bättre lycka nästa gång!

Ah ok, ,tack ... då tar jag ut den tidigare nästa gång
    stod på förpackning att man skulle ta ut den vid 75 på 175 grader ugntemp Förvånad 
  • Mandarina
    Frontline skrev 2013-01-03 10:48:21 följande:
    Och jag skrev att det går snabbt att kolla på Google då man finner svaret på nån bråkdel av en sekund, där hade även TS kunna läsa vilken innertemperatur man skulle ha på köttet samt att man ska ha ugnen på ca 125-150 grader...
    Visst gillar man att knapra skosulor så är ju TS metod att föredra
    Vadan detta behovet av att ha sån nedlåtande ton?

Hade velat googla så hade jag gjort det men nu valde jag att inte göra det. Jag föredrar att höra det "personligen" från folk. 
  • Mandarina
    h8him skrev 2013-01-03 11:38:34 följande:
    Ja, grejen är att även om man googlar kan man hitta helt galna recept och temperaturer så lita inte på allt du läser! Glad
    Exakt min tanke. Tack
  • Mandarina
    h8him skrev 2013-01-03 11:59:32 följande:
    Tillaga den gärna i låg temperatur och fuktigt, dvs ös den emellanåt så den inte blir så torr.
    Ös? Ska man lägga i vatten eller vad menar du? Obestämd
  • Mandarina
    h8him skrev 2013-01-03 12:54:06 följande:
    Man kan marinera köttet innan man ugnssteker det och sen använda marinaden att ösa över. Annars kan man använda t.ex buljong.
    Har du tips på en enkel och god marinad man kan göra?? Hur länge måste den marineras??
  • Mandarina
    Frontline skrev 2013-01-03 13:24:51 följande:
    Nedlåtande vet jag inte om jag är, du ville ha snabba svar vilket man oftast får om man Googlar fram det själv, personligen så litar jag mer på att få mitt svar från stora receptsamlingar på nätet en att fråga här..
    Så bara för att du gör på ett sätt så är det så man ska göra? Kanske enligt dig ja.
    Tycker faktiskt din allra första kommentar var totalt överflödig. Hade jag velat googla hade jag gjort det. 
  • Mandarina
    Anna Paulita skrev 2013-01-03 13:50:27 följande:
    Jag hade gjort en slottsstek eller porterstek av den.
    Har goolat ( våga ju inte skriva annat för annars får man väl en tillsägelse ) men känns som det är lite samma sak som det jag gjort?? Eller vad är skillanden? och vad är skillnaden mellan de bägge - eller e det bara 2 olika recept? ObestämdFrågar för att jag är nyfiken och vill lära mig mera om matlagning och då framförallt kött-rätter
  • Mandarina
    Ann Lee skrev 2013-01-03 14:18:45 följande:
    Det finns stekar som man lagar i gryta på spisen (t.ex. porterstek, som kokas i porter, enbär och svartvinbärssaft)
    Och så finns det stekar, som man ibland bryner och sedan tillagar klart i ugnen.

De som lagas till på spisen brukar man köra upp så att det blir nötstek/porterstek, upp till 70 grader. Därefter kan man använda skyn, koka ner den, tillsätta grädde och reda av. Jättegott.

Jo men vad är skillnaden mellan porter och slottsstek - är bara 2 olika recept så att säga??
  • Mandarina
    Anna Paulita skrev 2013-01-03 16:00:02 följande:
    Det handlar väl om kryddning mest.
    Ah ok, då e jag med
Svar på tråden Tillaga nötsek/fransyska...hur?