3-månaders sover endast om jag är med...
Inget ovanligt eller konstigt med ett stort närhetsbehov hos spädbarn men givetvis kan man känna sig låst ändå. Det som underlättar och är mest avslappnat för alla inblandade brukar vara att följa barnet(att springa in och ut ur ett rum skapar ofta mer stress hos alla) men självklart kan man prova sig fram utan att för den skull lämna ett ledset barn ensamt. Att du har reumatism gör det hela mer komplext förstår jag. Det jag undrar över är pappans roll i det hela? Det låter som att mycket faller på dig. Istället för att sitta i tv-soffan när du tar hand om barnet borde han väl vara närvarande hos barnet med dig så att det får en chans att bli trygg också hos honom om problemet ligger där idag? Ni får dessutom en chans att umgås. Om han är trygg också med din man idag finns det väl ingen anledning att du ska han ont, lägga dig tidigare än du önskar varje kväll? Barnet har två föräldrar. Var ni umgås, om det är i sovrummet eller vardagsrummet, är kanske inte det viktigaste utan att ni gör det? Måste du eller ni sova om ni ligger med honom i sovrummet? Mys med varandra och prata, läs en bok eller se på någon bra serie om den möjligheten finns i ert sovrum.
Att spädbarn helst är nära är som sagt inga konstigheter och det kanske är något ni får acceptera men hur länge väntar ni att lägga ner honom? Vänta tills han kommer i djupsömn och se om det gör någon skillnad. Prova att lägga honom i vagnen jämte er i vardagsrummet istället för i ett annat rum. Eller lägg honom bredvid er i soffan. Dela på att ha honom i famnen om det inte går med annat. Att ni lägger honom i ett annat rum verkar ju mest ställa till det idag? Ni får springa, du tvingas lägga dig tidigare än önskat. Ni kan vara snabba med att uppmärksamma honom och chansen att han somnar om är större om han ligger i närheten. Det känns tryggare för barnet också. Dessutom tycker många spädbarn om när det är trångt, en spjälsäng eller vanlig kan kännas ganska stor. Ammar du? Lägg något som luktar mjölk jämte bebisen. Det är en tillväxtfas i den åldern. Amma oftare eller erbjud mer mat i flaskan.