• MammaRebecca

3-månaders sover endast om jag är med...

Skriver från mobilen så ursäkta att det inte blir radbrytningar. Hur ska jag göra med min bebis?
    Har en son på 3 månader som vi samsover med. Har 2 problem. Det första är att han somnar så sent. Han vaknar vid 7-8 och äter, sedan sover han till 9-10, äter och är vaken till 13-tiden, sover ca 2 timmar ibland tre, äter och är vaken till 19 ca, sover till 21 och vaken till 23-00 och en börjar det om igen. Skulle vilja att han sov för natten vid 19-20, men icke. Hur vi än gör så vaknar han vid 21-22.
    Vad kan man göra?

Problem 2. Han sover endast om vi ligger med honom. Vi kan smyga ut när han somnat men efter tio minuter en kvart vaknar han igen. Han skriker inte, men han låter lite och sparkar och går man inte dit blir han vaken länge, länge. Går man dit och lägger sig somnar tre röda. Man måste inte ligga nära utan bara vara i sängen. Har prövat ligga allt från tills han nästan somnat och då gått till att ligga en timme efter han somnat. Samma sak, 10-15 min så vaknar han. Vad kan man göra?

Be kind, for everyone you meet is fighting a hard battle!
  • Svar på tråden 3-månaders sover endast om jag är med...
  • rödnos

Han är ju bara tre månader? Rytm kommer sen det är bara att hänga med.

Testa att lägga honom i egen säng och var konsekvent med det. Så länge han inte är ledsen spelar det kylningen roll om han ligger där vaken heller? Han funderar väl bara. våga!

• delight

3 månader lite bebis... Ja, han har ett mönster nu men tro mig, det kommer att ändras! I den åldern hade jag min dotter sovandes i sjal på kvällarna sen när jag skulle gå och sova la jag henne bara bredvid mig...

Helt normalt att han vill vara nära för det gör honom trygg så han kan sova vidare.

• Litet My

Låter som ett fullt normalt litet barn. Små bebisar vill oftast vara nära.

• MammaRebecca

Okej. Tack för svaren! Jag kan berätta om de rutiner vi har för sömnen. Dels så sover han aldrig i sängen dagtid, han sover i vagnen. Tror det är därför han sover så bra på natten. På kvällen gör vi mysigt, ligger i soffan tillsammans. Han somnar vid sju i samma sekund man lägger honom i vagnen (har prövat lägga i sängen, funkar inte). Brukar sedan bära över honom till sängen och ge sista maten där eftersom han alltid vaknar då.

Det är jätte mysigt att han vill vara vaken med oss, men det blir lite jobbigt långsiktigt då vi inte får någon egentid alls, speciellt när bonusbarnen är här som inte sover nått på dagen. På kvällen vill vi mysa, prata om dagen osv. Han är såklart snäll gråter endast ifall han är hungrig eller har lite ont i magen (vilken händer 1ggn/vecka och varar 10 min som max). Han trivs i sin Babysitter eller på golvet, men mest i famnen. Inte mig emot men ibland har man helt enkelt inte tid. Om sambon har somnat så vill jag ändå kunna göra samma saker som jag brukar på kvällarna t ex ladda disk-&tvättmaskin för morgondagen, plocka i huset, städa, duscha osv. På dagarna får jag stressa mig igenom dagen om inte sambon är hemma. Laga mat, hänga/vika tvätt osv på hans sovstunder. Därför är kvällen viktig, få koppla av osv.

Be kind, for everyone you meet is fighting a hard battle!
  • Havsluft
    MammaRebecca skrev 2013-01-03 00:43:18 följande:
    Okej. Tack för svaren! Jag kan berätta om de rutiner vi har för sömnen. Dels så sover han aldrig i sängen dagtid, han sover i vagnen. Tror det är därför han sover så bra på natten. På kvällen gör vi mysigt, ligger i soffan tillsammans. Han somnar vid sju i samma sekund man lägger honom i vagnen (har prövat lägga i sängen, funkar inte). Brukar sedan bära över honom till sängen och ge sista maten där eftersom han alltid vaknar då.

Det är jätte mysigt att han vill vara vaken med oss, men det blir lite jobbigt långsiktigt då vi inte får någon egentid alls, speciellt när bonusbarnen är här som inte sover nått på dagen. På kvällen vill vi mysa, prata om dagen osv. Han är såklart snäll gråter endast ifall han är hungrig eller har lite ont i magen (vilken händer 1ggn/vecka och varar 10 min som max). Han trivs i sin Babysitter eller på golvet, men mest i famnen. Inte mig emot men ibland har man helt enkelt inte tid. Om sambon har somnat så vill jag ändå kunna göra samma saker som jag brukar på kvällarna t ex ladda disk-&tvättmaskin för morgondagen, plocka i huset, städa, duscha osv. På dagarna får jag stressa mig igenom dagen om inte sambon är hemma. Laga mat, hänga/vika tvätt osv på hans sovstunder. Därför är kvällen viktig, få koppla av osv.

Men alltså, han är bara TRE månader. Så där funkar små bebisar, det är inget konstigt och något man helt enkelt får acceptera. Man får anpassa sina dagar, kvällar och rutiner till bebisen. Sedan kommer hans sömnrytm antagligen att ändra sig många gånger fram över, så det kanske snart blir bättre och ni får de där lugna kvällarna som ni längtar efter. Men man kan inte räkna med att allt skall vara som förut när man får en bebis, utan får bara gilla läget och hitta nya rutiner som funkar.
  • stinamaräng

Försök att inte se det som problem.. Han är liten och har sin egen rytm och ett stort närhetsbehov helt normalt för en sån liten. Det rätar upp sig ska du se du har ju egentligen inga problem bara en underbar bebis ju...

• mikroE

Det är väldigt vanligt att de är vakna en stund på kvällen och när de är så små är det inte rekommenderat att man börjar med metoder osv så försök stå ut ett tag till. Förresten, varför kan ni inte prata om dagen när barnet är med?

• Issabell

Min dotter är 5 månder och somnar runt 22-23 tiden och sover till ca 9-10.. har hon sovit dåligt under dagen somnar hon kanske vid 21 ist! Sen när dom blir äldre och inte sover så mkt under dagen kan du räkna med att dom somnar runt 18-19 tiden.. gör som mej annars! Nattmänniska! Somnar själv runt 3 på natten. 7-8 timmars sömn räcker gott o väl för mej:)

Svar på tråden 3-månaders sover endast om jag är med...