• eflec

Gbp operation!! ?

skulle ALDRIG göra en GBP - fy fan vilka komplikationer jag har sett. de flesta har också kvar sina ätstörningar efteråt - smälter smör & häller i sig osv...en tuff terapi med fokus på missbruksbeteende tror jag mer på. 
    "oskuret är alltid bäst". /sjuksköterskan

• eflec

en vanlig komplikation till GBP-op är ileus av olika slag - eller det som i folkmun kallas för "tarmvred". när fettet runt de inre organen försvinner förändras deras läge - och tarmarna kan lätt "vrida om" sig och det uppstår "knickar". ett fulminant ileus kan (snabbt) bli ett livshotande tillstånd - och det enda man kan göra är att akut öppna buken och vrida tillbaka tarmarna. ibland går det hål på tarmen - avföring läcker ut i buken...och en sepsis kommer som på beställning... sårrupturer och grava sårinfektioner har jag också sett. 
    ja - så ser det ut. så fundera en två och massa gånger innan ni låter kniven lösa era inre problem. 

• eflec

jag tycker att det är ett inre problem, och att det skulle bero på något hormon...tja...nej, det tror jag inte. jag är en stark anhängare av att intensiv kbt eller annan passande terapi är en bättre lösning, dock är det nog inte billigare för samhället och det kräver mer jobb av individen. 

har också läst forskning som visar att GBP opererade konsumerar lika mycket vård som innan sin operation... 

Svar på tråden Gbp operation!! ?