• Emzzannn

Gbp operation!! ?

Hejsan alla!!
    Tänkte dela med mig lite här om min vikt och min resa sakta mot gastric bypass operation.
    Har dessutom frågor som jag verkligen inte förstår mig på ?

För de första, ngn som vill förklara varför man har kvar resterande tarm och magsäck kvar i magen efter operation? Svårt att förstå mig på detta.

Hur många av er opererade fick kraftig smärta efteråt? Hört det är ganska individuellt men nyfiken är jag ?

Och slutliga är, har någon av er fått komplikationer efter en gastric bypass?? Är detta något som går att "reparera" då?

För min del har allt detta gått jätte fort, sökte i augusti/september genom min läkare på VC.. Fick hem papper ganska snabbt att jag skulle ställa upp mig på vårdgarantin om jag ville det skulle gå fortare ( vilket jag ville). Jag hamnade i kö hos Landskrona lasarett. Under dessa 90 dagar hann jag glömma bort fullständigt operationen haha! Va mycket med flytt och vips så var det december, fick hem papper att min remiss skickats till bariatric center i Lund och fick 1 vecka efter fick jag hem tid för dem obligatoriska mötena. Första hålla 5 februari och det sista där jag träffar narkos läkare, kirurg och ssk äger rum 22 februari!! ????
    Pratade med en ssk där förra veckan, hon säger att operationen brukar äga rum ca 2 veckor efter sista mötet!! Jag längtar sååå mycket. Varit överviktig sen jag va 8 år gammal ungefär. Detta är något som kommer förändra mitt liv till det bättre förhoppningsvis.

Någon som har opererats på bariatric center i Lund och vill berätta lite? :)

Massor med kramar till er!! :*

• Svar på tråden Gbp operation!! ?
  • MiaIa 90
    Emzzannn skrev 2013-01-03 09:09:33 följande:
    Hejsan alla!! Tänkte dela med mig lite här om min vikt och min resa sakta mot gastric bypass operation. Har dessutom frågor som jag verkligen inte förstår mig på ? För de första, ngn som vill förklara varför man har kvar resterande tarm och magsäck kvar i magen efter operation? Svårt att förstå mig på detta. Hur många av er opererade fick kraftig smärta efteråt? Hört det är ganska individuellt men nyfiken är jag ? Och slutliga är, har någon av er fått komplikationer efter en gastric bypass?? Är detta något som går att "reparera" då? För min del har allt detta gått jätte fort, sökte i augusti/september genom min läkare på VC.. Fick hem papper ganska snabbt att jag skulle ställa upp mig på vårdgarantin om jag ville det skulle gå fortare ( vilket jag ville). Jag hamnade i kö hos Landskrona lasarett. Under dessa 90 dagar hann jag glömma bort fullständigt operationen haha! Va mycket med flytt och vips så var det december, fick hem papper att min remiss skickats till bariatric center i Lund och fick 1 vecka efter fick jag hem tid för dem obligatoriska mötena. Första hålla 5 februari och det sista där jag träffar narkos läkare, kirurg och ssk äger rum 22 februari!! ???? Pratade med en ssk där förra veckan, hon säger att operationen brukar äga rum ca 2 veckor efter sista mötet!! Jag längtar sååå mycket. Varit överviktig sen jag va 8 år gammal ungefär. Detta är något som kommer förändra mitt liv till det bättre förhoppningsvis. Någon som har opererats på bariatric center i Lund och vill berätta lite? :) Massor med kramar till er!! :*
    Vad roligt att din resa är på g.
    Jag ahr själv bara 12dagar kvar till min operation.
    Går nu på flyt sedan 4veckor tillbala sla gå på flyt i 6veckor sammanlagt.
    Magsäcken som är kvar är för att den bildar någon syra som vi sen ska ha längra ner på tarmen som blandas med amten så den är bra att den är kvar.
    Kram 
  • Emzzannn

Ohh vad skönt för dig! Avis är jag också hihi... Längtar så otroligt mycket o de kan jag tänka mig du också gör? Var ska du opereras? Hur många procent av vikten skulle du gå ner innan operation? Hur mår du nu när du bara går på flyt? Du har ju gjort de länge också... Jobbigt? Jag är rädd jag inte lyckas gå ner de dem Vill jag ska gå ner /:

• MiaIa 90
    Emzzannn skrev 2013-01-03 13:44:43 följande:
    Ohh vad skönt för dig! Avis är jag också hihi... Längtar så otroligt mycket o de kan jag tänka mig du också gör? Var ska du opereras? Hur många procent av vikten skulle du gå ner innan operation? Hur mår du nu när du bara går på flyt? Du har ju gjort de länge också... Jobbigt? Jag är rädd jag inte lyckas gå ner de dem Vill jag ska gå ner /:
    De kommer gå fort för dig med.
    Jo jag längtar men börjar bi orolig också de är ju inte en liten operation.
    Jag ska opereras i Hudiksvall.
    Ska gå ner 18kg men har gått ner 12 kg en så länge,har haft problem med mitt knäs å har inte kunna gå som jag vill.
    Har mått rätt bra på pulver,fryser och lite hungrig då och då men de går rätt bra bättre en vad jag hade trott.
    Jag blev först arg över att jag skulle gå 6veckor på flyt och gå ner 18kg.
    Men nu är jag mest orolig att jag inte kommer få operationen för att jag inte kommer gått ner de jag ska.
    Och jag har inte fuskat någon gång på dom här 4veckorna på flyt.

• Emzzannn

Nä det är ju ett beslut man lever med resten av livet...
    Ja jag tyckte de verkade väldigt länge, kvinnan jag pratade sa att jag kommer gå på flyt endast 2 veckor innan.. Får hoppas det inte blir längre, hade nog inte klarat så länge som du utan mat.
    Hur mycket är din startvikt o BMI om jag får fråga?
    12 kg är ju endå mycket tycker man att behövs gå ner innan op, jag tror du fixar det.. Du är jätte duktig!

Har det gått fort för dig med tiden från husläkaren eller egen remiss till op?

• MiaIa 90
    Emzzannn skrev 2013-01-03 14:21:42 följande:
    Nä det är ju ett beslut man lever med resten av livet...
    Ja jag tyckte de verkade väldigt länge, kvinnan jag pratade sa att jag kommer gå på flyt endast 2 veckor innan.. Får hoppas det inte blir längre, hade nog inte klarat så länge som du utan mat.
    Hur mycket är din startvikt o BMI om jag får fråga?
    12 kg är ju endå mycket tycker man att behövs gå ner innan op, jag tror du fixar det.. Du är jätte duktig!

Har det gått fort för dig med tiden från husläkaren eller egen remiss till op?
    Jo visst är de de jag har haft tur att tänka på de i 2år sedan min mamma gjorde sin operation.
    Sedan att jag väger för mycket så att jag och sambon inte kan få barn:/. 
    Men de ska ändras på efter operationen då ska de ara bli en bebis.
    Åhh vad skönt två veckor de skulle vara en dröm.
    Men här i gävleborg är dom rätt hårda.Min start vikt var på 142kg ska ner till 124kg på operations dagen men  nu väger jag 130,3kg.
    Vet inte BMI räknar inte ut de så ofta.

Jag skicka remiss eller aj läkaren på VC i september skickades remissen,info/gruppmöte med kirurgen i oktober sedan nu operations tiden i januari bara behöft vänta ca 4månader från remiss till opn.

• Emzzannn

Okej. Jag börja tänka på denna operationen när jag va 13 år tror jag.. Va inte så
    Populär i Sverige då.. Så jag är väldigt säker på mitt val :) bara längtar till att starta ett nytt liv!! Vi kan inte heller få barn, försökt med kurer sen i juni månad, tog sista behandlingen i december när jag fick höra om Operationen att jag gick vidare.
    Inget hände så jag hoppas med hela mitt hjärta att jag får igång min mens efter op och förhoppningsvis ÄL också.
    Jag är 1.66 o väger 125 kg
    Gick fort för dig också :) skönt!!

• MiaIa 90
    Emzzannn skrev 2013-01-03 15:06:41 följande:
    Okej. Jag börja tänka på denna operationen när jag va 13 år tror jag.. Va inte så
    Populär i Sverige då.. Så jag är väldigt säker på mitt val :) bara längtar till att starta ett nytt liv!! Vi kan inte heller få barn, försökt med kurer sen i juni månad, tog sista behandlingen i december när jag fick höra om Operationen att jag gick vidare.
    Inget hände så jag hoppas med hela mitt hjärta att jag får igång min mens efter op och förhoppningsvis ÄL också.
    Jag är 1.66 o väger 125 kg
    Gick fort för dig också :) skönt!!
    Oj då har du tänkt på den länge då allså?
    De är ju så jobbigt att inte kunna få barn.
    Och här fick man intemed hjälp med tabletter:/.
    Men operationen ska ändra på de.
    Jag kommer inte orka vänta ett år innan vi försöker skaffa barn utan kommer nog kasta kondomerna rätt snabbt efter operationen.

• Emzzannn
    MiaIa 90 skrev 2013-01-03 15:11:06 följande:
    Oj då har du tänkt på den länge då allså?
    De är ju så jobbigt att inte kunna få barn.
    Och här fick man intemed hjälp med tabletter:/.
    Men operationen ska ändra på de.
    Jag kommer inte orka vänta ett år innan vi försöker skaffa barn utan kommer nog kasta kondomerna rätt snabbt efter operationen.

ooja jag har tänkt väldigt länge, när jag va 13 så va denna operationen väldigt riskfylld, många som dog, men dem gjorde ju operationen utan titthål då (alltså öppen op). Blir ju i de fallet högra infektionsrisk. 
    Läste att idag är det en chans på 0,02 % att något skulle hända och i dessa fall, finns det följder som varit där innan. 
    Innan jag fick pergotime fick jag tjata sönder läkaren i ungefär 1,5 år. Sen gav hon med sig. Skull egentligen börjat med sprutor denna månaden, men iom operationen är så nära nu så stoppa jag behandlingen. Hon kan endast neka dig behandling om hon anser att det finns en risk, självklart är de en risk att vara överviktig och få barn men har man inte hjärtfel eller högt BT eller diabetes kan man åtminstone få en chans innan hoppet överger en. känner som dig, kommer ju inte klara ha kondom o veta att nu kan jag få barn haha.. är som ett barn på julafton att sitta o glo på julklapparna... men ska försöka vänta ett år så jag hinner gå ner de jag  vill.  
  • MiaIa 90
    Emzzannn skrev 2013-01-03 15:44:53 följande:

ooja jag har tänkt väldigt länge, när jag va 13 så va denna operationen väldigt riskfylld, många som dog, men dem gjorde ju operationen utan titthål då (alltså öppen op). Blir ju i de fallet högra infektionsrisk. 
    Läste att idag är det en chans på 0,02 % att något skulle hända och i dessa fall, finns det följder som varit där innan. 
    Innan jag fick pergotime fick jag tjata sönder läkaren i ungefär 1,5 år. Sen gav hon med sig. Skull egentligen börjat med sprutor denna månaden, men iom operationen är så nära nu så stoppa jag behandlingen. Hon kan endast neka dig behandling om hon anser att det finns en risk, självklart är de en risk att vara överviktig och få barn men har man inte hjärtfel eller högt BT eller diabetes kan man åtminstone få en chans innan hoppet överger en. känner som dig, kommer ju inte klara ha kondom o veta att nu kan jag få barn haha.. är som ett barn på julafton att sitta o glo på julklapparna... men ska försöka vänta ett år så jag hinner gå ner de jag  vill.  
    oj jo de var öppen då de är farligare. 
    En vännina till mamma gjorde ne öppen de gick bra för henne men man är ju orolig.
    Ja ajg orkade inte tjata utan gick direkt till vårdcentralen i stället och skickade i väg en remiss.
    Ne vi har velat ha kondom nu för att inte reskera operaitonen för risken fanns ju att jag skulle kunna bli gravid endå.
    Har PCO så är ju svårare att få barn men lättare desto mer amn går ner.

• aronnax

Ville bara önska er lycka till.
    Jag har varit opad i 1.,5 år nu och ångrar mej inte en sekund

Det har sannerligen inte varit utan ansträngning, men jag har gått ner 55 kilon och börjar se det i spegeln nu först.
    Tröttheten håller fortfarande i sig, och hår tappar man , men jag tror ändå att detta är  mer hälsosamt än BMI 40+. 

Kan för första gången sedan jag var barn köpa kläder på "vanliga avdelningen" och i de flesta affärer, har bara inte vågat mej in i alla än, hehehe.
    Det sitter ju mycket i huvudet också, inte att förglömma!

Det är så mycket lättare att röra sig och att bli bra bemött i affärer och liknande. Men lite stressande när expediterna börjar fråga om jag vill ha hjälp?? Va??   Guuulp!

Har ni varit inne på viktop.se? det är en bra sida att få info från!  

Svar på tråden Gbp operation!! ?