Inlägg från: aronnax |Visa alla inlägg
  • aronnax

Gbp operation!! ?

Ville bara önska er lycka till.
    Jag har varit opad i 1.,5 år nu och ångrar mej inte en sekund

Det har sannerligen inte varit utan ansträngning, men jag har gått ner 55 kilon och börjar se det i spegeln nu först.
    Tröttheten håller fortfarande i sig, och hår tappar man , men jag tror ändå att detta är  mer hälsosamt än BMI 40+. 

Kan för första gången sedan jag var barn köpa kläder på "vanliga avdelningen" och i de flesta affärer, har bara inte vågat mej in i alla än, hehehe.
    Det sitter ju mycket i huvudet också, inte att förglömma!

Det är så mycket lättare att röra sig och att bli bra bemött i affärer och liknande. Men lite stressande när expediterna börjar fråga om jag vill ha hjälp?? Va??   Guuulp!

Har ni varit inne på viktop.se? det är en bra sida att få info från!  

• aronnax

I västragötaland blir man nekad om man inte gått ner, har gjort VFU på den avdelning där dom opade och fattades det nåt kilo så vad det ingen fara men var det mycket så räknade man med att levern inte krympt tillräckligt.

Då kan open bli mer riskfylld och ev. kan den inte göra med titthål då man lyfter levern med et hake för att komma år med instrumenten.  

GosisMamman: Jag beklagar att du fått så mycket komplikationer, bra att du berättar då det är bra att se båda sidorna av  myntet. När opades du? Hoppas det blir bättre!

Det är ju magsaft i magsäcken men också hormoner och liknande som blir till där så den är bra att ha..  

• aronnax
    Emzzannn skrev 2013-01-03 19:47:22 följande:

Aha okej, jag ska ställa lite frågor nu o februari och se vad dem säger :)
    Ja de känns bra att veta att de finns dem med komplikationer. Man ser ju oftast den positiva sidan bara om denna op. Läser mest allt bra

Men du klarar av att gå ner, det är om man läser på forumet, och så även min egen största ångest, trodde aldrig jag skulle klara av det!

Det var en hemsk tid, fyra veckors flyt, men det gick
    Jag motiverade mej med att det var sista gången jag gjorde nåt sånt, satte upp en kalender på kylen och kryssade av varje dag.

Sedan gnällde jag av mej på forumet så inte maken skulle få alla frustration!    

• aronnax
    Emzzannn skrev 2013-01-03 16:12:02 följande:
    Oh tack så mkt =) finns inte så många bra sidor tyyvärr...  

Skönt det är att höra om er som det gått bra med, verkligen inspirerande! kan tänka mig det sittter psykiskt och jag har svårt med kläder så lär bli en stor omsättning att kunna gå in i en affär och handla normala kläder och dessutom snygga kläder för den delen som inte liknar som ett lakan på mig.
    va stolt över dig själv och speciellt över din nya kropp och nya liv =) inte alla som klarar det fastän man tror att alla måste klara de,,, men finns dem som inte kan göra om sitt liv på det nya sättet man ska leva på.

Tack, det där med att berömma sig själv är jag väl inte så bra på, men det här är jag stolt över.

Viktop måste man regga sig på men kan vara anonym. den är riktigt bra vare sig det går bra men massa motiverande bilder före o efter och när det blir problem.

Jag hade turen att tappa allt sug. Det är nog många som hade saknat det, men jag är inte sugen på sött och fett alls, och det gör det lättare att ta lite. Snarare så att jag glömmer och äta, och då blir jag yyyyr!

Känns som att dom opererade bort min ätstörda sida. För det är klart att kan man väga så mycket så är det en störning. Annars hade man ju klarat av att "banta".     
  • aronnax
    MiaIa 90 skrev 2013-01-03 18:27:11 följande:
    Jo måste försöka vara de inte lätt för mig.
    Just nu tänker jag för mycket och mår illa och hjärtklappning

Kände att jag var väldigt negativ, jag hoppas ju naturligtvis att du får göra din, pratar du med dom och säger att du HAR flytit så får du nog. för då har ju levern krympt som den skall.

Att du grunnar mycket nu är logiskt, dels för att det är ett stort steg, men också för att du tagit bort ditt missbruk, eller vad man nu skall säga.
    Kan gissa att du ätit vid för stora känslor förut??    
    Nu måste tankarna komma ut, försök göra något annat, kan du gå ut? sticka, måla, whatever som inte har med mat att göra!
       Städa är skönt när man väl kommer igång för då kan man lättare berömma sig själv!

Du är ju grym, flyt i många veckor är jobbigt!  Drick massor av vatten också, det kan ge större viktnedgång!   
  • aronnax
    GosisMamman skrev 2013-01-03 20:08:27 följande:
    Riktigt så är det inte.
    Jag hade inga viktkrav och min lever hade inte krympt ett dyft pga det korta flytet jag hann med.
    Du kan inte prata så allmänt om ett helt län när det inte gäller alla :/

Det är snart 2 år sen. Bättre drömmer jag inte ens om att det ska bli, bara hanterbart. Tack =)

Nej, du har rätt, kan bara prata för NÄL, samt att kirurgen sade att dom skärpt till det i VG-regionen för att de haft problem.

Ja, det är ju så ibland att man får ex. en återbesökstid och inte kan flyta även om det är optimalt.

• aronnax
    Emzzannn skrev 2013-01-03 20:21:05 följande:

Kändes de inte konstigt att liksom klarat något? Jag har ju i mig att jag klarar inte att gå ner så mycket på så kort tid.. (Vet ju inte hur mkt dem vill jag ska gå ner). Har väl gjort mig själv besviken för många gånger att jag har tappat all självkänsla med att gå ner i vikt, riktigt orolig att jag inte klarar de, men ska ge mig fan på att klara de hehe!!
    Jag ska också sätta upp kalender, o skriva av mig här, så sambon inte får allt, rädd han får mycket ändå... Men han förstår nog i den situationen.

Jooo, känner igen det där väl, att JAG gjort detta... Som alltid  "misslyckats" innan?
    Självkänslan kommer igen -till en viss del, men man måste jobba på den. du klarar det, tänk att detär sista gången du gör detta!

Och skriv här-gnäll av dej! 
  • aronnax
    GosisMamman skrev 2013-01-03 20:24:39 följande:
    Det är sjukt mycket det sitter i huvudet.. Jag kan fortfarande hajja till när jag råkar få syn på mig själv i en spegel när jag är ute *s*

Och handla på vanlig avdelning.. Nää.. Shit! Modigt av dig *s*

Det där med hur man blir bemött.. Det är läskigt, nu är de otroligt trevliga jämfört med innan..
    Ibland frågar jag om hjälp med tex byxor och förklarar å då blir de sååå supersöta och hjälper mig hitta just den typ av tex brallor jag måste ha iom bullmagen som är kvar =)

Ja, bemötandet- det kan göra mej galen av ilska.. FÖRSTÅR att de inte hade min storlek men ett hej liksom??

Var på rean nu och gick in på Esprit, det har alltid varit en dröm, men gick ut i panik. Sedan bestämde jag mig att ta hjälp av en kompis så jag vågade, och jag älskar mina fiiina jeans! (även om jag tycker dom ser ut som barnjeans, och då är dom ändå i  storlek 44)!

Och det där med spegeln, hahaha, vad jag kände igen mej! Det tog över ett år innan jag började se det över huvud taget! . och jag har fortfarande ågren när jag skall jobba -för tänk om inte största arbetskläderna passar???     

En sak till, jag pluggar nu och har upptäckt ---SITTKNÖLARNA!!   Faan vad ont det gör när man suttit en hel dag..  
  • aronnax
    Emzzannn skrev 2013-01-03 21:08:21 följande:

Oh vad skönt att höra! :) ja jag kan tänka mig man får en lite ego boost där, men det är man värd efter all slit.. Ja jag ska tänka att detta är sista gången o behöver aldrig mer kämpa för att inte äta senare, utan tvärtom! Funderar på att fota mig o hänga på kylen så varje gång jag ens närmar mig kylen ser jag konsekvenserna av vad jag gjort mot mig själv.

Gör det om det hjälper, men det är lite bestraffande?? Nu skall du börja berömma dej istället!  
    Du gör som du vill, men gör snälla saker mot dej också. Och försök använda dej av lite avslappning varje dag, kan rekommendera mindfullness, men ta vad som helst.
    Stress kan göra att man inte går ner som man vill pga alla hormoner som uppstår av det.   
    Men ta det där kortet och spara för det är kul att jämföra sedan.  
  • aronnax

Jaa, Chips är ju både fett och kolhydratigt, världens bästa drog.

Tar på samma receptorer i hjärnan som heroin, visste du det? Du har kanske varit lite abstinent? 

Tre kilon i veckan är ju görbra!   Prata med dom på tisdag om hur det ligger till, var ärlig som skam! Dom jobbar med detta och har hört det förut.

Vart skall du opas? Du behöver inte svara!

Svar på tråden Gbp operation!! ?