Inlägg från: MiaIa 90 |Visa alla inlägg
  • MiaIa 90

Gbp operation!! ?

aronnax skrev 2013-01-03 21:55:12 följande:

Det är säkert inte lika potent som heroin men triggar Gabareceptorerna  som är belöningssystemet, det är därför man kan känna sig deprimerad när man slutar.

Jag kan äta lite chips,men dumpar lätt av det. Hehehe, antagligen för att jag inte slutar i tid! 
    Jo de brukar vara så med mamma med om hon äter för mycket och för fort så dumpar hon. 
    Jag börjar bli orolig nu för sövningen och få nålar i mig hatar nålar och att ha för ont efteråt:/. 
  • MiaIa 90
    aronnax skrev 2013-01-03 22:32:21 följande:
    Jag var jätteorolig för narkosen, men jag fick lite lugnande innan, det fixar du!

Jag hade inte så ont, opades på eftermiddagen och fick lite morfin på kvällen men dagen efter åkte jag hem, tog bara Alvedon!
    Klart att det var ömt invärtes, men såren kändes inte alls nästan, var helt häpen!    

Be om EMLA om du är stickrädd, och tala om det så att de sätter bara en på avdelningen och resten när du sövts!

Vad skönt att de gick bra:).
    Hur länge sedan är de du opererades?
    Hoppas jag får morfin så jag kan sova,kommer vara svårt att sova på rygg brukar alltid sova på mage.
    Men men får sova när man kommer hem.
    Ska tre dagar efter operationen ha kalas för min sambo som fyller år.
    Som tur är så kommer min mamma upp och kommer hjälpa mig:).
    Är de den som bedövar huden?

• MiaIa 90
    aronnax skrev 2013-01-04 08:55:34 följande:

Jag opades i maj 1.5 år sedan.

Du blir trött av medicinerna så du sover nog, annars får du ta igen det sedan som du säger.

Tänk på att du ändå genomgått en operation, om du skall ha kalas, du får ta emot en massa hjälp. Trött blir man och man skall inte lyfta så mycket.    

Även om det bara är ett par små hål på huden så har man ju gjort en ganska stor operation inuti! 

Ja, Emla bedövar, men den behöver vara där en timma innan. Tala om i tid att du vill ha det. Läggs du in dagen innan? Annars får du ringa avdelningen och fråga vart du skall Emla, om det  är okay på handen eller i armvecket?  
    Jo sova kommer jag försöka göra får se hur man reagerar på de bara.
    Min mamma ska hjälpa mig vid kalaset som tur är:).
    Sedan lyfta ska jag inte göra någe alls de får dom andra göra min sambo och mamma.
    Jag ska in samma dag som operationen ca 1,5timma innan tror jag. 
  • MiaIa 90

Åhh jag har de jobbigt nu.
    Sambon är magsjuk.
    Jag börjar bli förskylld och jag mår illa efter varje påse jag tar, har bara fått i mig en i dag. 
    Orkar inte detta och på tisdag måste jag ta mig till sjukhuset 6mil bort för att gå på inskrivningsmötet.

• MiaIa 90
    aronnax skrev 2013-01-04 20:48:44 följande:

Kör på nu, du är snart klar! Du VILL inte sluta med detta nu, gör nåt annat, tänk tt det är "bara" sug och det skall inte få vinna över dej, eller hur?! du KAN fixa detta.. nej, du  SKALL klara det!
    Jag kämpar på men de är endå 6 nästan 7kg i från de dom vill jag ska väga orolig att jag inte kommer få göra operationen.
    Men dagen i dag har varit jobbig mått illa mycket:/.
    Men sitter nu med min näst sista påse för i dag. 
  • MiaIa 90
    sextiotrekg skrev 2013-02-06 23:28:21 följande:
    Hej! Jag har gjort en utredning i över ett år nu och hoppats på denna operation och ser detta som min sista utväg.. Jag låg precis på gränsen när ja skrev in mig första gången och har nu följt deras tips och trix om att äta mera regelbundna tider och så för att ha en bra grund att stå på. Idag träffade jag en läkare som sa att jag antagligen inte kommer få göra op då mitt BMI gått ner.. Jag har på ett år tappat hela 4kg!! Oj va mkt! Ja ligger på BMI 37,8 har släkt med diabetes och hjärtproblem jag sj har astma och ryggproblem och min chans till att få må bra har nu rykts ifrån mig :( hur gör jag nu? Läkaren skulle prata med kirurgen men jag ser min chans som borta.. Jag är för fet för mig själv för att orka med min vardag men för smal för en op! Hur sjukt är inte det? Ett år helt bortkastat och jag finner inga ord och har bestämt mig för att aldrig mera hoppas eller tro.. Fan!
    Hej vad är de för utredning du har fått göra?
    Vilken läkare är de du träffat kirurgen som gör operationen eller en läkare på vc?
    Om du har så många problem så tycker jag de är självklart att du ska få göra operationen.
    Be att få komma till en kirurg direkt och prata med den i stället.
    Kram 
  • MiaIa 90
    sextiotrekg skrev 2013-02-07 11:45:07 följande:

En utredning på överviktsenheten för att se om man klarar av en operation.. Läkare på överviktsenheten var det som sa detta och denna skulle prata med kirurgen som skulle gjort operationen. Men som sagt så kommer jag till 99% inte få göra den då jag i deras ögon är för liten :/ Ja tycker oxå att det borde vara självklart att få den men i andras ögon så verkar de inte så :(
    Låter så konstigt var bor du?
    Men be att få träffa kirurgen direkt och prata med hon/han de är bättre.
    Förklara ditt liv hur de ser ut med allt igen.
    Sedan att du bara gått ner 4kg på ett år.
    Jag tycker allt låter så konstigt bara.

• MiaIa 90
    sextiotrekg skrev 2013-02-07 12:27:46 följande:
    I Uppsala.. Ja jag tycker hela allt känns konstigt och udda. Skulle tatt vårdgarantin och åkt till st:Görans istället..
    Men de kan du väll fortfarande få på vårdgaranti för din remiss har ju gått fram.
    Dom kan ju inte bara neka dig så där utan anledning.
    Och du ska ju endå innan en operation gå ner en de innan operationen och de har du ju redan gjort.
    Tycker dom tänker så konstigt. 

• MiaIa 90
    Emzzannn skrev 2013-02-08 15:18:59 följande:
    [quote=68708284][quote-nick]MiaIa 90 skrev 2013-02-07 12:30:53 följande:

Hur har de gått för dig?? :) minns du skrev för ett tag sen att de va snart dags.
    Jo då har gått rätt bra. 3veckor sedan operationen nu och försöker lära mig att äta igen.
    Får dock ofta ont i magen när jag ätit men kan bero på att jag är så trött så jag knappt orkar ta mig ut på promenader.

• MiaIa 90
    Emzzannn skrev 2013-02-10 17:11:15 följande:

Okej men fortfarande värt de eller? :)
    Vad sa läkarna om din vikt? Du hade väl några kilo till att gå ner som du inte fixa?
    Oja de är värt de:).
    Har ju gått igenom de för att kunna bli mamma.
    Läkarna sa om vilket? 
    Jag gick ner innan operationen 14kg men skulle gå ner 18kg men fick operationen endå. 
  • MiaIa 90
    Emzzannn skrev 2013-02-10 17:32:05 följande:

Ja de va de jag tänkte på :) ja du lyckades ju gå ner jätte mkt ändå!
    Skönt du känner de är värt de, ja jag gör de till stor del att bli gravid men även för att bli av med min diabetes
    Ja och nu har jag gått ner ca 20kg sammanlagt:).
    Operationen hjälper ju till med att kunna bli förälder också.
    Sedan att din diabetes nest intill kommer försvinna kanske helt också-

• MiaIa 90
    Emzzannn skrev 2013-02-26 14:54:52 följande:

Nu har de ju gått ett tag sen du opererats :) går de fortfarande bra? Har du gått ner mkt? Ångrar inte dig? Kram
    Hej jo gått 5veckor ungefär. 
    De går rätt bra idag har varit lite jobbigt magen vill inte vara med men är nog för jag äter nu järntabletter också.
    Sedan operationen ca 7-8kg och allt som allt 21kg. Så en hel del. Men har ni i ca 1vecka stått stilla i vikt kan ju bero på mensen. Men att kroppen kansek behöver stanna av och vila lite med. ångrar mig inte en sekund de är de bästa jag gjort. Men är så rädd att jag äter för mycket på dom stora målen men äter mellan 2-3dl i bland dietisten tyckte de var bra så får väll lite på de.
    Hur går de för dig då?
    Kram

Svar på tråden Gbp operation!! ?