Inlägg från: Anonym (fd student) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fd student)

studenter är väl inte fattiga?

Är man ung utan barn så är det inget problem att leva på studielån. Man kanske inte kan spara ihop en fet buffert men man klarar sig bra i vardagen så att säga. Och har man barn får man ju ännu mer tillägg och grejer så det finns pengar att hämta verkligen. Dessutom är man ofta berättigad bostadsbidrag. Inte fattigt alls att vara student.

• Anonym (fd student)
    Anonym skrev 2013-01-03 14:58:23 följande:
    alla studenter tar ju inte lånet. jag gör inte det. sen kostar ju maten, ofta blir det mycket fika och äta ute. kanske nån öl, drink på krogen.
    Fast då får man väl skylla sig själv då. Då antar jag att man har sparade pengar, jobbar eller lever på sina föräldrar.
  • Anonym (fd student)

Fast å andra sidan så har studiemedlet höjts med ca 1400 kr de senaste åren. När jag pluggade fick jag ut ca 7 500 med samma utgifter som TS på ett ungefär. Min hyra var alltså lika hög som TS trots att det är ett antal år sedan, det baserades på att hyran betalades bara 10 månader per år, två månader under sommaren var hyresfria. 
    Och utgifter som tillkommer som TS inte kommer igår är hemförsäkring, hushållsel (min lägenhet hade gamla vitvaror och jäkligt hög elförbrukning). 

Dessutom ska man som nybliven student komma ihåg att man måste spara av sitt studiebidrag för de månadersom CSN inte betalas ut med samma summa som vanligt. I december och juni får man i vissa fall bara ett halvt studiebidrag pga terminsgränserna. Innan dessa månader kanske man inte har hunnit eller kunnat jobba pga uppsatskrivning eller tentor så då gäller det att ha satt undan en slant så att det jämnar ut sig. Hyran ska betalas avsett. 

Men vist, prova och se vad som händer med din ekonomi. Klarar du dig bra så är det ju toppen. Bra att gratulera!
    Och be för att du inte behöver uppsöka akut tandvård eller behöver dyra glasögon .För sådan lyx brukar man inte har råd med. 

• Anonym (fd student)
    Anonym skrev 2013-01-04 15:19:44 följande:

men när jag pluggade data på komvux med CSN hade vi typ EN bok och den FICK vi.
    när jag plugade matte osv  också på komvux och CSN har jag heller inget minne utav att jag någonsin betalat böcker.
    Att jämföra med komvux är en ytterlighet i sammanhanget. En annan ytterlighet är att jämföra med  litteraturvetenskap på universitetet där man har mellan 15 och 20 böcker, som man får låna på biblioteket eller bekosta själv, på varje delkurs. En delkurs omfattar ca 5 veckor. 

De flesta utbildningar ligger ju någonstans i mitten av dessa två. 

Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?