• Anonym (studenten)

studenter är väl inte fattiga?

Jag kollade runt på CSN idag, och jag uppfattar det som så att man "får" nära 9000:- i månaden när man studerar på heltid, då är både bidrag och "standardlånet" inräknat, men inga tillägg.

Det är så ofta man hör att studenter har det så jättejättefattigt? Jag räknade på det...

Jag har en hyra på 4200 i månaden (vilket vad jag vet motsvarar ungefär vad en studentlya kostar också), busskort avrundat uppåt blir 800, min mobilkostnad ligger på ca 400 kronor.

5400 för mig alltså. Då återstår 3600 kronor. Är det verkligen så illa? det är nästan 1000:- per vecka ju, och det kan väl inte räknas som ekonomiskt ohållbart?

Jag har pluggat en termin nu utan csn men planerar att söka nu till vårterminen. Och jag måste erkänna att jag tyckte det var över mina förväntningar. Jag såg framför mig hur man skulle vara tvungen att jobba fem kvällar i veckan och varannan helg för att få ihop det, för det är så det låtit när mina vänner (med liknande utgifter) pluggat tidigare. 

Är det någon som upplevt studentperioden med CSN som rätt skön eller som kan förklara på vilket sätt detta är lite pengar för en person att leva på under en studieperiod?

• Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?
  • Anonym

alla studenter tar ju inte lånet. jag gör inte det. sen kostar ju maten, ofta blir det mycket fika och äta ute. kanske nån öl, drink på krogen.

• Anonym (fd student)

Är man ung utan barn så är det inget problem att leva på studielån. Man kanske inte kan spara ihop en fet buffert men man klarar sig bra i vardagen så att säga. Och har man barn får man ju ännu mer tillägg och grejer så det finns pengar att hämta verkligen. Dessutom är man ofta berättigad bostadsbidrag. Inte fattigt alls att vara student.

• Feminista

För att inte tala om böcker. Jag köpte begagnade böcker för cirka 1000 kronor i månaden när jag studerade, dyrt som attan! Då vi var över 100 personer i klassen fanns det ingen möjlighet att låna i biblioteket heller...

• LinneaJosie
    Anonym skrev 2013-01-03 14:58:23 följande:
    alla studenter tar ju inte lånet. jag gör inte det. sen kostar ju maten, ofta blir det mycket fika och äta ute. kanske nån öl, drink på krogen.

Fast att avstå öl på krogen under en begränsad tid är inte direkt att betrakta som att vara fattig. SÅ relativt är inte fattigdomsbegreppet :p
  • Anonym (fd student)
    Anonym skrev 2013-01-03 14:58:23 följande:
    Fast då får man väl skylla sig själv då. Då antar jag att man har sparade pengar, jobbar eller lever på sina föräldrar.
  • mp90

Bredband, tv, el, mat? Studiematrial! De går nog att göra av med dom lätt!

• Anonym (Xstudent)

jag o min man hade det väldigt gott när vi var studenter! vi kunde dessutom spara en massa pengar o resa på vintern och man hade mycket tid. det var hur underbart som helst!

• Anonym (tidigare student)

Meh, du glömde ju bort att studenter måste köpa öl för 1000 kr/vecka också! Klart det inte blir mycket över då...

För att vara mer seriös så håller jag med dig. På min tid fick man bara 7200:- per månad. Jag klarade mig fint på det, åt bra mat (ute ibland), köpte en del elektronikprylar och reste någon gång per år. Dessutom sparade jag en del varje månad för att ha till oförutsedda utgifter. Många tycker det är dumt att sätta lånade pengar på ett sparkonto men jag resonerade så att om jag måste göra en rotfyllning eller köpa nya glasögon eller nått så är det bättre att jag har pengar som jag lånat med låg ränta än att jag måste ta ett sms-lån eller annan dyr kredit. Jag förstår ärligt talat inte vad så ånga studenter gnäller för.

• Anonym

Man har ju pengar till alla måsten, men inte mer. Det kanske inte räknas som att vara fattig på riktigt men knappast som att man har det någorlunda bra ställt! Har man jobbat innan och fått ut dubbelt så mycket känns det såklart som att man är väldig fattig. Att inte längre ha råd att ha bil, fritidsintressen, resa, bjuda familj och vänner på middagar...

• tystlängtan

Det är inte så lite att det inte går att leva på, men nog är det lite pengar.

Av de 3600 kr som du har kvar så har du fortfarande t.ex. el, tv-avgift, hemförsäkring, bredband, mat, kläder, nöjen som ska betalas. Man har inte speciellt goda marginaler om man säger så.

Själv lyckades jag och min man leva i två år på enbart min CSN-inkomst samt sommarjobb och visst levde vi snålt även om vi inte levde på vatten och bröd...

Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?