Inlägg från: Anonym (tidigare student) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tidigare student)

studenter är väl inte fattiga?

Meh, du glömde ju bort att studenter måste köpa öl för 1000 kr/vecka också! Klart det inte blir mycket över då...

För att vara mer seriös så håller jag med dig. På min tid fick man bara 7200:- per månad. Jag klarade mig fint på det, åt bra mat (ute ibland), köpte en del elektronikprylar och reste någon gång per år. Dessutom sparade jag en del varje månad för att ha till oförutsedda utgifter. Många tycker det är dumt att sätta lånade pengar på ett sparkonto men jag resonerade så att om jag måste göra en rotfyllning eller köpa nya glasögon eller nått så är det bättre att jag har pengar som jag lånat med låg ränta än att jag måste ta ett sms-lån eller annan dyr kredit. Jag förstår ärligt talat inte vad så ånga studenter gnäller för.

Har man dyr kurslitteratur brukar man även kunna sälja böckerna efter kursen om man vill få pengarna att räcka lite längre. Eller köpa billigare begagnat från början för den delen.

Juno skrev 2013-01-03 15:14:56 följande:

Man får studiemedel 9 månader om året. Om man inte har sommarjobb eller får stämpla på sommaren måste man spara av de 9000.

Sen kostar litteraturen ett par tusen per termin, och du kanske behöver ha en dator med bredband för dina studier. Och förutom mat och kläder så behöver betala hemförsäkring, TV-licens, elräkning, läkarbesök, mediciner och så vill du kanske träna nån gång i veckan.

Enligt konsumentverkets budgetkalkyl så går en student med den inkomsten och de utgifter som du beskriver back med dryga 500 i månaden och det utan sparande.

Man måste betala TV-licens eftersom man inte måste ha TV. Har man bredband och dator funkar det fint att kolla på TV på nätet och då drar man ner kostnaderna en del.
    tahira skrev 2013-01-03 16:32:56 följande:
    Jo, men bara om man har tv eller mottagare! Min poäng är att tv är en onödig lyx och därmed även tv-avgiften!
    Precis det jag försökte skriva för ett tag sen. Klart man ska betala licens om man har TV, men man MÅSTE ju inte ha en TV. Det går utmärkt att leva utan, speciellt eftersom det mesta läggs upp helt gratis på nätet efter ordinarie sändning.

Håller förövrigt helt med dig här i tråden. Man kan ju inte utgå från att alla måste ha dyra mediciner och gymkort för att överleva, för det stämmer helt enkelt inte. Man skulle kanske kunna diskutera att studenter med extra behov skulle kunna få lite extra, men det vore ju dumt att ge alla pengar utifrån de extrema behoven. Det ska ju finansieras också.

Jag har jobb och mer än nog med pengar nuförtiden, och min mobilräkning ligger oftast på 100 kr/månad. Har heller ingen fast telefon. Att ha 500 kr i mobilräkning och sen klaga på att man inte har nog med pengar är märkligt tycker jag. För man MÅSTE inte ha en smartphone på avbetalning, vanliga hederliga dumma telefoner går fortfarande utmärkt att ringa med.
    Anonym (ee) skrev 2013-01-04 13:51:48 följande:
    är ok men har man barn å deras försäkringar 300:- , förskoleavgift 890 , sin egen försäkring 150, tv licens, busskort 500, el, hyra delat på två (10 000) 5000:-, samt vetskapen om att man lever på lånade pengar så är de inte mycket. För enbart bidraget klarar man sig inte på. Men klagar inte men kan förstå om man känner sig fattig. 
    Men om du har barn får du ju extra både från CSN samt barnbidrag. Har man två barn blir det mer än 3000 kr extra per månad, totalt borde det bli över 12000 per månad. Dessutom har väl barnen en pappa också, då kan väl han betala hälften av barnens försäkringar och dagisavgift. TV är fortfarande inget måste, det är en lyx man kan ha om man anser att man har råd. 10000 kr/månad är dessutom en väldigt hög hyra.
    Anonym (Linda) skrev 2013-01-04 14:20:08 följande:
    Hej tidigare student,

Det stämmer inte att du får uppemot 3000 kronor extra per månad ifall du har 2 barn (eller fler). Jag studerar med fullt studielån/bidrag och har tilläggsbidrag för tre barn vilket ger strax under 10,000 kronor/månad.

Likt några andra har skrivit så är just litteraturen en ganska tung post - men mycket går att få tag på till en något reviderad summa via t.ex. kurslitteratur.se.

Vänligen
    Linda 
    Du får ca 950kr extra från csn, men du får väl barnbidrag också? Alltså över 3000 kr mer per månad in på kontot jämfört med en student utan barn.
    Anonym skrev 2013-01-04 14:50:13 följande:
    Studerar man på distans och har hand om barnen hemma samtidigt så får man ersättning för att man inte utnyttjar dagis etc, man får alltså ett bidrag för att man är hemma och tar hand om barnen själv. Visserligen borde man ju kunna studera på distans samtidigt med föräldradagar också, om man teoretiskt sätt förlägger studietiden till kväll/natt/helg och därmed är hemma på fp på dagarna??? Men tar man ut föräldradagar så blir det ingen ersättning för att man skippar dagis, så frågan är vad man tjänar bäst på...
    Menar du vårdnadsbidrag? Det finns inte i många kommuner. I sossestyrda kommuner brukar det inte finnas.
Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?