studenter är väl inte fattiga?
Problemet är att många studenter är urkassa på att planera sin ekonomi. Har själv en student i släkten som är snart 30 år gammal som är ett typexempel på student som ej kan hantera ekonomi. Hon är singel, bor i en bostadsrätt med en boendekostnad på ca 3000 kr per månad, hon jobbar extra på sin släktings jobb både hela sommaren och under terminerna, samt tar fullt studiemedel. Ändå klagar hon på hur fattig hon är :-O
Nu när man har Facebook ser man dock vad hennes "fattigdom" beror på, eftersom hon gör uppdateringar där dagligen och det är t ex barrundor med öl varje vecka, inget billigt leverne alls! För ett par månader sedan drog hon iväg till Stockholm och bodde där på hotell i 5 dagar och åt på restaurang och shoppade julklappar. Nu under slutet av december vräkte hon ur sig på Facebook om hur dåligt ställt studenter har det och då kunde jag inte hålla tyst...utan skrev att det är viktigt att planera sin ekonomi och då blev hon skitsur och skrev att "det går inte att planera när man inte har pengar".
Men herregud, som student kan man inte spontant bo på hotell i flera nätter, äta ute och shoppa utan att det förväntas synas i plånboken???? Jag har själv pluggat och dessutom pluggat med barn och då får man diverse tillägg, men jag hade ändå aldrig drömt om att hantera ekonomin som hon gör. Hon lever för fan som man gör när man jobbar heltid!?