Inlägg från: Anonym (S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (S)

studenter är väl inte fattiga?

Ordis skrev 2013-01-03 20:35:15 följande:
    När du levt över tre år på 9000 i månaden så börjar det ta. En kortare period är ok men många utbildningar är på över 3 år. Småutgifter drar iväg lätt och helt plötsligt behöver man ny vinterjacka, man vill åka skidor eller någon annan hobby men det ända man har råd till som student är just överleva. Varje termin börjar med 3 tkr i kurslitteratur.

Jag klagar inte, min man jobbar, men fattig är man.
    Tja, det beror väl på hur man är som person i så fall. Jag pluggade i 6 år och sista året fick jag ca 7000 kr per månad har jag för mig (slutade plugga 2006). Jag tyckte alltid att jag hade helt ok med pengar, definitivt inte fattig! Jag hade betydligt mycket mer pengar över till kläder och nöjen än när jag gick på gymnasiet. Jag sommarjobbade för att försörja mig på sommaren, resa och köpa dator, men både levde på och sparade av csn-pengarna varje månad.
  • Anonym (S)
    Madeleine Louise skrev 2013-01-03 20:43:40 följande:
    Men herregud människa.. Äter du inte?? 
    Vart har du räknat in matkostaden? Det är den och hyran som är dyrast.. 
    Sen tillkommer dyra studiematerial, elen är oftast inte inräknad i hyran, m.m.

Och så vill jag påpeka att alla som inte har någon inkomst lever knapert och har det förmodligen dåligt ställt. Men det är väl klart att även familjer med 10 barn som bor mitt i stan i Stockholm kan leva lyx om de får låna pengar som ska gå till alla nödvändiga kostnader! Utan lånet skulle ingen kunna studera (om de inte lever på någon annan) och alla kan inte ta högsta lånet.
    Varför kan inte alla ta högsta lånet?
  • Anonym (S)
    hedersknyffel skrev 2013-01-03 20:59:55 följande:

Om man måste låna till sina utgifter så anser jag fortfarande att man är fattig, det finns väldigt få garantier för jobb och lånet skall betalas, med eller utan arbete. Hur vet du att du kan betala tillbaka?
    Fast att studera är ju ett val man gör i livet. Man "offrar" några års arbete på att istället plugga och förhoppningsvis få ett bättre jobb och få bättre betalt än utan studierna. Det är ju jättebra att det förmånliga csn-lånet finns så att alla kan plugga oavsett om föräldrarna har råd/lust att betala för en.

Är man fattig om man lånar pengar för att köpa ett hus också?
Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?