Inlägg från: Regnig måndag |Visa alla inlägg
  • Regnig måndag

studenter är väl inte fattiga?

kinder skrev 2013-01-04 01:34:06 följande:
    Levde helt ok som student. Jobbade extra så gott som varje helg men det gick det med. Tycker nog att det gnälls lite väl mycket bland dagens curlade ungdom. Anser du dig ha det knapert, skaffa ett extrajobb. Inte svårare än så.
    Riktigt många studenter har familj och eller barn sen innan. Inte lika lätt att bara ta ett extrajobb då...
    Tycker att det är lite väl inskränkt ofta då man bara kan se innanför den egna lilla boxen. Det är egentligen inte svårare än att man sätter sig ner och läser dagstidningar så får man lite perspektiv på tillvaron.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Anonym (inte dåligt alls) skrev 2013-01-04 02:05:22 följande:

Jag studerade då jag var ensamstående med ett barn, hade då bidrag + fullt lån. Det gick hur bra som helst, jag kunde shoppa mer till mig själv då än vad jag kan nu. Jag reste och gick ut och levde ett normalt liv. Jag hade annars kunnat spara en liten slant om jag inte ville unna mig saker.

Jag studerade också som ensamstående och håller inte med. Därför att man kan inte räkna med sommarjobb och lånen är bara på 9 månader men året består av 12. Så det är definitivt ingen räkmacka med shopping och resor att vara student och ensamstående.
  • Regnig måndag
    Anonym (studenten) skrev 2013-01-03 23:35:53 följande:
    Jodå, det har jag. Jag har pluggat vid flera tillfällen förr och går en "dyr" utbildning nu. Jag har aldrig varit med om att man måste köpa alla böcker i en klump för en superhög summa en enda gång, men om det är så på andra ställen så kan jag ju fatta att det blir krisigt. Jag hade litteratur på över 2000 förra terminen, men vissa av böckerna behövdes inte förrän i oktober, vissa så sent som december.
    Vad går du för utbildning?
  • Regnig måndag
    Indianica skrev 2013-01-04 19:43:19 följande:
    Vad man betalar för kurslitteratur beror på vad man läser för utbildning. När jag pluggade så hade universitetet som policy att all kurslitteratur ska kunna läsas och lånas på universitetsbiblioteket (referensex och låningsbart alltså). Vissa terminer snålade jag som sjutton och lånade samt läste allt på bibblan och kopierade enstaka kapitel och betalade kanske 200 kr i kopieringskostnader under en hel termin för all jag läste. Min sambo däremot läste läkarprogrammet och där tvingades man köpa all litteratur för böckerna var enorma att ingen människa han sitta och plugga allt det på ett bibliotek, plus att böckerna behövs efter utbildningen, vissa av dem låg på 2000 sidor och kunde kosta 3-4000 kr per bok.
    Universitetsbiblioteken är skyldiga att ha minst ett ex som referensex. Där jag pluggat har man inte fått låna dem och aktuell kurslitteratur endast ett fåtal dagar. Jag har trots det läst kurser där litteraturen endast gått att hitta i antikverat.
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2013-01-04 20:33:18 följande:
    nej studenter är inte fattiga,de har dubbelt mot vad jag HADE år 2005 i aktivitetsstöd,jag hade då 4.800kr efter skatt.

såhär såg min ekonomi ut då:

4800kr inkomst
    2.800kr hyra(etta på 45kvm)
    150kr el
    158kr akassan
    119kr facket
    100kr telefonkort
    500kr sparande
    973kr mat och annat.
    ----------------
    0
    Hur mycket fick du i socialbidrag?
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2013-01-04 20:49:38 följande:

hade inget socialbidrag!

gick dit för att få lite rådgivning och råkade nämna att jag hade en bil.(inga lån,köpt utav ett arv mååånga år tidigare)
    då sa de att jag skulle sälja den för 40.000kr och använda 1000kr/mån därifrån i 40månader,så det gjorde jag,så jag slapp soc= skönt.
    Jamen då ska du heller inte uppge de siffror som du gör eftersom du lever extremt fattigt högst frivilligt...
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2013-01-04 20:57:14 följande:

jag har ALDRIG levt extremt fattigt FRIVILLIGT.

aktivitetsstödet var så lågt för de som inte jobbat..

idag lever jag på sjukersättning(sjukpension) tror du jag gör det med frivillig eler? du tror inte jag mycket hellre hade fötts frisk och kunnat jobba.här sitter jag 35år gammal  och kommer på ålders höst säga: tänk jag levde hela livet fattigt,fick inte en chans att jobba. kallar du det frivilligt????!!!
    Vad jag menar att du friserat din uträkning för att se värre ut än vad det är. Tex så struntade du i att ta upp den tusenlappen som inkomst och fö skiljer det mer än så till existensminimum.
  • Regnig måndag
    Elin 885 skrev 2013-01-04 21:05:00 följande:
    nope sundsvall, Mittuniversitetet.
    men kan du egentligen grejjerna då, om du får ha med dig böckerna och slå i?
    vi får det om vi har web- eller hemtenta men saltentamen icke.
    vad är vitsen med att läsa all litteratur om man ändå kan slå i böckerna?
    Man hinner aldrig slå sig fram till ett sammanhang, utan det kan på sin höjd ge detaljer.
    Jag har haft såna tentor där man i princip fått haft med sig vilka hjälpmedel som helst (utom mänsklig kontakt) och de har alltid varit apsvåra. Det är mycket enklare med tentor som mer eller mindre går ut på att rapa upp utantillkunskaper...
  • Regnig måndag
    sextiotalist skrev 2013-01-04 21:14:34 följande:
    Även på tekniska högskolan hade vi tentor med alla hjälpmedel tillåtna, de var som du skrev ursvåra. 

Jag gick där.
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2013-01-04 21:16:23 följande:

Man hinner ju inte läsa böckerna på tentan så vi måste ju ändå veta vad som står. När man sitter på tentan är det ändå svårt att veta var man ska börja Vi skriver 30poängstentor, en tenta per termin alltså.
    Fy för den lede...
Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?