Inlägg från: Regnig måndag |Visa alla inlägg
  • Regnig måndag

studenter är väl inte fattiga?

sextiotalist skrev 2013-01-04 21:18:53 följande:

OK, då vet både du och jag att det värsta tentorna var de när man fick ha med sig allt. De bästa tentorna var när man inte fick ha med sig något alls
    Absolut var det så!
    sextiotalist skrev 2013-01-04 21:19:58 följande:
    Jag hade det OK, 6 tentor per termin, kändes lite bättre än en tenta per termin
    Samma här. Hellre sprida ut eländet lite pö om pö. Tänk bara att missa den enda tentan. Vilken ångest!

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2013-01-04 21:36:32 följande:
    Det är en bra konst att kunna för de stunder då ekonomin tryter. Synd att inte flera kan det utan försätter sig i skuld istället.
    En konst att låtsas som att man inte har inkomster i inläggen för att det ska se värre ut?
    Nja, inte riktigt va...
  • Regnig måndag
    sextiotalist skrev 2013-01-04 21:48:57 följande:
    Jag gjorde en uträkning
    1986 var studielånet 31800 per år bidraget 2000 (totalt 33800 per år), och KPI var 2341

2012 är studielånet 6124, bidragsdelen 2796 (totalt 80280) KPI 4450
    Studiemedlena totalt har stigit 2,38 ggr
    KPI har stigit med 1,9 ggr
    Så vi hade det faktiskt sämre med pengar om man ser till KPI  

Dessutom så hade de med barn exakt lika mycket pengar att röra sig med som alla andra studenter. Det fanns inte tillstymmelse till extralån...
  • Regnig måndag
    violatricolor skrev 2013-01-04 22:01:59 följande:
    Fast 500 spänn eller vad det är idag är inte mycket extra...
    Tja, när mjölken tryter i kylen är det jävligt mycket pengar.
  • Regnig måndag
    violatricolor skrev 2013-01-04 22:09:33 följande:
    Absolut men det täcker ju inte precis kostnaden för ett barn, därmed inte sagt att det måste göra det.
    Nä och det är ju dessutom per barn.
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2013-01-04 22:13:49 följande:

men vaddå LÅTSAS? verkligheten beskrev jag!
    Nja, det kan diskuteras.
    Enligt den uträkning man kan göra så fattas det ca 2800 kr i månaden vilket betyder rätt till soc under förbehållet att du avyttrar bilen och lever upp pengarna. Sen att du väljer att dra ut på pengarna (och glömma det som inkomst) gör att det blir fel.
    Då kan jag lika gärna hävda att jag är fattigast av oss alla för jag har 0 kronor innan maten är betald och jag är så fattig för jag vill inte gå med på soc krav så jag odlar potatis i vardagsrummet. Det funkar inte så att man kan hävda sin egen fattigdom när man lever så frivilligt.
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2013-01-04 22:49:54 följande:

hoppas att du vet att du just nu sysslar med hjärnstres- dvs nekar en person deras erfarenheter och upplevelser.

Hjärnstress drabbas man av när ens egets livs sanning förnekas av andra. Det uppstår en obalans mellan de egna livserfarenheterna, ens egen tolkning av dem och andra människors uppfattning om ens liv. När mitt livs sanning inte får finnas och när mitt livs sanning trampas på och förhånas, begabbas av andra eller kanske ännu värre, totalt ignoreras av andra, då drabbas jag av stress.

Vi kan tåla nästan vad som helst, stå ut med vad som helst, om sanningen får finnas med. Men om våra umbärande inte erkänns utan förnekas, då mår vi dåligt. Det blir en förlust av frihet i tanke och handling. Vi drabbas av hjärnstress. Vi förtvinar som människor och går under. Vi blir stumma och förstelnade som levande döda.

Att förnedras, skymfas, begabbas, trampas på, mobbas, hånas, förföljas, trakasseras, utrensas, stötas ut, kort sagt, kränkas har förödande konsekvenser för en individ., en grupp eller ett helt samhälle. Denna stress har effekter på den fysiska och psykiska hälsan, eftersom den påverkar den mänskliga hjärnan. En kränkning är ett trauma. Oavsett om kränkningen är fysisk, psykisk, sexuell, politisk, social eller av vilket slag det vara månde. Den mänskliga hjärnan reagerar på stressen.

Nix det gör jag inte. Ska du skuldbelägga någon får du se dig om efter någon annan.
    Det var fö den allra sämsta bortförklaring någonsin jag läst när man konfronteras mot något som inte stämmer helt med sanningen...
  • Regnig måndag
    koll skrev 2013-01-04 23:59:10 följande:

du,inlägg #376 är FN:s mänskliga rättigheter,nerskrivnautav socialantropologen Peter Marris.
    Du, jag pratar om ditt skuldbeläggande.
    Inlägg 376 är irrelevant för tråden i allmänhet och det jag skrivit i synnerhet.
    men som sagt, det var den sämsta bortförklaringen ever.
  • Regnig måndag
    koll skrev 2013-01-05 00:54:53 följande:
    ok,ok,jag letade reda på "provberäkning ekonomiskt bistånd" på nätet ch fyllde i de uppgufterna jag angavi tråden,enligt den skulle jag få 2.704kr utav soc....

märkligt då att de sa till mig:

"du har en tillgång i form utav en bil som är värd som minst 40.000kr,om du tar en tusenlap varje månad så klarar du dig,det är ju bara mat du behöver."

ni som har hängt med lite på TV vet lite om janne Josefssons jakt på vetlanda socialkontor........
    Så mycket var det med dina FLs mänskliga rättigheter.
    Lite märkligt att du håller koll på dem men inte något så banalt som dina rättigheter hos soc kan jag tycka...

Men faktum kvarstår att du efter din ekonomiska redogörelse i ett annat inlägg berättade att du sålde bilen och levde upp pengarna. Du hade mao större inkomster än vad du först uppgav. Jag poängterade det och du exploderade...
  • Regnig måndag
    koll skrev 2013-01-05 16:32:04 följande:

varför säger du att min verklighet då ,år 2005 är friserade siffror och frivilig fattigdom?
    det är verkligen inga friserade siffror eller frivillig fattigdom,det var så det såg ut för mig då, och det kan du aldrig ändra på.

hoppas du blir arbetslös eller sjuk, så DU kan komma in i verkligheten och se hur det är.

du kanske ska ta reda på hur det ser ut för folk runtom i sverige??? vi är många fattiga dag...

arbetslösa,sjuka,äldrepensionärer osv.....

kom ner från dina höga hästar Regnig Måndag! och sätt dig för guds skull  in i FN (förenta nationerna)
    och våra mänskliga rättigheter i världen!!
    Börja med att läsa det jag skriver. Om du förstår orden och innebörden är frågan onödig för jag har förklarat flera gånger för dig. Så otroligt svårt kan det inte vara att förstå. Så du verkar mer vilja bråka för bråkandets skull för att rädda ditt eget ansikte.

Du framstår som synnerligen sympatisk och empatisk som önskar olycka över andra. Allt detta baserar du på att du anser att om man har samma erfarenhet som du så har man även samma åsikt. Du behöver inse att man kan tycka olika även med samma erfarenhet i ryggsäcken.

Innan du börjar jiddra mer om de mänskliga rättigheterna tar du reda på lite mer aktuella regler som soc men framförallt hur de mänskliga rättigheterna är applicerbara. Det fiungerar inte som du tror, att du kan yla om de i högans sky så fort du inte får medhåll . (För det var där du började, yla om FN när du grovt misstolkat inlägg)
    Kom ner på jorden alternativt förbättra din svenska och lär dig för guds skull att argumentrea, du gör bara bort dig grovt. Igen och igen.
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2013-01-05 16:39:27 följande:
    fast så funkar det ju inte.
    Nä jag vet det och jag har försökt förklara det med föga framgång. Hon har helt gått i spinn på att hon känner sig berövad på sina egna upplevelser och därför bryter andra mot de mänskliga rättigheterna.
    En lustig tanke är vad människan hade tänkt att göra åt det, anmäla mig till Internationella brottmålsdomstolen är det enda som kan följa på den anklagelsen...
  • Regnig måndag
    Koll: hur mår du?

Jag undrar ärligt för så grovt kan man inte misstolka skriven text förutom av två anledningar:
    1. Man är ute efter att bråka.
    2. Man mår riktigt dåligt.
  • Regnig måndag
    Swagger skrev 2013-01-06 11:08:13 följande:
    När var det som studeilån slutade skrivas av vid 65?
    Det gäller lån tagna mellan 1 januari 1989 till 30 juni 2001.
Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?