studenter är väl inte fattiga?
Ja och nej. På de premisser du beskriver bör det funka ok (många studenter har dessutom extraarbete). Men alla bor ju inte i studentlägenhet. Studentlägenheterna här på orten är svåra att få (inte så svåra som vanliga lägenheter men ändå) trots att de är dyra per kvadratmeter och de nyproducerade är svindyra - sjutusen för en etta för någon över trettio utan barn som inte får bostadsbidrag är ingen höjdare, många studenter har barn. Det är svårare när man är van att ha en inkomst. Den student som inte har/får jobb på sommaren är helt utan inkomst i flera månader, som student som planerar fortsätta plugga saknas rätt till ex socialbidrag. I bästa fall finns en sommarkurs som är relevant (så att man inte slänger ut pengar på studielån bara för att försörja sig) på orten eller via nätet. Att kunna ta ledigt ett par veckor förutsätter att man antingen kunnat lägga undan av terminens inkomster eller har en partner som försörjer.
Beroende på utbildning varierar utgifterna för kurslitteratur mycket. Där den ene klarar sig med att låna lite litteratur på bibblan och köpa enstaka behöver den andre lägga ner många tusen på terminens böcker. Särskilt distansstudier kräver hyfsade uppkopplingshastigheter som kostar en del och det underlättar även vid campusstudier om man inte bedriver studierna enbart på dagtid med god tillgång till datorsalar/bibliotek.
Vi klarade att gå ner i inkomst när jag pluggade och det gick OK (jag hör också till dem som brukar protesterar när det tjuts över stackars fattiga studenter) men då där fruktansvärt bra som TS framställer det tycker jag inte det är, många studenter har efter hyra och litteratur lägre disponibel inkomst än den som har försörjningsstöd och det brukar väl inte räknas som så där fantastiskt bra ekonomi.