• Anonym

studenter är väl inte fattiga?

Repan skrev 2013-01-03 20:33:22 följande:
    9000 i mån, utgifter månadsvis:

2900 hyra (etta, billig)
    1200 kr mat
    350 kr mobil
    300 kr bredband
    150 radiotjänst 
    100 kr hemförsäkring
    500 kr studentlitteratur, utan problem.
    100 kr kopiering, pennor, etc.
    400 kr busskort
    200 kr elräkning/gas

6200

Lägg på 1000 kr på hyran så är vi i 7200. Min etta var ändå ovanligt billig.

Saker man inte behöver men vill ha, ibland behöver:

100 kr spotify
    500kr kläder
    300 kr sparande
    50 kr tandförsäkring (skaffa en!)
    300 kr äta lunch ute ibland (läs 3 ggr i  månaden, byta ut en gång mot bio kanske etc)
    200 kr fika ute ibland (samma sak där)
    75 kr hyresgästföreningen

8725kr.

Med lite prioriteringar, typ inga kläder, kan man alltså lägga till ett gymkort för 250 kr / mån. Men ha inte sönder dina glasögon eller så. Du måste få laptopen i julklapp.

Det är alltså fullt möjligt att leva på studiemedel. Om man därtill vill gå ut o festa, röka, ha dyrare gymkort, ha fler aktiviteter utomhus så kräver det ett extrajobb. Livet så här blir relativt tråkigt i 5 år men det är ändå jäkligt nice att möjligheten finns såklart. Sen är 1200 kr per månad på mat inte jätterolig mat alla gånger, men den som KAN laga mat har det ju bra. Den som inte kan kommer äta grisiga halvfabrikat. ;)

Det kräver dock föräldrar som kan hjälpa till. Kanske för vinterjacka t.ex, eller med möbler. Du måste också ha sommarjobb och gärna extrajobb över jul, för att klara dig.

Bäst är det att vara sambo, hyran blir så mkt billigare. Att vara inneboende eller kombo är mycket bra alternativ rent ekonomiskt.

• Anonym
    Elin 885 skrev 2013-01-03 20:06:57 följande:
    ja fia s det var dig jag menade.
    vad äter du då?
    jag äter för 2000kr per månad.

en person ska enligt konsumentverket äta för 1.500kr ,så du äter för mycket!
  • Anonym
    Anonym (studenten) skrev 2013-01-03 21:48:45 följande:
    Om du läste det du citerade ser du att jag skrev att jag inte anser att det borde kasta kull budgeten om man lägger på elräkning(som jag har inbakad i min boendeavgift vilket jag nämnt och bett om ursäkt för att jag inte berättat typ tre gånger) och hemförsäkring. Jag har inga andra räkningar, jag kan ju inte ljuga om min ekonomi för att andra har räkningar hos tex ellos eller har tv:n på avbetalning eller hur?

Jag har skrivit flera gånger att 3600 räcker väl till mat och att jag inte äter för mer än 1600, kan gå lägre om det ska vara så. Och nej, jag är inte undernärd. När jag hade heltidslön åt jag för mer, men inte mer mat. Jag anpassar alltså vad jag äter efter plånboken, som jag antar att de flesta vettiga gör. 
    Ok.
    Repan har skrivit en rimlig budget i den här tråden, tycker du missar en hel del normala utgifter i din beräkning. Den är lite overklig så att säga, som att du inte bott själv speciellt länge. Det är t.e.x både ovanligt och oansvarigt att inte ha hemförsäkring! Att aldrig gå till tandläkaren. Hur möblerar du ditt hem? Får du det färdigt av mamma och pappa? Hur har du annars råd? Etc.

Man kan ha andra räkningar än ellos och avbetalningar som du så nedlåtande uttalar dig om.
    Typ bredband t.ex. Eller försäkring för en katt. Eller kurslitteraturen. Eller prenumeration på dagstidning. Som repan skrev: separera absoluta behov och sånt som är bra att ha och vissa saker i princip nödvändiga. Att inte ha internet hemma förstör studierna rätt ordentligt för de flesta. Om inte annat kraschar budgeten eftersom man inte kan vara hemma och äta.

Anser nog att Repans budget är mer rimlig. Den motsäger inte dig - det går fint att klara sig. Men att säga att man har 3600 kr "över" när man inte ens betalat mat är missvisande! SÅ bra har man det inte.
  • Anonym

Vet inte riktigt var ni får 9000:- ifrån, min man pluggar och får ut ca 7500:- och det räcker inte till mycket, när hyra, SL och räkningar+mat sagt sitt återstår ingenting. Tur att en av oss jobbar annars hade det aldrig gått..

• Anonym
    Anonym (Sjukpensionär) skrev 2013-01-03 23:14:45 följande:
    Är sjukpensionär sen många många år och får ut ca 8000. Har stora kostnader pga sjukdom.
    Tycker alltid att de som studerar verkar kunna gå ut, har fina kläder etc Och att det är under en begränsad tid. 
    Och är dessutom ofta friska. En förmån att få studera .

du fick väl oxå höjning nu?

jag höjdes från 6.752kr efter skatt  till 6.827kr efter skatt= höjdes 75kr efter skatt...
  • Anonym

Från ts: "Jag har en hyra på 4200 i månaden (vilket vad jag vet motsvarar ungefär vad en studentlya kostar också), busskort avrundat uppåt blir 800, min mobilkostnad ligger på ca 400 kronor.

5400 för mig alltså. Då återstår 3600 kronor. Är det verkligen så illa? det är nästan 1000:- per vecka ju, och det kan väl inte räknas som ekonomiskt ohållbart?"

Har du gratis litteratur? Grattis i så fall. Sen brukar det tillkomma resor hem, ja även som studerande brukar man vilja besöka hemorten, föräldrar, syskon och vänner. Sen kostar frisörbesök, tandläkare, sjukvård, mediciner osv. Men grattis till dig som inte har mer kostnader än mat och nöjen när hyra, busskort och mobil är betalda!

• Anonym

Nä,jag blev arbetslös..ska börja plugga nu och få det bättre ekonomiskt:) Hade det sämre när jag jobbade också,för då fick jag inget bostadsbidrag.

• Anonym
    kinder skrev 2013-01-04 01:34:06 följande:
    Levde helt ok som student. Jobbade extra så gott som varje helg men det gick det med. Tycker nog att det gnälls lite väl mycket bland dagens curlade ungdom. Anser du dig ha det knapert, skaffa ett extrajobb. Inte svårare än så.
    Beror nog på vilken utbildning man läser....
  • Anonym
    Anonym (studenten) skrev 2013-01-03 23:35:53 följande:
    Jodå, det har jag. Jag har pluggat vid flera tillfällen förr och går en "dyr" utbildning nu. Jag har aldrig varit med om att man måste köpa alla böcker i en klump för en superhög summa en enda gång, men om det är så på andra ställen så kan jag ju fatta att det blir krisigt. Jag hade litteratur på över 2000 förra terminen, men vissa av böckerna behövdes inte förrän i oktober, vissa så sent som december.
    Böckerna för denna termin var "nya" så det fanns ingen chans att köpa begagnat utan 8000 behövde jag lägga ut för terminen. Jippie.... eller not!
  • Anonym
    Regnig måndag skrev 2013-01-04 01:45:51 följande:
    Riktigt många studenter har familj och eller barn sen innan. Inte lika lätt att bara ta ett extrajobb då...
    Tycker att det är lite väl inskränkt ofta då man bara kan se innanför den egna lilla boxen. Det är egentligen inte svårare än att man sätter sig ner och läser dagstidningar så får man lite perspektiv på tillvaron.

Så sant som det är skrivet. Samt att olika utbildningar är olika krävande och olika litteratur behövs!
Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?