• Triponda

Viking Line

Hej allesammans! :)
    Funderar på att åka på en kryssning med Viking Line, till Åbo (Amorella) nästa månad och hade lite funderingar. Jag är 20 år gammal, dvs. ett år yngre än den tillåtna åldern på kryssningarna men är rejält sugen och hade försökt åka dit ändå.

Fick då den briljanta idén att man kan boka en reguljärbiljett (16 årsgräns) och även en kryssningsbiljett (21 årsgräns), men att man vid ingång legitimerar sig med reguljärbiljetten och istället behåller kryssningsbiljetten i fickan.

Det jag undrade är följande:
    1. Kollar de att man går av båten om man har reguljärbiljett? T.ex en checklista av alla som stiger av?
    2. Efter att man har hämtat ut biljetterna (som jag förstår behöver man endast bekräftelsen), är det bara att gå in på båten med hyttnyckeln? Med andra ord: är det någon ytterligare "aktivering" av hyttnyckeln innan man stiger på?

Uppskattar er hjälp. Moralkärringar undanbedes :P 

• Svar på tråden Viking Line
  • Grandmother

Ja var o en blir salig på sin tro.Men vänta ist till du är vuxen nog för att åka

• Ann Lee

Nej, men de kollar om du har flera bokningar i ditt namn. Vet detta, har jobbat på Viking Line, dock ej på bokningen.

Jag skulle köpa en reguljärbiljett dit, och en hem. Kan dock inte lova att det kommer att fungera men då är du i varje fall inte en "dubblett".

Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • Triponda
    Ann Lee skrev 2013-01-03 18:00:52 följande:
    Nej, men de kollar om du har flera bokningar i ditt namn. Vet detta, har jobbat på Viking Line, dock ej på bokningen.

Jag skulle köpa en reguljärbiljett dit, och en hem. Kan dock inte lova att det kommer att fungera men då är du i varje fall inte en "dubblett".
    Tack för svaret! Tror du det går för om man t.ex gör ena bokningen med första namn och andra med andranamnet och kanske en felstavning på efternamnet på en av bokningarna? 

Angående reguljärbiljetten, blir man inte strandad där om man köper två? Kollade och såg att båten stannar runt 2 på natten och att den åker igen 8.45 samma dag, kan man då stiga på direkt?

Tycker du annars planen skulle funka om man säger så? Funkar hyttnyckeln direkt efter att man hämtat ut den? 
  • Faile

Du kan inte stå på både kryssningen och reguljärbiljetten för om du inte checkar in kryssningsbiljetten blir den ( hytten ) ogiltig och säljs ev till någon annan.
    Har du däremot en reguljärbiljett kan du rent teoretiskt stanna kvar på båten. Skulle du av någon anledning bli kollad på båten ( fylla eller annat ) så finns dock risken att du åker av i Åbo. Dessutom bör det ju finnas en hyttplats ledig i din kompis hytt så du har någonstans att sova

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Grandmother

och du vet att inga Viking Lines anställda är här inne o läser?Flört

• Triponda
    Grandmother skrev 2013-01-03 18:05:14 följande:
    och du vet att inga Viking Lines anställda är här inne o läser?Flört
    Jodå. Men om det är värt mödan är jag osäker på. 
  • Ann Lee
    Triponda skrev 2013-01-03 18:03:37 följande:
    Tack för svaret! Tror du det går för om man t.ex gör ena bokningen med första namn och andra med andranamnet och kanske en felstavning på efternamnet på en av bokningarna? 

Angående reguljärbiljetten, blir man inte strandad där om man köper två? Kollade och såg att båten stannar runt 2 på natten och att den åker igen 8.45 samma dag, kan man då stiga på direkt?

Tycker du annars planen skulle funka om man säger så? Funkar hyttnyckeln direkt efter att man hämtat ut den? 
    Kan ej svar på namnen i bokningen.

Stannar runt 2? Vart ska du åka egentligen? En Åbo-kryssning eller en Mariehamnskryssning med Cinderella? Det är Cinderella som stannar ute till havs vid kl 2 för att åka in till Mariehamn på morgonen och därefter åka tillbaks till stockholm. Åbobåtarna kör Stockholm-Mariehamn/Långnäs - Åbo. Uppehåll i Åbo i drygt en timme och åker sedan tillbaks mot Stockholm igen.

Hyttnyckeln funkar direkt när man hämtat ut den, aldrig hört något annat.       
    Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • Triponda
    Faile skrev 2013-01-03 18:04:22 följande:
    Du kan inte stå på både kryssningen och reguljärbiljetten för om du inte checkar in kryssningsbiljetten blir den ( hytten ) ogiltig och säljs ev till någon annan.
    Har du däremot en reguljärbiljett kan du rent teoretiskt stanna kvar på båten. Skulle du av någon anledning bli kollad på båten ( fylla eller annat ) så finns dock risken att du åker av i Åbo. Dessutom bör det ju finnas en hyttplats ledig i din kompis hytt så du har någonstans att sova
    Som jag förstår, enligt deras hemsida: www.vikingline.se/sv/sverige/bokabetalaandra/bra-att-veta/biljetter/

"När du checkar in skall du ha med dig antingen bokningsbekräftelsen eller bokningsnumret och en giltig legitimation."

Med andra ord skulle man rent teoretiskt kunna hämta ut båda biljetterna? 
  • Triponda
    Ann Lee skrev 2013-01-03 18:07:36 följande:

Stannar runt 2? Vart ska du åka egentligen? En Åbo-kryssning eller en Mariehamnskryssning med Cinderella? Det är Cinderella som stannar ute till havs vid kl 2 för att åka in till Mariehamn på morgonen och därefter åka tillbaks till stockholm. Åbobåtarna kör Stockholm-Mariehamn/Långnäs - Åbo. Uppehåll i Åbo i drygt en timme och åker sedan tillbaks mot Stockholm igen.

Helt rätt! Det är jag som är virrig och måste blandat ihop det. Såg nu att det var precis som du sa, att den kommer in runt 7 och åker runt 8 igen, så det problemet är löst iaf

• Triponda
    Ann Lee skrev 2013-01-03 18:07:36 följande:

Förresten, är det så att man endast behöver ha bokningsbekräftelsen utskriven för att hämta ut hyttnyckeln? Dvs ingen legitimation, framgår som det av deras hemsida iaf:
    www.vikingline.se/sv/sverige/bokabetalaandra/bra-att-veta/biljetter/

Tack så hemskt mkt för hjälpen alla:) 
Svar på tråden Viking Line