Inlägg från: Gladskit |Visa alla inlägg
  • Gladskit

Hjälp inför intervju.

Kul med intervju. Eller ja, skräckblandad förtjusning kanske man kan säga 
    Det är bra att du redan har koll på vad du upplever vara bra och dåliga egenskaper för det kommer i princip alltid upp. Kontrollfreak kan man kanske döpa om till att du är väldigt noggrann och tycker om att ha översikt? Inte helt fel att medge samtidigt att det kan innebära att du har lite svårt att delegera ibland men att det är något du känner till och som du hela tiden jobbar på. Sen upplever du att det kan vara negativt att vara envis, där kan du kanske ärligt säga att du kan vara rätt så envis ibland men vidare beskriva det som att du är en väldigt framåt och ambitiös person som har mycket som du vill genomföra på ett sätt som du tycker är bra. Men att du samtidigt gärna tar upp viktiga saker till diskussion och vill skapa dialog så att du får ta del även av andras uppfattningar om hur saker och ting kan lösas.

• Gladskit

Jag skriver aldrig ut referenser när jag skickar CV, utan referenser lämnas på begäran.
    OM det inte står uttryckligen i annonsen att de vill ha dem redan innan. Jag jobbar ihop med rekryterare och de skakar på huvudet här, det är ju inte relevant förrän man gått vidare i rekryteringsprocessen. Vilka ställen personen har arbetat på står ju oftast med i själva CV't, där spelar inte referenserna någon roll. Så jag sällar mig till dem som säger att det inte ska stå med i CV't. 

• Gladskit
    odd thingy skrev 2013-01-04 11:26:24 följande:
    Jag i alla år haft att referenser lämnas på begäran, och det har aldrig varit något problem. Enbart en person, och det var på arbetsförmedlingen, ifrågasatte detta. Då sade jag bara att jag inte vill att mina referenser ska bli störda på sina jobb av företag som inte är verkligt intresserade av mig. Det accepterades utan problem, och jag vet att mina referenser uppskattat det också. 
    Så resonerar jag med. Jag vill alltid kunna förbereda mina referenser på att xx från företaget yy kan komma att höra av sig till dig. Brukar även passa på att fråga om det är någon tid som passar bättre eller sämre och så talar jag om det för den potentiella arbetsgivaren. Söker man många jobb och folk börjar ringa upp ens referenser innan man ens varit på intervju så skulle det inte kännas särskilt seriöst.
Svar på tråden Hjälp inför intervju.