• Anonym (nervös)

Hjälp inför intervju.

Då var examen avlagd och det är dags att ta ett nytt steg i livet och söka de jobb jag nu har kvalifikation för. Hittills går ansökningarna fint och jag är kallad till tre intervjuer, samtliga är tjänster för chef på mellannivå inom offentlig sektor. Andra med liknande tjänster säger att man kan grillas rejält på dessa intervjuer och mina nerver är i svaj.

Har fått höra att de ofta frågor vad man har för bra och dåliga egenskaper och detta är vad jag anser om mig själv.
    Bra: oerhört stresstålig (presterar som bäst under press/stress), organiserad, arbetssam, ansvarstagande, lyhörd.
    Dåliga: kontrollfreak (har väldigt svårt för att delegera, vill helst göra det själv för att vara säker på att det blir gjort), obefintligt tålamod och mer envis än en gammal get.

Hur uttrycker jag detta i ordalag som låter bra och bör jag rabbla upp dessa saker eller bränner jag mina broar helt då?

Sedan en sak till. I förrgår ringde de och kallade mig till intervju, men jag hade oerhört dålig mottagning och ville helst hinna avsluta samtalet innan det bröt. Den som kallade mig sa iaf att jag skulle ta med mina referenser till intervjun och jag sa glatt ja men nu inser jag att jag inte förstår vad hon menade med det. Mina referenser uppges i mitt CV (de har redan mitt CV) och där uppges referenserna med namn, befattning och telefonnummer (det är gamla arbetsgivare). Menar de bara att jag ska ta med dessa uppgifter igen eller ska jag ha med något mer? Skriftliga referenser eller vad?

Förlåt mina naiva frågor, men att ha sadlat om så i yrkesvägen gör att detta är nytt för mig.

• Svar på tråden Hjälp inför intervju.
  • Waldo

Själv skriver jag ALDRIG, NEVER EVER, ut några referenser i mitt CV

Referenser lämnar jag endast ut när man  kommit så långt med en intervjuv att det verkligen blir aktuellt
    att ta in dem
    När det är typ jag och en eller två sökanden kvar

En referens är något man ska vårda
    Jag dubbelkollar alltid med min referens om det är ok att jag lämnar ut dennes namn
    Och naturligtvis har jag dubbelkollat mina referenser så jag vet att jag får bra vitsord

När du nu redan har skrivit ut dina referenser i ditt CV så står det ju redan där.
    Och på din intervjuv så får du ju bara säga att dom har uppgifterna i ditt CV

• Anonym (nervös)

Mitt CV är arbetat fram med en jobbcoach och den sa raka motsatsen, att referenser ska med i CV. Även där jag gjorde min praktik under min utbildning så var jag på en avdelning med enhetschefer och de sa att de gillande INTE att få in cv där inga referenser uppgavs. Men det kanske är olika då.

Mina två referenser är mycket medvetna om att de används och de har enbart goda vitsord om mig. De erbjöd sig att vara mina referenser. :)

• Anonym (nervös)

Avdelningen med enhetscheferna där jag gjorde min praktik hade en egen syn på det. Ett bra cv skulle innehålla TVÅ referenser, varken mer eller mindre. Ett cv som inte innehöll två referenser gillades inte.

• elyse

Ska du arbeta i ett arbetslag? Tona ned dina negativa sidor i så fall - sådana egenskaper kan skapa stora problem, både för dig och andra. 

• Anonym (KS)

Jag har gått en kurs för akademiker som var arbetslösa å dr sa dom åxå absolut inga referenser i CVt. Man ska ge dom lite å vänta på, inge ge hela godispåsen på en gång. Det kan ävne hända att dom i uppföljningssamtalet, när dom kallar en till intervjun, nämner något som gör att man vill byta referenser från de man först tänkt.

Jag har även fått tipset att inte ge ut några goda å dåliga sidor. Jag brukar försöka säga nått om att: det är inte min roll att säga negativa saker om mig själv, de bra står ju oftast redan i CVt... Ha någon grej i rockärmen å dra fram, säg tex att du är noga i ditt arbete och att inte alla kanske gillar det jämt.  Vänd det hela så att säga...

Jag tycker int eom att prata om stress på intervjuer. Stress kan vara såååååå olika. Jag har tex stått i kassa i en affär där allt skulle gå snabbt å d funkar inte för mig... men i andra situationer är jag väldigt stresstålig. Så det är knöligt å ens nämna stress! Om de tar upp det kan du ju säga nått i stil med: Jag trivs när arbetstempot varierar, ofta går ju en arbetsvecka upp och ner i den typ av branch du söker jobb i...
    Du ska nog inte säga att du är dålig på att delegera om du ska söka chefstjänster... säg istället detta med att du är noga i ditt arbete, plikttrogen är ett bra ord men lite akademiskt å låter kanske konstigt i talspråk...

Lycka till!!

• Gladskit

Kul med intervju. Eller ja, skräckblandad förtjusning kanske man kan säga 
    Det är bra att du redan har koll på vad du upplever vara bra och dåliga egenskaper för det kommer i princip alltid upp. Kontrollfreak kan man kanske döpa om till att du är väldigt noggrann och tycker om att ha översikt? Inte helt fel att medge samtidigt att det kan innebära att du har lite svårt att delegera ibland men att det är något du känner till och som du hela tiden jobbar på. Sen upplever du att det kan vara negativt att vara envis, där kan du kanske ärligt säga att du kan vara rätt så envis ibland men vidare beskriva det som att du är en väldigt framåt och ambitiös person som har mycket som du vill genomföra på ett sätt som du tycker är bra. Men att du samtidigt gärna tar upp viktiga saker till diskussion och vill skapa dialog så att du får ta del även av andras uppfattningar om hur saker och ting kan lösas.

• Anonym (nervös)

Tack för alla tips, jag tar dem till mig. :)

Däremot detta med referenser eller inte i CV är svårt, för det ni säger går rakt emot vad både jobbcoachen och de chefer (som dagligen jobbar med rekrytering) sagt till mig. :(

• Anonym (nervös)

Även i de "CV-mallar" som kommer upp när man googlar kommer det upp att referenser ska vara med. Så svårt det här, vill ju att det ska vara så bra som möjligt.

Fast å andra sidan så har mitt cv (med referenser) resulterat i intervju nästan i samtliga sökta tjänster. :D

• Gladskit

Jag skriver aldrig ut referenser när jag skickar CV, utan referenser lämnas på begäran.
    OM det inte står uttryckligen i annonsen att de vill ha dem redan innan. Jag jobbar ihop med rekryterare och de skakar på huvudet här, det är ju inte relevant förrän man gått vidare i rekryteringsprocessen. Vilka ställen personen har arbetat på står ju oftast med i själva CV't, där spelar inte referenserna någon roll. Så jag sällar mig till dem som säger att det inte ska stå med i CV't. 

• Anonym (nervös)
    Gladskit skrev 2013-01-04 11:17:53 följande:
    Jag skriver aldrig ut referenser när jag skickar CV, utan referenser lämnas på begäran.
    OM det inte står uttryckligen i annonsen att de vill ha dem redan innan. Jag jobbar ihop med rekryterare och de skakar på huvudet här, det är ju inte relevant förrän man gått vidare i rekryteringsprocessen. Vilka ställen personen har arbetat på står ju oftast med i själva CV't, där spelar inte referenserna någon roll. Så jag sällar mig till dem som säger att det inte ska stå med i CV't. 

Men gud vad svårt när buden är så olika. Trodde ju att en jobbcoach hade koll på läget. :(

Och som sagt, på den avdelningen där jag praktiserade så ville INTE cheferna veta av cv utan referenser. De kollade referenser INNAN de kallade till intervju. Och dessa chefer tillsammans hade ca 250 personal under sig (sammanlagt 7 enhetschefer) så det var inget litet ställe.
  • odd thingy
    Anonym (nervös) skrev 2013-01-04 11:20:37 följande:

Men gud vad svårt när buden är så olika. Trodde ju att en jobbcoach hade koll på läget. :(

Och som sagt, på den avdelningen där jag praktiserade så ville INTE cheferna veta av cv utan referenser. De kollade referenser INNAN de kallade till intervju. Och dessa chefer tillsammans hade ca 250 personal under sig (sammanlagt 7 enhetschefer) så det var inget litet ställe.
    Jag i alla år haft att referenser lämnas på begäran, och det har aldrig varit något problem. Enbart en person, och det var på arbetsförmedlingen, ifrågasatte detta. Då sade jag bara att jag inte vill att mina referenser ska bli störda på sina jobb av företag som inte är verkligt intresserade av mig. Det accepterades utan problem, och jag vet att mina referenser uppskattat det också. 
  • odd thingy

När det kommer till själva intervjun har jag inte mycket mer tips än att läsa på om företaget i fråga och kom på några frågor du kan ställa intervjuaren (som inte bara handlar om dina förmåner/rättigheter).

• Gladskit
    odd thingy skrev 2013-01-04 11:26:24 följande:
    Jag i alla år haft att referenser lämnas på begäran, och det har aldrig varit något problem. Enbart en person, och det var på arbetsförmedlingen, ifrågasatte detta. Då sade jag bara att jag inte vill att mina referenser ska bli störda på sina jobb av företag som inte är verkligt intresserade av mig. Det accepterades utan problem, och jag vet att mina referenser uppskattat det också. 
    Så resonerar jag med. Jag vill alltid kunna förbereda mina referenser på att xx från företaget yy kan komma att höra av sig till dig. Brukar även passa på att fråga om det är någon tid som passar bättre eller sämre och så talar jag om det för den potentiella arbetsgivaren. Söker man många jobb och folk börjar ringa upp ens referenser innan man ens varit på intervju så skulle det inte kännas särskilt seriöst.
  • Anonym

Jag tror det handlar om vad för jobb man söker. Ju mindre kvalificerat desto mer info i cv och vid mer kvalificerade jobb så vill de inte ha referenser förrän man kommer längre i processen.

• Anonym (nervös)

Men gud vad jobbigt med så många olika besked. :(

Mina referenser har sett mitt cv och vet att det uppges där och de ansåg också att referenser ska vara med i cv (även de två är arbetsgivare). Vill som sagt bara att det ska bli rätt, men svårt att göra rätt när det råder vitt skilda syn på vad som är rätt. :(

• Kjell2

Som alltid när det gäller rekrytering så är inte allt svart eller vitt, rätt eller fel. Det finns mycket olika åsikter om det mesta. Det en rekkryterare tycker är helt ok gör att en annan rekryterar arkiverar ansökan i runda arkivet.

Jag rekryterar en del och ställer aldrig krav på refereneser i ansökan. De kommer i slutskedet och då vill jag ha en lista.

Skickar aldrig heler referenslista i mina ansökningar utan skriver bara "Lämnas på begäran". Sen har jag en lista och om den efterfrågas lämnar jag efter jag förvarnat refereserna.

Angående intervjun: Förebered inte svar för mycket. kan verka inövat och alltså påhittat. Sen i det du skrivit motsäger du dig själv " lyhörd" och "obefintligt tålamod och mer envis än en gammal get" ger lite dubbla budskap.

Själv undviker jag numera frågan goda/dåliga sidor eftersom alla känner till den, förbereder några klychor och sen ger svaret absolut ingenting.

Om du ska förebereda dig läs på om arbetsgivaren, jobbet mm. Ställ själv frågor som du undrar över. Tänk på att det är en dubbel process där det är hyfsat viktgt att det blir rätt, de ska välja dig men du ska också välja jobbet.

• Anonym (nervös)
    Anonym skrev 2013-01-04 11:29:34 följande:
    Jag tror det handlar om vad för jobb man söker. Ju mindre kvalificerat desto mer info i cv och vid mer kvalificerade jobb så vill de inte ha referenser förrän man kommer längre i processen.

Jobben jag söker har som krav 4 år högskole/universitet med examen, alltså en yrkesutbildning som oftast gäller arbete på mellanchefsnivå.
  • Anonym (nervös)
    Kjell2 skrev 2013-01-04 11:32:40 följande:
    Som alltid när det gäller rekrytering så är inte allt svart eller vitt, rätt eller fel. Det finns mycket olika åsikter om det mesta. Det en rekkryterare tycker är helt ok gör att en annan rekryterar arkiverar ansökan i runda arkivet.

Jag rekryterar en del och ställer aldrig krav på refereneser i ansökan. De kommer i slutskedet och då vill jag ha en lista.

Skickar aldrig heler referenslista i mina ansökningar utan skriver bara "Lämnas på begäran". Sen har jag en lista och om den efterfrågas lämnar jag efter jag förvarnat refereserna.

Angående intervjun: Förebered inte svar för mycket. kan verka inövat och alltså påhittat. Sen i det du skrivit motsäger du dig själv " lyhörd" och "obefintligt tålamod och mer envis än en gammal get" ger lite dubbla budskap.

Själv undviker jag numera frågan goda/dåliga sidor eftersom alla känner till den, förbereder några klychor och sen ger svaret absolut ingenting.

Om du ska förebereda dig läs på om arbetsgivaren, jobbet mm. Ställ själv frågor som du undrar över. Tänk på att det är en dubbel process där det är hyfsat viktgt att det blir rätt, de ska välja dig men du ska också välja jobbet.
    Tack för tipsen. :)

Jag har jobbat inom verksamheten i många år, men min utbildning har lett till att jag nu klättrat några grader. Jag söker nu tjänster på samma nivå som min chef haft innan. Så insyn i verksamheten har jag, dock på en annan nivå än tidigare. :)
  • Anonym (nervös)
    Kjell2 skrev 2013-01-04 11:32:40 följande:
    Följdfråga då, vad anser du vara ett lagom antal referenser? Tänkte eftersom du skriver att du vill ha en lista, låter som fler än ett par referenser önskas då.

Sen kanske du som jobbar med rekrytering kan svara på en fråga till. Om du ringer för att kalla en person till intervju, hur skulle du då reagera om personen säger att den inte kan det föreslagna datum och tid pga redan inbokad intervju? Tycker du det låter illa? Om det skulle vara så att det krockar för mig någon gång, bör jag då uppge annan ursäkt till att jag inte kan då och vilken ursäkt låter acceptabel?
  • Kjell2
    Anonym (nervös) skrev 2013-01-06 12:30:56 följande:
    Följdfråga då, vad anser du vara ett lagom antal referenser? Tänkte eftersom du skriver att du vill ha en lista, låter som fler än ett par referenser önskas då.

Sen kanske du som jobbar med rekrytering kan svara på en fråga till. Om du ringer för att kalla en person till intervju, hur skulle du då reagera om personen säger att den inte kan det föreslagna datum och tid pga redan inbokad intervju? Tycker du det låter illa? Om det skulle vara så att det krockar för mig någon gång, bör jag då uppge annan ursäkt till att jag inte kan då och vilken ursäkt låter acceptabel?

Två till tre brukar jag vilja ha. Sen kort beskrivning av relation, tid odyl. Viktigare vad de är för personer än antalet.

Jag bryr mig inte om de söker andra jobb parallellt. Andra kanske gör det. Däremot kan vi ibland vara hårda med tiden. Passar inte tiden så blir det inget.

Slut oro dig över allt, ta probelmen när de dyker upp. Kör på, för eller senare löser det sig.
Svar på tråden Hjälp inför intervju.