Tack så hemskt mycket för era långa svar, väldigt uppskattat! =)
Jag ska försöka svara på det ni undrade.
kaffemamma skrev 2013-01-04 15:03:43 följande:
hm. d-droppar borde kanske även funka att blanda i oboy - de smakar väl inget?
Multivitaminer är förstås betydligt svårare. Nature´s plus tuggtabletter för barn tycker mina barn smakar som godis,även en del omega 3 kapslar, men det blir ju också svårt eftersom det är nytt och med smak.
Kan kanske funka att krossa och blanda i oboyen?
Dricker han något annat? Konstigt nog gick det för mig och flera andra som absolut inte trodde att det skulle gå att blanda omega 3 (eye q i det här fallet) i vällingen utan att sonen verkade märka det. Kalcium och magnesium är nästan smaklöst, men kalcium får han ju via mjölken. Kanske lite magnesiumpulver (jag köper kapslar från Thornes som jag öppnar och blandar med saker) kan vara bra - det är ett viktigt tillskott och gör min son mindre hyperaktiv. Även zink har jag för mig är smaklöst (och viktigt för kroppen) . Måste det vara köpta potatiskroquetter eller skulle du kunna göra egna och blanda i något där? Antingen någon form av mat / grönsak / kött eller vitamin / mineral som inte dör vid upphettning. Typ zucchini är ganska färg och smaklöst: för mig funkar det att finriva och blanda i en kaksmet. Eller att koka upp och sen mixa slät och blanda med köttfärs. Kan man vinna något näringsmässigt på att göra egna potatischips som man friterar i nyttig kokosolja (utan smak) från hälsokosten?
Min son är inte lika begränsad i kosten, men ofta har det krävts förändringar i myrsteg för att föra in något nytt i kosten. Tex potatis. Det enda som funkade var pommes från mc donalds. Vi behöll kartongerna och friterade färdigköpta pommes hemma och hällde i kartongerna. När det funkade. lät vi honom se att vi fyllde på från stekpannan, och då funkade det utan kartongerna. Sen egengjorda pommes. Nu äter han potatisklyftor. Alltid något! Så - kanske något tunnt tunnt pålägg på kexen tex? Smakfritt kokosfett tex? (viktigt att det är från hälsokosten, att det är den smakfria varianten och inte silverpaketet från mataffären) Kanske någon vitamin / mineral går att pudra över kex eller chips?
D-droppar blir lite skumt i o´boy, de liksom flyer på ytan, men det fungerar bra att droppa dem på potatiskroketterna som vi gör nu =) Godis säger han totalt nej till, det enda som fungerat är kinderäggschoklad vid något enstaka tillfälle. Han dricker vatten och ibland cola förutom o´boyen. Hade han druckit välling hade vi varit överlyckliga, den innehåller ju en hel del tillskott som den är (iaf den för yngre barn). Han drack den när han var liten men totalvägrar nu tyvärr =/
Det går bara med köpta potatiskroketter. På förskolan äter han "fiskbiffar" som de gör av potatis, vit fisk och ägg, men det går inte hemma. Köttfärs är också absolut nej, det enda ickevegetariska han äter är just fiskbiffarna på förskolan. Han har sträckt sig till att någon gång då och då acceptera vitlökskroketter. Kanske om man skulle kunna typ "krydda" kroketterna med typ persilja när man steker dem eller ngn örtkrydda? Han accepterar svartpeppar så det kan kanske gå, det smakar/syns ju inte så mycket. Kan det ge något?
Finns det ngt speciellt bra i kokosfett? I så fall kanske det går att steka i? Nu steker vi ibland i smör och ibland i oliv eller rapsolja, allt det verkar vara okej.
Jag har faktiskt köpt vitamintabletter för barn med fruktsmak för att testa pudra över chips. Hans favoritchips är hot sweet chili så de smakar ju mycket i sig. Tänker att om det är ljusa tabletter som krossas ser det kanske ut som salt...?
Little Ms Chatterbox skrev 2013-01-04 17:12:13 följande:
Jag vet inte om det är till någon hjälp men det sägs att näringsdryckerna som man får från dietiserna smakar lite äckligt fast de är för barn men tex proteindrinkar som man brukar ta efter träning smakar bättre, tex Gainomax är godare.
Gainomax är inte riktigt likadan som riktig näringsdryck men om valet är att inte äta något eller få i sig en del av den som smakar lite godare så är det alternativet bättre. Gainomax brukar finnas på vanliga mataffärer. Finns i jordgubbs-, choklad- och vaniljsmak. Tror den kostar runt 20-25 kr/st.
Vi gav det till sonen när vi började med Ritalin, han rasade i vikt, tror det var 7 kg på bara några veckor. Nu hade han övervikt från början så det var ingen fara men det var otrevligt och se och han var ju inte på det bästa humöret när han inte hade ätit på länge. Vi tänkte prova med näringsdryck från dietisten men han vägrade blankt.
(han har ADHD och Atypisk Autism)
Jag skulle nog testa med Gainomax med vaniljsmak och kanske blanda i oboy eller den med chokladsmak och bara låtsas hälla i oboy om man kan finta till det snyggt. Jag har testat Gainomax själv och den smakar verkligen bara som milk-shake.
Föresten, protenimpulver på glass? Alltså proteinpulver för de som tränar, vet inte hur de smakar men är kanske lite mildare än starkt fruktiga saker till barn.
Min till synes helt fullt normala dotter utan NPF, jag tror nog allt att hon har någon lite bokstav ändå

äter också dåligt. Det som vi har märkt på hennes kategorier av mat som accepteras så måste det vara ljus mat, bara lättstekta pannkakor, ljusa köttbullar, helst frysta pommes men hon äter de som är ljusa om man gör i ugnen eller fritösen. INGET får blandas på tallriken, inget får ens vara när varandra och oftast så äter hon bara en sak av måltiden, antingen pastan eller korven, mos. Falukorv kan hon tex äta från skärbrädan ett par skivor men inga sen när de har blivit stekta. Så för mig får de gärna gå och plocka av maten innan för då vet jag att hon får i sig något iaf.
Det får inte synas några kryddblad eller ens pepparkorn. Lökbitar går fetbort och grönsaker är inte att tänka på ens.
Nu är det här inget alls emot att förmå din son att äta, det förstår jag

Men ibland har man helt låst sig i ett beteende och behöver input för att hitta nya vägar så jag tänkte att jag skriver om det ändå, det är inget som ska tas som kritik eller så. Jag vet vad du står inför och den hemska makten föräldrar till matvägrare går igenom, att också behöva brottas med ett bristfälligt språk kan inte vara lätt.
Jag gissar att ni redan har försökt med allt runt maten, vad det är som gör att han inte äter men tänk om det är så enkelt som något av det jag skrev, inte tillräckligt ljus mat

(det har tagit mig 4 år att komma på det med henne)
Hoppas ni hittar något
Jag har provat gainomax och det var lika mycket nej som den andra, tyvärr =/ Bra tips annars. Proteinpulver kan vara en idé ifall det inte smakar ngt. Inte på glass för det äter han inte men kanske pudra över kroketter eller något? Ska kolla upp det =) Min son äter också bara en sak - det godaste av det vi har hemma för tillfället så man får gömma det man inte vill att han ska äta för tillfället även fast han är jättebra på att hitta det... Hans grej är typ brungul mat tror jag, allt han äter är liksom den färgen. Dock fungerar det inte med ny brungul mat, även om han är lite mindre skeptisk mot den än annan mat. Speciellt starkt färgad mat typ jordgubbar går bort, det går han inte ens med på att det -är- mat. Så det är inte lätt ;)